שתף קטע נבחר

מהומה בהונג קונג: מפגינים פרצו לפרלמנט

בעיר מציינים היום 22 שנה להחזרת השליטה בה לידי סין: המפגינים שנלחמו בחוק ההסגרה לבייג'ינג שוב חוסמים כבישים, שוטרים ירו גז מדמיע. פעילי המחאה ניפצו את הזכוכית המשוריינת בכניסה למועצה המחוקקת בעזרת עגלות ומוטות, והם לא נרתעים מאזהרות המשטרה. שידור חי

אחרי שעות של ניסיונות לפרוץ לתוך בניין המועצה המחוקקת של הונג קונג הצליחו בצהריים (יום ב') מפגינים לפרק חלק ממכשול הזכוכית והמתכת החיצוני של הבניין ולחצות אותו, תוך שהם אינם נרתעים מאיומי השוטרים להשתמש בכוח נגדם.

 

פעולתם של המפגינים היא חלק ממחאת הענק המתקיימת היום בהונג קונג לציון יום השנה ה-22 להחזרת השליטה בעיר לידי ממשלת סין. המפגינים בכניסה למועצה המחוקקת, המתנגדים להשפעה ההולכת וגוברת של המשטר בבייג'ינג על התנהלותה של הונג קונג, השתמשו בעגלות ובמוטות כדי לנפץ את הזכוכית החסינה, וכ-100 שוטרים חובשי קסדות ובידיהם אלות ניצבו מצדה השני. הפורצים, סטודנטים בעיקרם, נכנסו חמושים בקסדות ובמסכות, ובמועצה המחוקקת הוכרז מצב חירום.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הונג קונג מפגינים יום השנה ה 22 ל שליטת סין (צילום: רויטרס)
אחד המפגינים נכנס דרך מכשול הזכוכית בבניין הפרלמנט(צילום: רויטרס)

הונג קונג מפגינים מנסים לפרוץ ל פרלמנט יום השנה ל חזרה ל סין (צילום: רויטרס)
מנסים לנפץ את הזכוכית בכניסה, הבוקר(צילום: רויטרס)

הונג קונג מפגינים יום השנה ה 22 ל שליטת סין (צילום: רויטרס)
מעבר למכשול, בכניסה למועצה המחוקקת(צילום: רויטרס)

הונג קונג מפגינים יום השנה ה 22 ל שליטת סין (צילום: AP)
ההמונים ברחובות הונג קונג, היום בצהריים(צילום: AP)

המפגינים האלימים הם קבוצה קטנה יחסית, אבל המראות האלה הם עוד עדות לכך שטרם התפוגג הזעם על חוק ההסגרה לסין שניסתה מנהיגת הונג קונג קארי לאם לקדם. החוק הזה אמור היה לאפשר הסגרה של תושבים לידי המשטר הסיני בבייג'ינג, ואחרי שבועות של מחאה, גם אלימה, נאלצה המנהיגה להשעותו.

 

כשההתפרעות החלה הבוקר היה המתח רב, והשוטרים הניפו שלטים אדומים שבאמצעותם הזהירו את המפגינים כי אם לא יחדלו להתפרע – תחל המשטרה להשתמש בכוח נגדם. שעות לפני כן כבר רדפו שוטרים אחרי מפגינים ברחובות והיכו כמה מהם באלות. מפגינים נראו שרועים על הקרקע, ושוטרים השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר פעילי מחאה שהתאספו בסמוך למקום שבו התכוננו בכירי הממשל לקיים טקס לציון 22 שנה להעברת השליטה בעיר לסין.

הונג קונג מפה סין ()

הונג קונג מפגינים מנסים לפרוץ ל פרלמנט יום השנה ל חזרה ל סין (צילום: רויטרס)
האלימות בכניסה לבניין המועצה, הבוקר(צילום: רויטרס)

הונג קונג מפגינים יום השנה ה 22 ל שליטת סין (צילום: רויטרס)
המפגינים בצהריים(צילום: רויטרס)

בהפגנות שנערכו בשלושת השבועות האחרונים בהונג קונג על רקע קידום חוק ההסגרה לסין נרשמו במצטבר יותר משלושה מיליון משתתפים. המחאה שלהם הייתה קריאת התיגר העממית הגדולה ביותר שאיתה התמודד נשיא סין שי ג'ינפינג מאז עלה לשלטון ב-2012. מתנגדי החוק מחו על כך שהוא יאפשר העברה של תושבים מהונג קונג לידי המשטר בבייג'ינג, שם יישפטו המוסגרים בבתי משפט הנשלטים על-ידי המפלגה הקומוניסטית ושאינם עומדים בסטנדרטים דמוקרטיים.

הונג קונג מפגינים מנסים לפרוץ ל פרלמנט יום השנה ל חזרה ל סין (צילום: AP)
(צילום: AP)

הונג קונג מפגינים מנסים לפרוץ ל פרלמנט יום השנה ל חזרה ל סין (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הונג קונג, נזכיר, הוחזרה ב-1997 לידי המשטר הסיני אחרי עשרות שנים שבהן הייתה בשליטה קולוניאלית בריטית. ההחזרה ההיא נעשתה רק אחרי קבלת ערבויות לכך שתוכל להתנהל לפי הערכים הליברליים-יחסית המאפיינים אותה: השיטה שנקבעה לצורך החזרתה היא "מדינה אחת, שתי מערכות" – כלומר מצב שבו הונג קונג שייכת לסין, אך נהנית ממערכת שלטונית נפרדת במידה רבה מזו של הסינים. המערכת הזו מבטיחה לתושבי הונג קונג בין השאר את החופש להפגין וכן עצמאות משפטית. אלא שאחיזתה של סין בהונג קונג התגברה מאוד מאז עליית שי לשלטון ואחרי ההפגנות הפרו-דמוקרטיות שנערכו בעיר ב-2014 – הפגנות שלא הצליחו לאלץ את סין לעשות ויתורים.

 

אלפי מפגינים התאספו היום בפארק ויקטוריה בחום כבד של 33 מעלות כדי להשתתף בעצרת השנתית לציון החזרה לשליטה סינית. המארגנים אמרו כי להערכתם ישתתף בה קהל גדול, ובצהריים (שעון ישראל) כבר הגיעו מהעיר תמונות של אלפי-אלפים של מפגינים מוחים ברחובות. פעילי המחאה שוב חסמו כבישים ושיתקו חלקים מהונג קונג. לפי דיווחים, עשרות אלפים משתתפים בהפגנות.

 

777, הבובה מבייג'ינג: הונג קונג נגד קארי לאם

הונג קונג מפגינים יום השנה ה 22 ל שליטת סין (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הונג קונג מפגינים יום השנה ה 22 ל שליטת סין (צילום: רויטרס)
שעות של ונדליזם בכניסה למועצה(צילום: רויטרס)

הונג קונג מפגינים מנסים לפרוץ ל פרלמנט יום השנה ל חזרה ל סין (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מנהיגת הונג קונג קארי לאם הפגנה מחאה דמוקרטיה (צילום: EPA)
פני המנהיגה קארי לאם משולבים בדגל סין, בכרזה בהפגנה בחודש שעבר(צילום: EPA)

המחאה שנרשמה בשבועות האחרונים אילצה את הרשויות לפרוס היום אנשי אבטחה רבים באזור מרכז הכנסים שבו נערך הטקס המרכזי לציון העברת השליטה. המנהיגה לאם, עייפה למראה, הגיעה לטקס, וזו הייתה לה ההופעה הראשונה בציבור זה כשבועיים.

 

לאם הבטיחה לפעול ביתר שאת למען הצעירים: "מה שקרה בחודשים האחרונים הוביל למחלוקות ועימותים בין הציבור לממשלה. זה גרם לי להבין לגמרי שאני, כפוליטיקאית, חייבת להזכיר לעצמי כל הזמן את הצורך להבין נכונה את רגשות הציבור".


פורסם לראשונה 01/07/2019 11:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
פריצת המכשול בצהריים
צילום: רויטרס
מומלצים