שתף קטע נבחר

מעוררי השראה: הכירו את המורים של המדינה לשנת 2019

בטקס מרגש שחתם את השנה ה-11 של מיזם "המורה של המדינה", במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הוכרזו ששת הזוכים בתואר המורים של המדינה. בנוסף הוענק פרס הוקרה מיוחד - הכירו את המורים הזוכים

בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים

 

 

תחרות "המורה של המדינה", המציינת את השנה ה-11 לקיומה, הסתיימה אמש בטקס חגיגי ומרגש במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, ובו הוכרזו ששת הזוכים בתואר לשנת 2019.

 

"אני נרגש להגיע דווקא לאירוע הזה, שכן מדובר בטקס שמעלה על נס את המחנכים של ילדינו, את מעצבי דור העתיד של כולנו", אמר הנשיא ריבלין, שציין בפתח נאומו בהתרגשות כי זו היציאה הראשונה שלו לאירוע ציבורי מאז הסתיימו ימי האבל על רעייתו נחמה ז"ל.

 

הנשיא ראובן (רובי) ריבלין עם 15 המועמדים שעלו לגמר התחרות (צילום: שאול גולן)
הנשיא ראובן (רובי) ריבלין עם 15 המועמדים שעלו לגמר התחרות(צילום: שאול גולן)

 

"יקיריי המורים ויקירותיי ההמורות", הוסיף, "אני רוצה ללמד אתכם שיעור נוסף , שיעור בשותפות. החברה שלנו התברכה במגוון של שבטים, יש מורים ערבים, חרדים, דתיים, חילונים, בפריפריה, בעיר, בצפון, בדרום. כל אחד מביא את הרוח שלו, רוח של לימוד וגדילה, צמיחה ויצירה, רוח של חינוך וחניכה. בואו כולנו יחד ניצור מצב בו שבטים ילמדו יחד, לא כל הזמן, אבל מדי פעם, תלמדו אותם שריבוי ושוני הם חוזק ולא חולשה".

 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, בירך בנאומו את המורים: "במה הדמות שלכם מהווה עבורנו השראה? נטיית ליבכם היא לילדים, יש לכם גם מטען של ידע מקצועי, אתם יודעים להרעיף ממנו על אותם ילדים, אתם מתחדשים שנה אחר שנה. היכולת שלכם להיות שונים מן האחרים היא שכולם עושים את שצריך, גם זה ראוי להערכה. אתם בשונה מכולם עושים גם את האפשרי.

 

שיעור בשותפות (צילום: שאול גולן)
שיעור בשותפות(צילום: שאול גולן)
 

"במעשה החינוכי יש גם מנהיגות. עבורנו הערב הזה הוא אפשרות לכרוך מידה קטנה מן ההוקרה שהחברה הישראלית חבה לאנשי החינוך, הם בית היוצר האמיתי של החברה הישראלית. אנחנו אסירי תודה ואסירי תקווה לראות בכם דמויות מופת גם בשנים הבאות. אני רוצה לאחל לכולנו שמערכת החינוך תמשיך ותטביע את חותמה על החברה הישראלית".

 

עורך "ידיעות אחרונות" נטע ליבנה אמר בטקס: "המפעל המדהים הזה, 'המורה של המדינה' הוא כבר בן 11 שנים, מוסד של ממש. אנחנו מאמינים בהשקעה בחינוך, שהיא השקעה בעתיד ילדינו והמדינה".

 

מנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן אמר כי: "חברה גדולה היא חברה שיש בה נתינה, נתינה כערך שמחבר בין אנשים. כשאדם נותן לזולת הוא ממלא בו אופטימיות. אם תרשו לי, בכך אנו מתקרבים לעשייה שלכם המורים, גם אתם עוסקים במעגל נתינה אחד גדול ומאפשרים לתלמידים להתפתח ולהשקיע בתורם".

 

המורים של המדינה 2019 עם מנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן וסמנכ"לית השיווק של מפעל הפיס דפנה נעים שאול (צילום: שאול גולן)
המורים של המדינה 2019 עם מנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן וסמנכ"לית השיווק של מפעל הפיס דפנה נעים שאול(צילום: שאול גולן)
 

 

עדנה דוד, סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים, אמרה כי זהו יום חג מבחינתה, "יום שבו כל אזרחי המדינה נחשפים לעשייה החינוכית-ערכית של נשות ואנשי החינוך בישראל. זה יום שבו הציבור בישראל נחשף להשפעה העצומה של עובדי ולעובדות ההוראה על הילדים שלנו שבבוא היום ינהיגו את המדינה ויעצבו את דמותה.

 

עוד ציינה דוד את המסלול המיוחד של השנה כשאמרה: "השנה מפעל הפיס בחר להעניק את פרס 'המורה המבטיח' למורים בעלי ותק של עד שלוש שנים בהוראה. אחד האתגרים הכי משמעותיים שיש למערכת החינוך כיום היא עצירה ומניעת נשירה של אנשי חינוך צעירים ומבטיחים שלא נשארים במערכת. רק אתמול התפרסם דוח הלמ"ס בנושא ושוב אנו מבינים שלא רק שכר הוא פרמטר להישארותם של עובדי הוראה במערכת. אנשים שבאים למקצוע ההוראה מתוך אהבה לילדים, אמונה בעשייה חינוכית ומסירות אדירה למקצוע. הם לא התייאשו מהילדים וגם לא התייאשו מהעשייה. הם עוזבים כי המערכת לא נותנת די גיבוי, לא מתגמלת מספיק והסביבה שבה הם פועלים לא מביעה הערכה על העבודה הקשה, המשמעותי והמהותית שהם מבצעים מדי יום.".

 

15 המועמדים הסופיים שעלו לשלב הגמר, רואיינו על ידי ועדה ציבורית שחבריה היו: מרים פרץ, אשת חינוך, כלת פרס ישראל אמם של סגן אוריאל ורס"ן אלירז פרץ שנפלו בהגנה על המולדת; הרב שי פירון, ממייסדי תנועת פנימה, שר החינוך לשעבר; אביגדור יצחקי, יו“ר מפעל הפיס; עמרי לוטן, מנכ"ל מפעל הפיס; עדינה בר־שלום, מייסדת המכללה החרדית בירושלים ובתו של הרב עובדיה יוסף; סמדר שיר-סידי סופרת, עיתונאית, מחזאית ופזמונאית; עדי אלטשולר, מסיידת תנועת כנפיים של קרמבו, זיכרון בסלון ובתי הספר המכילים; יעל ארד, מומחית ליזמות ופיתוח עסקי, זוכת המדליה האולימפית הראשונה לישראל; יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות לישראל; סיגל קנוטופסקי, מנכ"לית עמותת עולים ביחד; פרופ’ עליאן אלקרינאוי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב; שרה ישראלי, יו"ר אגף פיתוח מקצועי בהסתדרות המורים; גבי טייטל, סמנכ”ל בנק מסד; אלון פוטרמן, מנכ”ל תלמ”א; טובה דורפמן, מנכ”לית קרן שטיינהרט.

 

כל 15 המועמדים שהגיעו לגמר קיבלו תעודת הוקרה ומחשב נייד אישי מתנת בנק מסד. ששת המורים הזוכים יזכו בנוסף גם בהשתלמות יוקרתית בארה"ב, מתנת תלמ"א (תוכנית לאומית למצוינות באנגלית), הממומנת על ידי קרן משפחת שטיינהרט בישראל וקרן שוסטרמן. השנה נוסף גם פרס מפעל הפיס למורה המבטיח בו ניתן היה להגיש כמועמדים בקטגוריה זו מורים העוסקים במקצוע ההוראה שלוש שנים ומטה בלבד. בנוסף, ששת המורים הזוכים יקבלו כל אחד מלגה בסך 15 אלף שקל מתנת מפעל הפיס, אותם יוכלו לתרום לקהילה.

 

פרס הוקרה מיוחד

עוד בטרם הוצגו ששת המורים הזוכים בתואר, הוגש פרס מיוחד לסנסנה רוזנברג, יו"ר תא המפקחים היוצאת, על פעילותה ותרומתה למפעל "המורה של המדינה" במשך שנים רבות.

 

כמו כן, הוחלט השנה להעניק פרס הוקרה מיוחד על תרומה ומסירות אין קץ למורה צביה כהן גרינברג על  כך שלמרות מחלתה הקשה והטיפולים שעברה, הגיעה לבית הספר והמשיכה ללמד את תלמידיה בלי לוותר. 

 

 

המורים הזוכים בתואר "המורה של המדינה" לשנת 2019

 

הזוכים בתואר המורים של המדינה: (מימין למעלה): ישראל אוחיון, איתן בורשטיין, הגר ארבל, (מימין למטה) אולגה בן אבי, נאדיה סלימאן סייף ונפוז ח'טיב (צילום: שאול גולן)
הזוכים בתואר המורים של המדינה: (מימין למעלה): ישראל אוחיון, איתן בורשטיין, הגר ארבל, (מימין למטה) אולגה בן אבי, נאדיה סלימאן סייף ונפוז ח'טיב(צילום: שאול גולן)
  

המורה להיסטוריה ורכזת השכבה נפוז ח'טיב

מחטיבת הביניים עילוט בנצרת, מזהה את צורכי התלמידים ומעניקה הרגשה ייחודית לכל אחד מהם

 

 

מגיל צעיר התמזל מזלה של נפוז ח'טיב (45). לימדו אותה אנשי חינוך שהטביעו והפנימו בה את אהבת המקצוע. כבר בתיכון היו מורים שנתנו לה במה ואפשרו לה להעביר שיעורים. את דרכה בהוראה, התחילה בעיר רהט, ולדבריה זה היה מטעמי שליחות. במהלך שמונה השנים שלימדה שם, חטיב הצליחה להוביל לשינוי, להפחתת הנשירה ולהעלאת רמת ההישגים. במהלך לימודי בעלה בארה"ב, חטיב נחשפה למערכת חינוכית שונה מהארץ – מערכת שמדגישה את הקשר בין התלמיד למורים, הוראה בדרך חווייתית ופיתוח ייחודיות. "מאז ששבנו לארץ אני מנסה ליישם חלק מעקרונות החינוך האמריקאית", מגלה חטיב, שלא מפסיקה לקדם מצוינות ויצירתיות לצד דו-קיום וקירוב לבבות.

 

המורה למקצועות הקודש ישראל אוחיון

מישיבת אמי"ת ג' באשדוד, שואף להצמיח דור שיש לו זהות יהודית ציונית ערכית ויציבה וחדור באידיאל של ארץ ישראל ותורת ישראל

 

 

ישראל אוחיון (34) גדל במשפחה של 8 אחים ואחיות, שרובם ככולם מורים, כך שהדרך להוראה הייתה ברורה. "ובארוחת השבת השיחות נסובות כמובן על חינוך", אומר אוחיון בחיוך. "חשוב לי לחנך את הנוער היום – נוער שהולך ושוקע בתרבות של פנאי, סלפי, שופינג, סלולרי ומילים כמו ציונות, תורה, מסירות נפש, מדינה וחברה, הולכות ונעשות זרות עבורו".

 

המורה לחינוך גופני איתן בורשטיין

מבית-ספר כרמל זבולות בקיבוץ יגור, מעודד את תלמידיו לכבוש שיאים, ליהנות מההצלחות וללמוד מהכישלונות

  

 

כבר 36 שנה עוסק איתן בורשטיין (61) בהוראה, והוא לא נח לרגע, כיאה למורה לחינוך גופני. הוא מפתח יוזמות, מחנך לידיעת הארץ ולאהבת הארץ דרך טיולים, וגם מוצא זמן להתנדב ולתרום לקהילה. "חשוב לי לתת דוגמא אישית ולהעביר את הערכים והמסרים שלי במעשים ולא רק במילים. אני מרגיש שבכל שנה ני הופך מורה יותר טוב. אני מתבגר יחד עם התלמידים וצובר ניסיון. לאורך השנים הפכתי לאבא ולסבא. התמיכה והאהבה של אשתי, הילדים והנכדים הופכת אותי לאדם ומורה טוב יותר", הוא מספר.

 

המורה למתמטיקה אולגה בן-אבי

מתיכון עירוני א' למדעים ולאמנויות במודיעין הופכת את המקצוע המאתגר לאהוב על תלמידיה

 

 

ב-1991, בעקבות התגברות האנטישמיות על רקע הקריסה הפוליטית והכלכלית של ברית-המועצות, החליטה משפחתה של אולגה בן-אבי לנטוש את מוסקבה ולעלות לארץ. "אחרי אירוע אנטישמי שאיים על חיינו - בריונים עם גרזנים פרצו לדירה שלנו - השארנו הכל מאחור ועלינו עם תיקים ובגדים בלבד. ההתאקלמות שלי הייתה מיידית, ואולי בגלל הנסיבות הקיצוניות של העלייה יכולתי להעריך את תחושת הבית והביטחון של לחיות במולדת שלך ובתוך העם שלך", היא משחזרת.

בן-אבי (48) הפכה בישראל למורה מוערכת למתמטיקה, ודורות רבים של תלמידים מתקשים לשכוח אותה, שנים רבות אחרי שסיימו את לימודיהם.

 

רכזת החינוך החברתי והמורה למדעים נאדיה סלימאן סייף

מחטיבת הביניים יאנוח-ג'ת דוחפת את תלמידיה למצוינות ונחשבת לפורצת דרך בקרב בני הכפר

 

 

נאדיה סלימאן סיף (38), הנכדה של ראש הכפר הדרוזי יאנוח, מורה מסורה הדוחפת למצוינות ומטפחת קשרים בין יהודים לדרוזים, היא האישה הראשונה בכפר שלה שהחליטה לעשות דוקטורט. בימים אלה, לצד עבודת ההוראה היא דוקטורנטית שנה א' בפקולטה למנהל באוניברסיטת טימישוארה ברומניה. "היה קשה למשפחה עם העובדה שאלמד ואפילו שאנהג, אבל ראיתי שאני פורצת דרך ומוכנה להקריב מעצמי לטובת בנות הכפר שמתחילות להתעניין. אני תמיד אומרת להן: 'אם תרצו אין זו אגדה'. ואכן מהרגע שעשיתי את הצעד הזה יש לי מעמד ותמיכה בכפר".

 

המורה הזוכה במסגרת מסלול המורה המבטיח/ה:

 

רכזת השכבה והמורה לאזרחות והיסטוריה הגר ארבל

מחטיבת הראשונים בגני תקווה, מאמינה שצריך גם לחשוף את בני הנוער למיומנויות שיעזרו להם בחיים האמיתיים 

 

 

הגר ארבל (32) המתחרה במסלול "המורה המבטיח" הגיעה להוראה אחרי שירות של 10 שנים בתפקידי פיקוד והדרכה "מתוך רצון להשפיע ולחנך את דור העתיד".

 

"אני מאמינה שהבחירה שלי להגיע להוראה אחרי שעברתי מסלול משמעותי בחיי האישים והמקצועיים היא זו שעוזרת לי לראות את הדברים הטובים בדרך ולהיות שלמה עם המסלול שלי. בצבא הסמכות שלי לא הייתה מוטלת בספק ואני מאמינה שכך גם בהוראה, התלמידים לא צריכים לחשוש ממני אלא לכבד ולדעת שגם אני מכבדת אותם", היא מוסיפה.

 

בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים


פורסם לראשונה 13/06/2019 22:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
המורים של המדינה לשנת 2019
צילום: שאול גולן
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים