שתף קטע נבחר

בקרוב בכביש: שנתיים בלי דו"חות

אחרי שמצלמות המהירות הנייחות והניידות נחשפו כלא אמינות, במשטרה בוחנים רכישה של מכמונות מהירות חדשות - ועד שהן יגיעו, לא יישלחו דו"חות תנועה

א3, פרויקט אכיפת המהירות היקר בתולדות ישראל שהפעלתו נקלעה לקשיים משפטיים, צפוי להיות מוחלף בפרויקט אכיפה חדש. 

 

בתוך שנה: 2,500 עמדות טעינה לרכב חשמלי מדן ועד אילת

נחשף: דו"ח הטכניון הבעייתי בעניין מצלמות המהירות

נציב התלונות: המשטרה הטעתה בכוונה את בית המשפט

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר, מאות מצלמות המהירות (א3) של משטרת ישראל הפזורות ברחבי הארץ אינן משמשות עוד לתיעוד של עבירות מהירות ומשלוח דוחות לבית הנהג, אלא רק למה שמשטרת ישראל מגדירה כ"תיעוד" של המהירות, כלומר בפועל דוחות לא נשלחים לנהגים כבר מעל חצי שנה.

ארכיון מצלמת מהירות צומת רמות ירושלים (צילום: אוהד צויגנברג)
מצלמת א3(צילום: אוהד צויגנברג)

ממידע שהגיע ל"ידיעות אחרונות" עולה כי משטרת ישראל החלה בשבועות האחרונים בתהליך בחינה של מספר מכמונות מהירות חדשות שמיועדות להחליף הן את מצלמות ה-א3 שמותקנות על עמודים והן את מכמונות המהירות "דבורה" שמותקנות על גגותיהן של ניידות המשטרה.

 

פרויקט ההחלפה צפוי לארוך כשנתיים. בכל מקרה, דו"ח שמצולם אבל לא נשלח לנהג במשך ארבעה חודשים נמחק.

 

מסמכים ראשונים בנושא הליך התקינה למכמונות החדשות, כלומר מכלול החוקים והכללים שלפיהן יפעלו, שהוגשו על ידי מכון התקנים, חושפים כי מדובר במכמונת רדאר שפועלת באמצעות עיקרון דופלר: שידור של גלי רדאר (מכ"ם) אל העצם שמהירותו נמדדת.

 

כיום רק מכמונות ה"דבורה" פועלות באמצעות עיקרון דופלר. אקדחי הלייזר של המשטרה משדרים קרן לייזר ואילו מדידת המהירות במכמונות א3 מבוצעת באמצעות צמד פסי מתכת המוטמנים בכביש, כשמהירות הרכב נמדדת לפי פרק הזמן שנדרש למעבר ביניהם.

 

לפי גורמים המקורבים למשטרה, מכמונת הרדאר החדשה מיועדת להחליף, לפחות באופן חלקי, גם את מכמונות ה"דבורה". בניגוד למכמונות א3 הקיימות, מכמונות הפועלות באמצעות עיקרון דופלר ניתנות לגילוי מוקדם באמצעות גלאי רדאר, שהשימוש בהם חוקי בישראל.

 

אמינות שנויה במחלוקת

הדבורה היא מערכת מכ"מית עם אמינות שנויה במחלוקת. בתחילת 2018 קבע השופט המחוזי החיפאי ערן קוטון כי לא הוכחה אמינות הדבורה. בספטמבר 2018 קבע שופט השלום הבכיר מעכו יעקב בכר שלא הוכחה גם אמינות מערכת ה-א3. המשטרה לא עירערה על שני פסקי הדין, אולם הפסיקה לנהל משפטים נגד נהגים שנתפסו באמצעות המערכות הללו.

 

אחת האפשרויות שנבחנות היא שימוש במכמונת רדאר מתוצרת גאטסומטר ההולנדית. הסיבה היא שחלק מהתשתיות הקיימות כיום במסגרת פרויקט א3, למשל המצלמה עצמה, מיוצרות על ידי החברה. כך, המשטרה מבקשת להתקין את המכ"מים על בסיס מערכת ה-א3 הקיימת ולהשתמש בעמדות קיימות, במערכות החשמל והתקשורת שלה, כדי להוזיל ולזרז את משך ההתקנה. זאת במטרה לחדש מהר את אכיפת המהירות בהיקפים משמעותיים, כמו בשנים האחרונות.

 

מדובר בחזרה לאחור מבחינה טכנולוגית: בעבר הפעילה המשטרה מערך משולב של מכמונות מכ"ם מתוצרת מולטנובה השווייצרית, כשדגם זהה הותקן בניידות ובעמדות לא מאוישות בצידי הדרכים. מולטנובה היא אחת המועמדות לספק למשטרה את המכמונת החדשה, לצד גאטסומטר, שסיפקה למשטרה באמצעות מלם-תים.

 

רוב המכמונות שמוכרת כיום החברה ההולנדית מצוידות במכ"ם ולא במערכת הלולאות הבעייתית. החוזה עם המשרד לביטחון פנים של מלם-תים בסך 350 מיליון שקל להפעלת מערכת א3 נקבע מראש ל-12 שנה ויסתיים ב-2021, ואז אמורה המערכת לחזור לידי המדינה. המערכת משמשת את המשטרה גם לאכיפת נסיעה באור אדום בצמתים, וייתכן שהפעלתה במתכונת זו תימשך בשנים הבאות.

 

ממל"ם-תים נמסר כי אינם מגיבים בנושא לקוחות.

 

משטרת ישראל: "במסגרת המאבק המתמשך בקטל בדרכים אנו מפעילים מגוון רחב של אמצעים ובוחנים כל העת הוספת אמצעי אכיפה טכנולוגיים היכולים לסייע בהפחתת הנפגעים והתאונות. כל ניסיון לקשור בין אמצעי אכיפה אחד לאחר תוך הסקת מסקנות שגויות מעוות וחוטא לאמת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
מצלמת מהירות
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים