שתף קטע נבחר

חשיפה: ישראל בונה קו מים חדש לעזה

"מקורות" ורשות המים מניחות מול מרכז הרצועה צנרת משודרגת, שתתחבר למערכת המים הפלסטינית ותשפר את אספקת המים שישראל מעבירה. העלות: כמה מיליוני שקלים. העבודות אינן תלויות במצב הביטחוני ולא קשורות לשיחות ההסדרה עם חמאס. "אנשים בעזה צמאים למים - ולחיים נורמליים"

 

 

מיליוני הדולרים שהקטארים מעבירים לרצועת עזה באישור ישראל הפכו לשיחת היום בשני הצדדים. בעזה מחכים לכסף כדי להתקיים, ואילו בישראל מבקרים את מתן האישור להכניס את הכסף לרצועה ורואים בו שוחד לחמאס תמורת שקט ביטחוני. אבל מתחת לפני השטח ישראל פועלת במישור ההומניטרי מול הרצועה, ועוסקת בהעברה של דבר הרבה יותר חשוב ובסיסי מכסף מזומן שנעלם בתוך שבועות: מים מתוקים לשתייה.

 

בימים האחרונים החלה חברת "מקורות" בעבודות לשדרוג קו מים מישראל אל רצועת עזה. כלים הנדסיים החלו לחפור את התעלות והונחו הקווים החדשים בסמיכות לקו מים ישן. מדובר בפרויקט שעלותו כמה מיליוני שקלים, שמבוצע על ידי "מקורות" בשיתוף רשות המים של ישראל. לאחר סיום הנחת הצינורות, קו המים עתיד להתחבר בימים הקרובים אל מערכת המים של רצועת עזה - ומשם לברזים בבתיהם של תושבי עזה.

הנחת צנרת מים משודרגת לעזה (צילום: בראל אפרים)
העבודות לשדרוג קו המים לרצועה(צילום: בראל אפרים)

הנחת צנרת מים משודרגת לעזה (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

הנחת צנרת מים משודרגת לעזה (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

הקו נמצא מול מרכז רצועת עזה, באזור המועצה האזורית אשכול. באופן אירוני למדי, למרות שהוא מיועד לרווחת העזתים - העבודות עליו נעשות תחת אבטחה, מחשש שהעובדים והציוד יהפכו למטרה. קו המים המשודרג יאפשר לישראל להזרים מים אל הרצועה בצורה נוחה יותר ומבוקרת. הפרויקט הזה נעשה ללא כל קשר למצב הביטחוני המשתנה, ואיננו קשור לשיחות ההסדרה שמתקיימות בין הצדדים בשנה האחרונה.

 

"מים זה דבר בסיסי", מספר אחד העובדים במקום. "יש בעזה אוכלוסייה שלמה שלא מחפשת מלחמה בישראל, אוכלוסייה שרק רוצה לחיות בשקט, והאוכלוסייה הזאת היא הרוב והיא נשלטת על ידי חמאס. חבל מאוד שזה המצב. רוב האנשים בעזה צמאים למים אבל לא פחות מזה - צמאים לחיים נורמליים ולעתיד טוב יותר לילדים שלהם. הם שכנים שלנו, למרות הכול, ואי-אפשר להתעלם ממה שקורה שם".

חלוקת הכסף הקטארי בעזה ()
חלוקת הכסף הקטארי בעזה
 

ישראל מספקת מים לשתייה לרצועת עזה דרך שלושה קווי מים מרכזיים שפרוסים לאורך הגבול. לפי ההסכם בין הצדדים, ישראל מחויבת להעביר לעזה עשרה מיליון קוב מים בשנה. בפועל, ישראל מעבירה יותר: מדי שנה 11 וחצי מיליון קוב מים מתוקים לשתייה עוברים לעזה. מבחינת ישראל יש אפשרות אף להגדיל את הכמות, אך מערכות המים ברצועת עזה נמצאות על סף קריסה ולכן אין בשלב הזה היתכנות להרחבת הקווים או מאגרי המים בעזה.

 

בשיחות ההסדרה המתקיימות בימים אלו בין הצדדים מונחים על השולחן פרויקטי שיקום בעזה גם בתחום המים. אחת הבעיות בעזה היא הטיפול במי שפכים. מרבית השפכים בעזה מוזרמים לים התיכון, זורמים באופן חופשי ברחובות או מוזרמים דרך נחל חנון שבצפון הרצועה. המצב ההומניטרי הקשה בעזה לא מאפשר הקמת מתקני טיהור שפכים. התוצאה היא שהשפכים מזהמים את מי התהום (אקוויפר החוף) שממנו גם ישראל ניזונה, ותמיד קיים חשש שבעזה תפרוץ מגפה שתפגע בתושבי הרצועה - וגם בתושבי ישראל השכנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בראל אפרים
העבודות להנחת הצנרת, מול הרצועה
צילום: בראל אפרים
מומלצים