שתף קטע נבחר

חודש יוני לוהט מאחורינו: "החום - בעיקר בלילות"

החודש שעבר התאפיין במזג אוויר קיצי עם טמפרטורות היו גבוהות מהממוצע. בכיר בשירות המאטרולוגי: "אי אפשר לדעת מה צפוי לנו". וגם: התחזית להמשך השבוע

הרגשתם את החום? חודש יוני היה חם יותר מהממוצע ובעל מאפיינים קיציים מובהקים. השירות המטאורולוגי מציין כי במהלך החודש היו כמה פרקים של מזג אוויר חם מהרגיל, הבולטים בהם בתחילת החודש ובסופו.

 

הטמפרטורות ביוני היו גבוהות מהממוצע: בשעות היום הן היו גבוהות במעלה עד מעלה וחצי מהממוצע במרכז הארץ ובדרומה, ובחצי מעלה עד מעלה בצפון הארץ. ההפרש מהממוצע בלט עוד יותר בשעות הלילה כשברוב חלקי הארץ הטמפרטורות היו גבוהות מהממוצע במעלה וחצי עד שתי מעלות.

עקבות חיות מדבריות במעלה עקרבים (צילום: זמן ערבה - סוויטות במדבר)
יוני היה חם מהרגיל(צילום: זמן ערבה - סוויטות במדבר)

השבוע הראשון של החודש היה חם מהרגיל במידה ניכרת, בהמשך לחום הכבד ששרר בימים האחרונים של מאי. אמנם ב-31 במאי נשבר השרב הכבד, אך הטמפרטורות נותרו גבוהות מהממוצע והחלו לעלות עד שהגיעו לשיא ב-5 במאי, אז נמדדו 35 עד 36 מעלות במישור החוף, 37 מעלות בשפלה ובעמק יזרעאל, בין 39 ל-41 מעלות בצפון הנגב, כמו גם בעמק החולה ובכנרת, ו-41 עד 44 מעלות בעמק הירדן ובערבה.

 

עם זאת, ב-5 ביוני וביום שלמחרת נוצרו עננים בינוניים מפותחים בעיקר ממזרח לישראל. באזורים שונים בארץ דווח על טפטופים או גשמים קלים.

 

בהמשך החודש שררו פרקים נוספים של מזג אוויר חם לצד פרקים של מזג אוויר קריר יחסית. החמסין שב שוב לארבעה ימים בין ה-23 ל-27 בחודש, אז נמדדו בשיר 35 מעלות בהרים, 41 מעלות בעמק החולה ובכנרת ועד 45 מעלות בעמק הירדן והערבה.

מזג אוויר שדה חמניות ליד רמת יוחנן (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

"חודש יוני היה חם מהרגיל", אמר ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי. "זה בא לידי ביטוי בעיקר בלילה".

 

למרות ימי השרב של חודש יוני, מחצית השנה הראשונה של 2019 הייתה קרירה יותר מבעבר. השנה החלה עם חודשי ינואר ופברואר שבהם הטמפרטורות היו קרובות לממוצע, נמשכה עם מרץ ואפריל שהיו קרירים והסתיימה עם מאי ויוני שהיו חמים מהממוצע במידה ניכרת.

 

בסך הכל פרק הזמן בין ינואר ליוני היה חם מהממוצע הרב שנתי לתקופה זו, אולם בהשוואה לתקופות מקבילות בעבר ניתן לציין שהיו לא מעט שנים שחלקן הראשון היה חם יותר. כך לדוגמה בארבע מתוך חמש השנים האחרונות, המחצית הראשונה היתה חמה יותר מזו של 2019.

 

"עד כה 2019 נחשבת לפחות חמה מהשנים האחרונות", מנתח ד״ר פורת. "היו אלו בעיקר החודשים הקרים יותר שאיזנו אותה לעומת החמסינים של מאי ויוני. כעת אין לדעת מה יהיה כי מזג האוויר הזה אינו מעיד על מה שצפוי במחצית השנייה של השנה".

 


 

הערב והלילה מזג האוויר יהיה בהיר, חם ולח בחוף, נוח עד קריר בהרים ובפנים הארץ.

 

הטמפרטורות החזויות הלילה ומחר:

קריית שמונה 35-20, קצרין 32-19, צפת 29-19, טבריה 37-23, נצרת 31-20, חיפה 30-23, תל אביב 30-23, ירושלים 31-19, אשקלון 30-22, עין גדי 39-29, באר שבע 34-19, ערד 33-18, מצפה רמון 31-19, אילת 39-28.

 

מחר (ג') יהיה בהיר, לא יחול שינוי ניכר בטמפרטורות, תחול ירידה קלה בלחות. ביום רביעי יהיה מעונן חלקית עד בהיר עם עליה קלה בלחות וירידה קלה בטמפרטורות. ביום חמישי יהיה מעונן חלקית עד בהיר עם עליה קלה בטמפרטורות בעיקר בצפון הארץ, ובשישי לא צפוי שינוי ניכר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
יוני היה חם מהממוצע
צילום: עידו ארז
מומלצים