שתף קטע נבחר

אי בלי שמש רוצה לעצור את הזמן

האי הנורבגי סומארוי רוצה להפוך למקום הראשון בעולם ללא אזור זמן. באי שבו השמש לא מופיעה בחורף - ולא שוקעת בקיץ - אומרים התושבים שהשעון הוא דבר חסר משמעות: "רוצים לחיות את החיים במלואם, מתי שבא לנו"

אי נורבגי שבו השמש לא מופיעה בחורף, ולא שוקעת בקיץ, רוצה להפוך למקום הראשון בעולם ללא אזור זמן.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

כ-300 תושבים חיים באי סומארוי ("אי הקיץ") בצפון נורבגיה. תושבי האי פתחו בקמפיין לביטול השעון ואמרו שמבחינתם מדובר בדבר שאינו רלוונטי. הם הסבירו שהמטרה היא לשחרר את תושבי האי משעות העבודה המסורתיות, ולאפשר להם "לעשות מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים".

מפה אי סומארוי נורבגיה ()
 

התושבים מסבירים שמדובר בצעד הגיוני מכיוון שסומארוי, שנמצא צפונית לחוג הארקטי, לא חווה את הזמן כמו שאר העולם. מנובמבר עד ינואר השמש לא זורחת, וממאי עד יולי היא אינה שוקעת. במצב כזה אומרים התושבים שמושגים מסורתיים כמו יום ולילה מאבדים משמעות.

 

קייל אובה ונדינג, אחד מפעילי הקמפיין, אמר לרשת השידור הנורבגית NRK: "אם נהיה מקום ללא אזור זמן כולם יוכלו לחיות את החיים במלואם. הילדים עדיין יצטרכו ללכת לבית הספר, אבל יהיה מקום לגמישות. המטרה שלנו היא לספק גמישות מלאה, 24/7. אם אתם רוצים לכסח את הדשא בארבע בבוקר – תעשו את זה".

אי סומארוי נורבגיה (צילום: shutterstock)
האי סומארוי בנורבגיה(צילום: shutterstock)

אי סומארוי נורבגיה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אי סומארוי נורבגיה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ונדינג השיק את הקמפיין בסוף מאי, אחרי פגישה במועצת העיירה. הקמפיין התחיל כגימיק, אבל אז הביעו רוב תושבי האי תמיכה ברעיון. ונדינג העביר עצומה לחבר פרלמנט כדי לקדם את הרעיון. הוא אומר שהוא קיבל את ברכתן של העיירות פינמארק ונורדלנד – שנמצאות אפילו צפונית יותר – שרוצות לבטל גם הן את השעון.

 

"ברחבי העולם אנשים סובלים מלחץ ומדיכאון", אמר ונדינג. "במקרים רבים הסיבה היא שהם מרגישים לכודים – ולשעון יש חלק בכך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"אם אתם רוצים לכסח את הדשא בארבע בבוקר - תעשו את זה"
צילום: shutterstock
מומלצים