שתף קטע נבחר

HOT מעלה את מחירי תשתית האינטרנט

החברה ייקרה את מחירי תשתית האינטרנט המהיר עד 200 מגה ב-15-10 שקל וכן את חבילות התשתית פלוס ספק במהירות הזו. הסיבה: משרד התקשורת קבע שזה מחיר נמוך מדי, שמונע מחברות אחרות למכור את התשתית של HOT, כך שהיא שומרת את הצרכנים אצלה ופוגעת בתחרות

כדי לשמור על התחרות - המחירים ב-HOT עולים: החברה ייקרה ב-10%-20% את תשתית האינטרנט במהירות של עד 200 מגה, למצטרפים חדשים. הסיבה לכך היא פנייה של משרד התקשורת לחברה בטענה שהיא מתמחרת את המהירות הזאת במחיר נמוך מדי, ובכך פוגעת בתחרות. HOT התקפלה אבל הצרכנים עדיין מפסידים, שכן המחיר עלה. בשוק מבקשים ממשרד התקשורת לשקול מחדש את תעריפי הגישה לתשתיות של HOT ואולי להפחיתם. כרגע אין כוונה כזאת.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

החברה העלתה את מחירי תשתית 200 מגה מ-85 שקל בחודש ל-95 שקל לחודש, במכירה בשיחה עם מוקדי המכירות. את מחיר החבילה של תשתית 200 מגה + ספק ITc - העלתה מ-99 שקל בחודש ל-109 שקל לחודש.

 

עבור לקוחות חדשים המצטרפים לשירות של HOT דרך אתר החברה, היא ייקרה את תשתית 200 מגה מ-74 שקל בחודש ל-89 שקל לחודש, ואת מחיר תשתית 200 מגה + ספק ITc מ-90 שקל בחודש ל-100 שקל לחודש.

טל גרנות, מנכ"לית הוט (צילום: רמי זרנגר) (צילום: רמי זרנגר)
טל גרנות, מנכ"לית הוט(צילום: רמי זרנגר)
 

מדובר בעוד מערכה בקרב בין HOT למשרד התקשורת ולמתחרות שלה. לפני מספר חודשים, משרד התקשורת פנה ל-HOT בעקבות פניות חברות מתחרות למשרד, בטענה שהיא משווקת לצרכן שירות תשתית אינטרנט במהירות של 200 מגה, בתעריף קמעונאי הנמוך משמעותית מהתעריף הסיטונאי אותו היא גובה מספקי אינטרנט שמשווקים את השירות שלה.

 

כך יוצא שאם צרכנים רוצים לקנות חבילת 200 מגה תשתית + ספק מאחד מספקי האינטרנט שאינם HOT, הם ישלמו בהכרח יותר מאותה רכישה דרך HOT. לפי משרד התקשורת, קיים חשש ש-HOT גובה מחיר טורפני, כלומר משתמשת לכאורה בעובדה שהתשתית בבעלותה כדי לפגוע בשוק הסיטונאי.

 

במאי HOT השיקה מהירות של 500 מגה ב-129 שקל לחודש (99 שקל לחודש בשלושת החודשים הראשונים) ועוררה תהיות דומות לגבי גביית מחיר לצרכנים שהוא נמוך מהמחיר שהיא מתמחרת את התשתית שלה למתחרות. עד כה HOT לא העלתה את מחירי 500 מגה באופן דומה לייקור 200 מגה. יחד עם זאת, הביקוש למהירות זו עדיין לא גדול. ולראיה: בזק לא הגיבה עדיין ולא נכנסה לשוק המהירויות הגבוהות.

 

כמה משלמות ספקיות האינטרנט על תשתית HOT?

לפי משרד התקשורת, תעריף הגישה לתשתית של HOT בקצב של 200 מגה, מורכב מרכיב נגישות קבוע שגובהו כיום כ-55.8 שקל ללא מע"מ, בהשוואה לתעריף של 41.6 שקל ללא מע"מ לקצב נמוך מ-200 מגה; ומרכיב קיבולת משתנה עבור העברת הנתונים בליבת הרשת שגובהו כיום כ-15.6 שקל ללא מע"מ למגה ביט לחודש.

  

"תחת הנחה שמרנית כי יחס ההעמסה הרלוונטי עבור מהירות של 200 מגהביט/שנייה עומד על 0.5% סך העלויות הסיטונאיות אותן נדרש ספק שירות לשלם להוט טלקום עבור שירות ה-BSA בקצב זה נאמד בכ-71 שקל ללא מע"מ וכ-83.5 שקל כולל מע"מ לחודש", כתב משרד התקשורת במכתב ל-HOT.

  

"עלויותיו של ספק שירות הרוכש שירותים מ-HOT טלקום במסגרת השוק הסיטונאי ומספק על בסיסן שירותים קמעונאיים, אינן מסתכמות בעלויות סיטונאיות אלה, שכן קיימות עלויות קמעונאיות בהן הוא נושא דוגמת עלויות שיווק, הרכשת לקוח, התקנה, גבייה ועוד.

 

"משרד התקשורת אמד בעבר את סך העלויות הקמעונאיות בכ-29 שקל (כולל מע"מ) למנוי לחודש. מכאן כי סך העלויות עבור ספק שירות לטובת אספקת השירות נאמד בכ-113 שקל (כולל מע"מ)".

  

עוד כתבו במשרד התקשורת ש-HOT "משווקת את השירות לצרכן בתעריף קמעונאי של 74 שקל לחודש בלבד כולל מע"מ, הווה אומר כי התעריף הקמעונאי שגובה HOT טלקום מהצרכן בגין שירות זה נמוך מהתעריף הסיטונאי אותו היא גובה מספקי שירות המתחרים בה על גבי השוק הסיטונאי.

  

"כלומר, המחיר הקמעונאי שגובה HOT אינו מאפשר, לכאורה, לכסות ולו את המחיר הסיטונאי לאספקת שירות זהה על ידי ספקי השירות, וזאת גם אם נתעלם מהעלויות הקמעונאיות הנוספות הכרוכות באספקת שירות זה ללקוחות.

 

"המשמעות הנחזית של הדברים היא פגיעה חמורה בהתפתחות התחרות המבוססת על רפורמת השוק הסיטונאי ברשת הוט, אשר עיקרה פגיעה ביכולתם של ספקי השירות להציע לצרכן הצעות מתחרות בקצב זה על גבי השוק הסיטונאי. פרקטיקה זו מכונה 'צמצום מרווחים' והיא מתקיימת כאשר בעל תשתית המספק תשומות סיטונאיות למתחריו במסגרת שוק סיטונאי, מצמצם את המרווח המתאפשר למתחרים נוכח המחיר הקמעונאי המוצע ללקוחות בהשוואה לתעריף הסיטונאי שהוא גובה ממתחריה.

 

"צמצום זה של מרווחי המתחרים פוגע בכדאיות הכלכלית של המתחרים לרכוש ממנו תשומות סיטונאיות. במקרה דנן המרווח שנוצר כתוצאה מהפרקטיקה בה נוקטת הוט אינו רק 'נמוך מדי', אלא הוא שלילי ממש וזאת גם אם נתעלם כליל מהעלויות הקמעונאיות בהן נושא ספק השירות! ועל כן זו דוגמה קיצונית של הפרקטיקה המתוארת.

 

"פרקטיקה זו של צמצום מרווחים חריף פוגעת בתכלית אסדרת השוק הסיטונאי ומסכלת את מאמצי המשרד ליצירת מגרש משחקים מאוזן ויוצרת, על פניה, פגיעה משמעותית בתחרות בתחום הבזק".

 

לשאלה מדוע משרד התקשורת לא מפחית את התעריפים שספקיות האינטרנט משלמות ל-HOT על התשתית שלה, השיבו במשרד כי זה הליך שנשקל אך כרגע לא עומד על הפרק. לפי משרד התקשורת, מודל תמחור מכיל מספר רב של משתנים, מושפע מנתונים כלכליים והנדסיים של החברה, בעלת התשתית, ומצד אחד אמור לשקף רווח סביר לחברה שגם מאפשר השקעה ואחזקה של התשתית וגם שדרוג התשתית בטווח הארוך.

 

ב-HOT מסרו בתגובה: "כמו בכל חברה, מחירי המבצעים מתעדכנים מעת לעת. במקרה זה, מדובר בעדכון מבצע אינטרנט 200 מגה עבור לקוחות חדשים בלבד. מבצעי 100 ו-500 מגה נותרו ללא שינוי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: רמי זרנגר
טל גרנות מנכ"לית הוט
צילום: רמי זרנגר
מומלצים