שתף קטע נבחר

אחרי פתרון משבר הצהרונים: סוגיית תשלומי ההורים מאיימת על פתיחת שנת הלימודים

רה"מ ושר האוצר הכריזו על פתרון למימון סבסוד הצהרונים, אך יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר מתריע כי עיכוב אישור תשלומי ההורים עלול להוביל להשבתה מעשית ב-1 בספטמבר: "בלי הסדרת הנושא לא נפתח את השנה". בינתיים זיהו הורים כי בתי ספר גובים כספים בניגוד לחוק: "אל תשלמו שקל"

 

הכיתות יישארו ריקות ב-1 בספטמבר? (ארכיון) (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הכיתות יישארו ריקות ב-1 בספטמבר? (ארכיון)(צילום: מוטי קמחי)

פתרון אחד נמצא, בעיה אחרת מאיימת להעיב על פתיחה חלקה של שנת הלימודים הבאה: ברקע הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון על מציאת פתרון במשבר סבסוד הצהרונים, מתמודדת מערכת החינוך עם משברים נוספים שנוצרו בעקבות פיזור הכנסת ה-21 וההליכה לבחירות חדשות. הבעיה המרכזית נוגעת לעיכוב אישור גובה התשלומים שניתן יהיה לגבות מההורים.

 

ועדת החינוך של הכנסת מאשרת מדי שנה את סכומי התשלומים שאותם גובים בתי הספר מההורים. לפני שנת הלימודים הקודמת אושרו התשלומים בסוף חודש מאי, ואולם נכון לעכשיו בתי הספר לא יודעים כמה יוכלו לגבות ובהתאם לכך ההליך עדיין לא החל. במערכת החינוך מודאגים מאוד מהמשבר שנקשר לתשלומי ההורים ועלול לפגום בפתיחת שנת הלימודים - כשבועיים לפני הבחירות לכנסת.

 

ועדת החינוך מאשרת מדי שנה את הטבלה שמכילה תשלום עבור ביטוחי התלמידים, דמי סל התרבות וכספים עבור טיולים והשאלת ספרים. התשלומים הרגילים במערכת החינוך נעים סביב 1,700 ל-3,000 שקלים, ואליהם נלווים תשלומי התל"ן (תוכנית לימודים נוספת) שנגבים עבור שעות לימוד נוספות, ובמקרים רבים עלולים להביא לגבייה נוספת של אלפי שקלים עבור כל תלמיד.

 

אינפו גרפיקה דוח תשלומי תשלום הורים מערכת חינוך מרכז מחקר ומידע כנסת 2019 ()

 

משבר הצהרונים, שעליו פורסם לראשונה ב-ynet, צפוי להסתיים עם אישור הממשלה על המשך הסבסוד. ואולם, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר מנשה לוי סיפר ל-ynet עד כמה עמוקה סוגיית עיכוב אישור תשלומי ההורים. לדבריו, "העובדה שאנחנו לא יכולים לגבות כספים כרגע, יוצרת אנדרלמוסיה גמורה בכל מה שקשור לפתיחת שנת הלימודים. תשלומי ההורים לא הוסדרו, אין ביטוחים לתלמידים, אין ספרי לימוד ואין פעילות חברתית - לא נפתח את שנת הלימודים".

 

לוי אמר עוד כי "הסעיף הראשון בתשלומי ההורים זה ביטוח לתלמידים. אם אני לא יכול לגבות כספים עבור הביטוח, לא אוכל לאפשר לתלמידים להיכנס לבית הספר ב-1 בספטמבר. כל עוד התשלומים לא יאושרו - לא נוכל להעביר מקדמות לספקים שונים. בנוסף, אני לא יכול להזמין היום טיולים שנתיים אם לא נשלם את המקדמות. אני לא יכול להזמין הצגות תיאטרון לתלמידים ולא לתכנן את החינוך החברתי בבית הספר לשנת הבאה.

 

"טקס פתיחת הלימודים, אירועים לחגי תשרי, ויתר הפעילויות החברתיות - אנחנו לא יכולים לעשות כלום כרגע. גם לגבי השאלת ספרי הלימוד - איך אני יכול לרכוש ספרים לתלמידים ללא הגבייה? אם אין ספרי לימוד, איך נלמד את התלמידים? אני פונה שוב להנהלת משרד החינוך שתפתור את הבעיה הזאת. אם משרד החינוך רוצה ששנת הלימודים תיפתח כסדרה - הוא צריך לדאוג להסדיר את סוגיית התשלומים, אחרת לא נאפשר כניסת תלמידים לבתי הספר".

 

אינפו גרפיקה דוח תשלומי תשלום הורים מערכת חינוך מרכז מחקר ומידע כנסת 2019 ()

מנשה לוי ()
"אם אין ספרי לימוד, איך נלמד את התלמידים?" לוי

מטה המאבק לחינוך חינם טוען כי בתי ספר כבר החלו בגבייה - בניגוד לחוק. פיצ'י דובינר, יו"ר המטה, אמר כי "כרגע אין ועדת חינוך שיכולה להחליט ואי אפשר לקחת שקל מההורים. בתי ספר רבים כבר התחילו כספים ללא אישורים של ועדת החינוך של הכנסת. הממשלה לא יכולה להחליט שהולכים לבחירות שוב, ושההורים יישאו בתוצאות. אני קורא לכל ההורים לא לשלם שקל כדי לא לשתף פעולה עם מעשה בלתי חוקי. אין כרגע שר ואין מי שיקבע את המדיניות, אך הורים רבים לא יודעים זאת, מפחדים ומשלמים".

 

מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהיה אמור להיות מוגש לאחרונה לחברי הכנסת לקראת הצבעתם בוועדה והגיע לידי ynet, עולה כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בסכומים הנגבים מההורים. כך למשל, ב-2012 נגבו מן ההורים סכומים כוללים של 3.9 מיליארד שקלים, לעומת כ-4.6 שקלים בשנת 2016.

 

"לא בטוח שיהיה מי שיצביע בעד תשלומים" 

בלי אישור ועדת החינוך, בתי הספר לא יכולים כאמור לגבות את התשלומים ומכאן שגם לא יכולים להיערך בהתאם לפתיחת שנת הלימודים. בנוסף, גורמים במערכת החינוך מביעים חשש כי בהינתן הקונסטלציה הפוליטית ובזמן מערכת בחירות - חברי הכנסת יימנעו מהצבעה בעד אישור הגבייה. "לא בטוח שיהיה מי שירים את היד בעד תשלומי הורים כרגע", אמר אחד מהם.

 

בהנהגת ההורים הארצית אמרו: "ילדי והורי ישראל תלויים שוב על חוט השערה, ובחוסר ידיעה האם ניתן יהיה לפתוח את שנת הלימודים הקרובה, שעה שהתלמידים אינם מבוטחים ולחלקם אין כלל ספרי לימוד כי אין ועדת חינוך, שרק בסמכותה, לאשר גביית הכספים מההורים למטרות אלו.

 

"הגיעה העת שממשלת ישראל תיישם הלכה למעשה את החוקים שחוקקה כמו חוק חינוך חובה חינם לכולם, ובכך תבטל את תשלומי הרשות, המהווים מס גולגולת, ותיפטר מהצורך להתנות כל שנה את פתיחת שנת הלימודים בהתכנסות ועדת החינוך ואישורה, תוך שהורי וילדי ישראל מצויים בחוסר ודאות קיצונית".


פורסם לראשונה 12/06/2019 23:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים