שתף קטע נבחר

אחרי ההתרסקות: "בראשית 2" לא תנסה לנחות על הירח

חברי הוועד המנהל של עמותת SpaceIL קיימו דיון מעמיק והגיעו למסקנה: "המסע לירח אינו מאתגר מספיק. חזרה על מסע דומה אינה מציבה רף הנדרש ממשימות פורצות דרך". לא ברור מה יהיה היעד של "בראשית 2"

הירח כפי שצולם מהחללית בראשית (צילום: רויטרס)
התמונה האחרונה של הירח שצילמה בראשית, לפני התרסקות החללית(צילום: רויטרס)

חברי הוועד המנהל של עמותת SpaceIL קיימו דיון מעמיק בנוגע לאופי המשימה הראוי ל"בראשית 2", אחרי ההתרסקות על הירח לפני כחודשיים וחצי של "בראשית" הראשונה, והגיעו למסקנה כי הניסיון לחזור על מסע לירח אינו מאתגר מספיק.

 

מעמותת SpaceIL נמסר כי "מסעה של 'בראשית' לירח, למרות הנחיתה הקשה, נצרב בתודעה בישראל ובעולם כמסע מוצלח, פורץ דרך, ובעל משמעויות רבות לאופי המסעות הבאים של בני אנוש לירח".

 

"הפידבקים שהתקבלו מגורמים מקצועיים רבים בעולם בשבועות האחרונים מאז הנחיתה, הצביעו על כך שהמשימה נתפסה כהצלחה יוצאת דופן, ושברה שיאים עולמיים רבים, כגון: החללית שנבנתה בתקציב הנמוך ביותר, שעשתה את המרחק הגדול ביותר לירח, הקטנה ביותר שהגיעה אליו והפרויקט היחידי לירח שכולו מומן באמצעים פרטיים".

חדר בקרה יהוד נחיתה חללית בראשית ירח תעשייה אווירית spaceil (צילום: מוטי קמחי)
הסלפי האחרון של "בראשית"(צילום: מוטי קמחי)

עוד מסרו בעמותה כי "חזרה על מסע דומה אינה מציבה רף הנדרש ממשימות פורצות דרך. על כן, הוחלט לחפש אתגר משמעותי אחר. עוד ציינו חברי הועד המנהל, כי העמותה תשתף את הציבור בתהליך, כפי שעשתה עד כה במשימה הלאומית לירח. במקביל תמשיך העמותה להתמקד בביסוס הערכים של ״אפקט בראשית״ בקרב הדור הצעיר בישראל".

 

החללית התרסקה ב-11 באפריל כשניסתה לנחות על פני הירח. דקות לאחר תמרון הנחיתה הועברה תמונת סלפי של החללית והירח, אבל אז החלו הקשיים. "אנחנו כרגע עם בעיה באחת מיחידות בקרת הכיוון שלנו שמודדת את כיוון החללית, וכרגע אנחנו בלי תקשורת", עדכנו בחדר הבקרה. "מנוע ראשי אינו דולק. ייתכן שיש לנו בעיה במנוע ראשי. המצב כרגע נראה לא טוב, אנחנו בלי מנוע ראשי. מאבדים גובה. איבדנו הרבה גובה, מצבנו לא ברור".

 

עופר דורון, מנהל מפעל חלל של תעשייה אווירית, המשיך ועדכן - ולא היה איש בשורות. "יש לנו חשש שלא נחתנו בצורה הכי טובה. ייתכן שהחללית אבדה לנו", אמר - ואז סיפק את השורה התחתונה העגומה: "לצערי הרב לא נהיה המדינה הרביעית בעולם. הגענו לירח, אבל לא כמו שרצינו, החללית הגיעה בשלמותה עד הירח. אבל זה עדיין הישג אדיר, אנחנו המדינה השביעית שהגיעה לירח".

 

"זה עדיין הישג עצום", אמרו בתעשייה האווירית - ובחדר הבקרה של SpaceIL והתעשייה האווירית במפעל חלל ביהוד פצחו במחיאות כפיים סוערות לצוות, למרות האכזבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
התמונה האחרונה של הירח שצילמה בראשית, לפני התרסקות החללית
צילום: רויטרס
מומלצים