שתף קטע נבחר

צהוב Out, אדום In: הדור החדש והיעיל יותר של הכורכום

הצמח העתיק, הכורכום, ממנו מופק התבלין הצהוב והמוכר נחשב כבר שנים בעולם כבעל סגולות רפואיות רבות, בזכות הרכיב הפעיל ששוכן בו – הכורכומין. איך הוא תורם לכם לבריאות ומהי הדרך הנכונה לצרוך אותו?

בשיתוף סיקורה

 

המרכיב הסודי הזה נמצא כמעט בכל בית בישראל ולו מיוחסות תכונות רפואיות כמעט פלאיות: לרפא דלקות, להוריד הסיכון לסרטן ומחלות לבביות, לאזן את רמות הסוכר בדם, לחזק את מערכת החיסון, להרגיע את מערכת העיכול ולהפחית את רמות הסטרס.

 

יתרה מכך, בזכות ריכוז נוגדי החמצון הגבוה שבו, הוא אף נלחם ברדיקלים חופשיים המתפזרים בגוף ובכך הוא מאט את תהליך הזדקנות התאים. כל זה היה יכול להיות אידיאלי, אלמלא בעיה אחת: אף אחד לא צורך אותו נכון.

 

אם טרם ניחשתם, מדובר בשורש הכורכום. הצמח העתיק ממנו מופק התבלין הצהוב והמוכר נחשב כבר שנים בעולם כבעל סגולות רפואיות רבות, בזכות הרכיב הפעיל ששוכן בו – הכורכומין.

 

עם העלייה הגדולה במודעות לאורח חיים בריא בעשור האחרון, רבים החלו לצרוך ממנו יותר ויותר ולשלב אותו במאכלים שונים, אך מסתבר שחוץ מצבע יפה לאוכל – המאמץ היה לחינם.

 

כורכום (צילום: Depositphotos )
כורכום. הדרך הנכונה לצרוך אותו(צילום: Depositphotos )

 

הדרך הנכונה לצרוך כורכום

"כבר בשנת 1937 מחקרים שבדקו את השפעות הכורכום על הבריאות חשפו ממצאים מפתיעים, אך אופן צריכת החומר בקרב הנבדקים היה שונה", מסבירה אביטל הראל, תזונאית בכירה בחברת סיקורה.

 

"ברוב המחקרים הכורכומין הוזרק לתוך תאי תרבית במעבדה וזה אחרת לגמרי מאשר לצרוך אותו באכילה או שתייה. רק כשהעניין נבחן לעומק הובן שבדרך זו הכורכומין אינו מגיע לתא – הוא מתפרק בכבד ומופרש בהמשך על ידי הגוף בדרכים טבעיות, כך שאין שום אפקט טיפולי.

 

 על אף שהכורכום עצמו אינו בעל יכולת כניסה לתא וזקוק לנשא שיעשה זאת בשבילו, המדע הצליח לעבור מחסום זה בדרכים יצירתיות. וכאן בעצם מתחיל תפקידה של תעשיית הפארמה והתרופות.

 

הניסיונות למציאת דרך לצריכת הכורכומין באכילה באופן יעיל, כזה שייספג בגוף באופן מיטבי הביאה לחיבור של כורכומין עם 20 מ"ג פיפרין – החומר הפעיל שנמצא בפלפל שחור, מביאה לספיגה של החומר בתוך התא ולמניעת פירוקו בכבד.

 

הבעיה: תקנות משרד הבריאות הישראלי מתירות כמות מקסימלית של 5 מ"ג פיפרין בקפסולה, בשל חשש מאינטראקציה שלילית עם תרופות, ולכן אפקט הספיגה שוב אינו מתאפשר. בנוסף, נמצא כי אנשים שצרכו כורכומין עם פיפרין התחילו לפתח דלקת ברירית הקיבה. סיבות אלו פסלו את אופציית הפיפרין כאמצעי שימושי באופן קבוע.

 

עם זאת, בשנתיים האחרונות טכנולוגיות וגילויים חדשים הביאו איתם את פריצת הדרך הכה נחשקת. הטכנולוגיה הליפוזומלית – שיטה בה מצפים את הכורכומין בשכבות שומניות הזהות לרכיבי התא בגוף האדם, המביאה לספיגה טובה יותר בתא - הפכה לדרך יעילה לצריכת כורכומין.

 

"עיטוף הכורכום בפוספוליפיד (מעטפת שומנית), מאפשר את כניסתו לתוך התא ואף מעצים את ספיגתו לפי 30 לערך", אומרת אביטל.

 

גם הטכנולוגיה החדשנית מכולן, העושה שימוש ברב סוכר הנקרא "פוליסכריד", הפכה לאמצעי שימושי: רב הסוכר עוטף את הכורכומין, מכניס אותו לתוך התא ומעצים את ספיגתו.

 

לאור הממצאים המעודדים של השנים האחרונות, בארץ אף השכילו לקחת את שתי הטכנולוגיות – הליפוזומלית וזו העושה שימוש בפוליסכריד - צעד אחד קדימה, ולשלבן יחד לכדי מוצר אחד שהשלם גדול מסך חלקיו.

 

"שתי הטכנולוגיות שולבו עם רכיב פעיל, חדשני הידוע מחקרית כנוגד חמצון ונוגד דלקת עוצמתי – אסטקסנטין. זהו נוגד חמצון ממשפחת הקארוטנואידים, אך הוא חזק יותר מבטא קרוטן פי 200 ופי 500 מוויטמין E, מבחינת היכולת האנטי אוקסידנטית שלו", מפרטת אביטל.

 

"האסטקסנטין מופק מאצה שנקראת המטוקוקוס. כאשר היא נחשפת לאור חזק היא נכנסת לסטרס, וכדי להגן על עצמה היא מייצרת את החומר הפעיל, האסטקסנטין, המעניק לה שכבת הגנה מעצמת הקרינה".

 

בנוסף ליכולת אנטיאוקסידנטית ואנטי דלקתית מאוד חזקה, מחקרים מראים כי האסטקסנטין שומר על מערכת החיסון על העור והעיניים. שילובו ביחד עם 2 הטכנולוגיות יוצר את הדור החמישי של תוספי הכורכום - הכורכום האדום, מה שנחשב לתוסף הכורכום המתקדם כיום בעולם.

 

"לא צריך לקחת ממנו הרבה, טבליה אחת ביום", קובעת אביטל. "יש בו 3 רכיבים מאוד חזקים העמוסים בנוגדי חמצון ונוגדי דלקת וגם ברכיבים המחזקים את מערכת החיסון".

 

עם זאת, יש אוכלוסייה שמומלץ לה להימנע ממנו. "חשוב גם לציין שהמוצר אינו מתאים לאנשים שנוטלים תרופות מדללות דם, בגלל שלכורכום עצמו יש תכונה כזו בעצמה", היא אומרת.

 

לסיכום, אם עד היום צרכתם כורכום כתבלין, אתם מוזמנים להמשיך ליהנות מהטעם והארומה שהוא מוסיף אך דעו כי האפקט הטיפולי שלו מוטל בספק.

 

השילוב של טכנולוגיה מתקדמת ורכיבים פעילים מביא בשורה של ממש בתחום תוספי הכורכום, המאפשרת לגוף לקבל כמות מרוכזת של נוגדי דלקת ונוגדי חמצון החודרת את מערכת העיכול, התאים ומגיעה אל איברי המטרה.  

 

בשיתוף סיקורה

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Depositphotos
כורכום. לא רק צהוב
צילום: Depositphotos
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים