שתף קטע נבחר

שער האירו: סיכום התקופה של ראיקוביץ' במכבי ת"א

מעטה מסתורין נותר סביב הסכום בו נמכר השוער שנרכש ב-2015 תמורת שלושה מיליון אירו. מכבי כנראה יצאה ברווח כספי, ובכל מקרה בחשבון הסופי אי אפשר להתעלם מהדברים שעשה כאן. החותם שהותיר, הפשרות סביבו והסיטואציה שלו בנבחרת סרביה לפני שייצא לדרך חדשה

פרדראג ראיקוביץ' (צילום: עוז מועלם)
פרדראג ראיקוביץ'. דרך חדשה(צילום: עוז מועלם)

 

ההחתמה של פרדראג ראיקוביץ' בשלהי אוגוסט 2015 הרשימה אפילו את היריבות של מכבי ת"א בהגרלת שלב הבתים. הצירוף ההצהרתי ביותר בעידן מיץ' גולדהאר הרעיש את המועדון.

 

זו היתה רעידת אדמה בגלל תג המחיר שלא היה שגרתי בכדורגל הישראלי, שלושה מיליון אירו שמכבי שילמה לכוכב האדום בלגרד, אחרי שהשוער העדיף אותה על פני אוגסבורג הגרמנית שניהלה איתו מגעים במקביל, בעיקר בגלל ליגת האלופות והמאמן סלבישה יוקאנוביץ'.


פרדראג ראיקוביץ' מכבי תל אביב (צילום: אורן אהרוני)
ראיקוביץ' בפעולה. לא הפך לשובר שוויון(צילום: אורן אהרוני)

לא מעט ביקורת הושמעה על העובדה שהשוער הספרדי חואן פאבלו, שהעלה את מכבי לשלב הבתים של ליגת האלופות, למד רק דרך ynet שעל ראשו הונחת שוער צעיר. מצד שני הייתה בהגעה שלו תקווה גדולה - בעיקר בגלל המומנטום, כשנבחרת סרביה הצעירה זכתה במונדיאל וראיקוביץ' נבחר לשוער הטוב בעולם בגילו, טייטל שבדיעבד הסתבר שהיה כבד עליו.

 

ארבע שנים אחרי שנחת בקרית-שלום, ראיקוביץ' עוזב את ישראל עם תואר אליפות אחד בלבד ועם הרבה סימני שאלה בנוגע לכדאיות הגעתו. מבחינתו הוא "נתקע" בישראל לפחות שנה אחת יותר ממה שציפה. המטרה שלו הייתה אחרי שנתיים של צבירת ניסיון להתקדם ליעד הבא.

 

חואן פאבלו. הביא את מכבי אל הבאר ולא זכה לשתות ממנה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
חואן פאבלו. הביא את מכבי אל הבאר ולא זכה לשתות ממנה(צילום: ראובן שוורץ)

 

החו"ל משתלם?

ב-ynet דווח כבר בדצמבר האחרון שהשוער נמצא בדרך לליגה הצרפתית, מו"מ התנהל עם ראן וריימס ובסופו של דבר השוער חתם באחרונה. שאלת הסכום אותו קיבלה מכבי עדיין לא התבהרה סופית וגם היא, כמובן, מהווה חלק בלתי נפרד מסוגיית כדאיות רכישתו בזמנו.

 

השוער עצמו התייחס בעבר לשאלת תג המחיר: "מכבי קיבלה הצעה ביום האחרון של חלון ההעברות לפני שנתיים בסך חמישה מיליון אירו מגלאטסראיי, אבל היא ביקשה עליי 9 מיליון יורו. אני חושב שמכבי צריכה לקבל עליי כפול ממה שילמה, 6 או 7 מיליון, זה סכום הגיוני עליי".

 

ולדימיר איביץ' ליד הספסל (צילום: עוז מועלם)
ולדימיר איביץ'. יוכל להנחית את החלוץ שרצה(צילום: עוז מועלם)

 

אצל הצהובים סירבו אתמול להצהיר בכמה ריימס הצרפתית רכשה אותו בטענה שיש הסכם חשאיות בין הצדדים בנוגע לסכום. הסוכן של השוער טען שסכום המכירה עומד על 4.5 מיליון אירו. בצרפת הדיווחים היו שונים - בין שלושה מיליוני אירו בל'אקיפ לחמישה מיליון באתרים אחרים. בכל מקרה נראה שמכבי הפיקה רווח כלשהו מהפער שבין סכום הרכישה לזה של המכירה. מדובר בעונת חוזה אחרונה של השוער, מה שהופך את הסכום לסביר לגמרי מבחינתה. ולדימיר איביץ' יוכל להשתמש בחלק ממנו להנחתת חלוץ זר, מטרה שהציב לעצמו עוד במהלך העונה האחרונה.

 

ובכל זאת, המועדון סירב בעבר לחמישה מיליון אירו. כשמסתכלים מבחוץ על העסקה הזאת ועל שוק המחירים הפרוץ בכדורגל העולמי, ההרגשה היא שיש כאן החמצה. התחושה מתחזקת כשלוקחים בחשבון את עסקת מנור סולומון, שחקן בן 19 בלי מספרים יוצאי דופן ששיחק כל חייו בקבוצה קטנה כמו מכבי פ"ת שירדה העונה ללאומית, ונמכר תמורת שישה מיליון אירו לשחטאר דונייצק – קבוצה גדולה הרבה יותר מריימס.

 

מנור סולומון (צילום: EPA)
מנור סולומון. רזומה פחות מרשים, עסקה גדולה יותר(צילום: EPA)

 

טביעת כפפה

ראיקוביץ' הפך לאחד השחקנים האהובים ביותר על הקהל הצהוב. העונה האחרונה שלו היתה גם הטובה ביותר שלו, אבל הוא עדיין לא היה שובר שוויון. הפועל באר שבע לקחה אליפויות על חשבון מכבי עם שוערים כמו דודו גורש או גיא חיימוב, ראיקוביץ' עד העונה לא היה פרמטר משמעותי, גם לא במשחקים באירופה.

 

בעונה האחרונה הוא היה השוער הטוב בליגה, עם ההגנה הטובה בליגה, אבל אי אפשר להשוות את ההשפעה והאיכויות שלו לאלה של שורה אובארוב או וינסנט אניימה, עוד אחד שנחת בליגה הצרפתית – גם הוא בקבוצה גדולה יותר מריימס, ליל (אף שהוא שימש שוער שני בשנה הראשונה והושאל למכבי בעונה השנייה).

 

אניימה. שוער טוב יותר שעבר לקבוצה גדולה יותר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אניימה. שוער טוב יותר שעבר לקבוצה גדולה יותר(צילום: AFP)

 

ראיקוביץ' ייזכר בעיקר כבעל הפוטנציאל הגדול ביותר, ולא ככזה שגרם למכבי להפוך לקבוצה טובה יותר. כאמור, בשלוש מארבע שנותיו בקריית שלום, ב"ש זכתה בשלוש אליפויות. לשוער הסרבי היה חשוב לסיים את הפרק שלו בישראל עם אליפות ולכן ויתר על אפשרות לעזוב כבר בינואר.

 

עצירת ביניים

ראיקוביץ' הצהיר פעמים רבות כי המטרה שלו היא להגיע לפרמייר-ליג, תחילה לקבוצות מרכז טבלה ואז לעשות את הקפיצה לקבוצות גדולות באמת. הוא לבטח לא חשב אחרי העונה האחרונה, בטח לא רגע אחרי הנחיתה בארץ לפני ארבע שנים, שיגיע לקבוצת מרכז טבלה בליגה הצרפתית.

 

"אוכל להגיע לפסגות של אירופה אחרי מעבר לליגה טובה. לשחק בקבוצת אמצע טבלה בפרמייר-ליג יכין אותי לרמות הגבוהות. אני מקווה לסיים את המסע שלי במקומות הכי גבוהים", אמר בראיון ל"ידיעות אחרונות". הוא עדיין יכול לקוות שעונה טובה בליגה שזוכה לחשיפה רבה יותר מליגת העל שלנו, תאפשר לו להגשים את הפנטזיות שלו.

 

מכבי תל אביב (צילום: אפי שריר)
ראיקוביץ' מול קריית שמונה. ליגה גדולה יותר תקדם אותו(צילום: אפי שריר)

 

ההון של מכבי

אם נתחבר לדבריו של משה חוגג שמסתכל על רכישת שחקנים צעירים כעל השקעה בנכסים, אז בחשבון הסופי ראיקוביץ' שירת את מכבי במשך ארבע עונות והיה שווה לה מיליון וחצי אירו. כלומר, גם כשמסתכלים על התמונה הרחבה, שהכסף הוא לא הפרמטר היחידי בה – מדובר בעסקה כדאית.

 

מכבי צריכה לנסות ולכוון להנחתת כוכבים פוטנציאליים צעירים, למרות שבעידן הסקאוטינג הנוכחית ובשל רמת הליגה הישראלית ההולכת ויורדת, יהיה קשה להנחית פה פרוספקטים רציניים. למעשה, מאז הבאת ראיקוביץ', כמעט ולא נחתו בליגת העל זרים בעלי פוטנציאל אמיתי לעשות פריצה בכדורגל האירופי.

 

"הפרידה תהיה טובה לשני הצדדים, לצאת לדרך חדשה ואתגר חדש. צברתי כבר הרבה ניסיון, עם ליגת האלופות, הליגה האירופית וליגת העל, אז יהיה טוב מבחינתי לעבור לתחנה הבאה, להוכיח את עצמי בליגה טובה יותר", אמר ראיקוביץ' - והדברים אכן נכונים גם לגבי מכבי, שכבר הזרימה למערכת דם חדש בדמות אנדראס יאניוטיס שאיביץ' מכיר מקרוב מהליגה היוונית וסימן אותו מהר מאוד כיורש של ראיקוביץ' – ואף כאיכותי ממנו.

 

תקוע בנבחרת

אם ראיקוביץ' צריך לעשות חשבון נפש לגבי ההתקדמות המקצועית שלו במכבי, הוא צריך להסתכל בראי הנבחרת הסרבית. הוא הגיע לנתב"ג כעתיד של הכדורגל הסרבי ועזב אתמול את מחנה האימונים של מכבי בהולנד כשהוא ממורמר מהסיטואציה בה הוא נמצא במדים הלאומיים.

 

ראיקוביץ' מאוכזב (צילום: עוז מועלם)
ראיקוביץ'. ממורמר מהסיטואציה בנבחרת(צילום: עוז מועלם)

 

היה לו ברור לפני המונדיאל שאם יתמזל מזלו לשחק, תג המחיר שלו ירקיע שחקים וריימס לא היתה בכלל ברשימת האופציות שלו, אבל בפועל הוא ראה את הגביע העולמי רק מהספסל ברוסיה, כשוולדימיר סטויקוביץ' הוותיק ששיחק במכבי חיפה היה השוער הבכיר.

 

למרות הצהרות בתקשורת הסרבית כי ראיקוביץ' יהפוך לשוער הבכיר בקמפיין הנוכחי, הוא שוב את רואה את משחקיה של סרביה מהספסל, כשבשער עומד מרקו דמיטרוביץ' של אייבאר הספרדית. ראיקו לא קיבל צ'אנס אפילו אחרי החמישייה המביכה שספגה נבחרתו מדנמרק. ככה לא נראית התקדמות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות מכבי ת"א
פרדראג ראיקוביץ'
צילום: באדיבות מכבי ת"א
מומלצים