שתף קטע נבחר

חריקת שיניים: 4 סיבות מובילות

גם אתם חורקים שיניים? אתם לא לבד. עד 31% מכלל האוכלוסייה סובלים מחריקת שיניים. למה זה קורה? קבלו 4 סיבות מרכזיות

רבים מאתנו סובלים מחריקת שיניים - שחיקה מוגברת של השיניים או סגירה מוגברת של הלסת. חריקת שיניים מתרחשת כתוצאה משימוש מוגבר או לא נכון של אחד מחלקי הגוף. אין מספרים מדויקים לגבי ממדי התופעה, אולם מדובר באחוז סובלים שנע בין 8% עד 31% בקרב האוכלוסייה הכללית.

  

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

ישנן מספר סיבות הגורמות לשחיקת שיניים:

 גורמים נפשיים: מחקרים רבים הראו כי ישנם גורמי סיכון נפשיים משמעותיים לחריקת שיניים, במיוחד אורח חיים לחוץ. חורקי שיניים מגיבים באופן שונה ללחץ, עוינות, ודיכוי ביחס לאנשים שאינם חורקים שיניים.

 

לחץ הוא גורם בעל קשר משמעותי לחריקת שיניים בזמן הערות, אולם טרם הוכח קשר בין חריקת שיניים בזמן השינה ללחץ ואף נטען כי לא קיים קשר בין השניים. הוכח כי קיימות רמות לחץ גבוהות יותר אצל ילדים חורקי שיניים. כמו כן, נמצא כי חורקי שיניים בני 50 יהיו בעלי אחוז גבוה יותר של רווקים ורמת השכלה גבוהה יותר.

 

נטילת תרופות עלולה לגרום לחריקת שיניים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נטילת תרופות עלולה לגרום לחריקת שיניים(צילום: shutterstock)

 

  • גורמים גנטיים: ישנם חוקרים המעלים את האפשרות כי הרגישות לחריקת השיניים עוברת בתורשה. ל-50%–21% מחורקי השיניים יש בן משפחה מדרגה ראשונה שחרק שיניים בילדותו. נתון זה מובא כראיה לכך שישנם גורמים גנטיים לחריקת השיניים, אולם עד כה לא נמצאו גורמים גנטיים המאשרים טענה זו. ילדים להורים החורקים שיניים בזמן השינה הם בעלי סיכוי גבוה יותר לחרוק שיניים מילדים שהוריהם אינם חורקים שיניים.

 

  • תרופות: חוקרים טוענים כי תרופות מסוימות (לא רק תרופות מרשם) עשויות לגרום לחריקת שיניים. דוגמאות לחומרים כאלו - קוקאין, אלכוהול, נוגדי דיכאון ועוד. שונים נטען כי בעת נטילת נוגדי דיכאון SSRI, חריקת השיניים נפסקה לאחר הורדת המינון של תרופה זו. בהמשך לכך, נמצא כי צריכה מוגזמת של קפאין תורמת להחמרת חריקת השיניים.

 

  • גורמים סוגריים: סגירת השיניים מוגדרת בפשטות כ"מגע בין השיניים" בזמן הלעיסה והנגיסה. סגר לקוי הוא מצב רפואי שבו השיניים העליונות והתחתונות אינן נסגרות באופן מושלם. מצב זה יכול להיגרם בין אם הלסתות מתאימות בגודלן זו לזו ובין אם לא. סגר לקוי הוא כה נפוץ עד שלעיתים נשאלת השאלה האם בכלל קיים מצב של "סגר מושלם". טיפול בבעיות סגר מתייחס למצב רפואי שבו יש הפרעה לתפקוד התקין של השיניים בעת הנגיסה, והוא מתאר לרוב טיפול נקודתי במספר שיניים בלבד.

 

הכותב הינו רופא שיניים - לכניסה לאתר 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חריקת שיניים. בעיה שכיחה ביותר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים