שתף קטע נבחר

רק 2 בחדר ובלי מיטות במסדרון: כך יצומצמו עומסי בתיה"ח

פרסום ראשון: הגדלת כמות הרופאים, האחיות והמיטות במחלקות הפנימיות, לא יותר משני חולים בחדר, הוספת ציוד מתקדם, איסור על אשפוז במסדרונות - אלו המלצות ועדה משותפת למשרדי הבריאות והאוצר, ארגוני הרופאים וקופות החולים. חלק מהשינויים אמורים לקרות בשנה הבאה, לאחרים נמתין חמש שנים

 

 

הצפיפות הנוראה, התורים האין־סופיים, החולים במסדרונות, הרופאים העמוסים לעייפה, האחיות שמתרוצצות בין חולה לחולה - כל אלה אמורים להיעלם תוך חמש שנים, זאת בתנאי שכל המלצות "הוועדה לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי בישראל" יאומצו.

  

בוועדה, בראשות פרופ' רן טור־כספא, היו חברים נציגי משרדי הבריאות והאוצר, ארגוני הרופאים וקופות החולים. היא הוקמה לפני כחמישה חודשים במטרה לגבש המלצות כיצד לשפר את התנאים במחלקות הכי עמוסות בבתי החולים.

  

העומס בבתי החולים:

11 ימים, 21 חדרי מיון ברחבי הארץ: כך נראית מערכת בריאות בקריסה

 אחות ב"מאיר": "אנשים מתים בחדר מיון כי יש מחסור בכוח אדם"

דו"ח מגלה: כמה זמן תחכו בחדר מיון עד שיקבלו אתכם?

 

חברי הוועדה קבעו כי בתוך חמש שנים ייכנס לתוקף איסור על אשפוז חולים במסדרונות, או בכלל מחוץ לחדרים. "אשפוז חולים בפרוזדורי המחלקה, או בכל אתר אחר שאינו חדר חולים, הוא בלתי מתקבל על הדעת ומהווה פגיעה בכבוד האדם ובזכותו הבסיסית לפרטיות", נכתב בדוח. עוד מציעה הוועדה להגביל את האשפוז בחדרים לעד שני חולים בחדר עם שירותים ומקלחת.

 

תשתיות בתי חולים ()
צפיפות בחדרי האשפוז בבתי החולים

  

להגדיל את כח האדם ולהוסיף מכשירים

הוועדה ממליצה להגדיל את כוח האדם בכל מחלקה פנימית ל־16 רופאים, מתוכם לפחות ארבעה רופאים מומחים: מנהל מחלקה, סגן מנהל מחלקה ושני מומחים, כשלצידם 12 מתמחים. זאת כאשר מספר המיטות במחלקה הוא 38. בנוסף, יש לשפר את תנאי העבודה של הרופא הבכיר במחלקות הפנימיות על מנת לעודד רופאים מוכשרים להישאר בתחום.

 

"בשלושת העשורים האחרונים ירדה קרנה של הרפואה הפנימית והמחלקות הפנימיות נקלעו למשבר קשה", מסבירים כותבי הדוח. "המחלקות הפנימיות מפסידות בתחרות על המשאב האנושי מול המקצועות שמציעים אתגר, עניין, יוקרה ותנאי עבודה נוחים יותר. שכבת הרופאים הבכירים במחלקות הפנימיות מצטמצמת".

  

המלצה נוספת נוגעת לחיזוק האשפוז ההמשכי. לדברי חברי הוועדה, המדינה מחויבת לעודד הקמת מוסדות אשפוז שיקומיים וסיעודיים "על מנת שחולים לא ימתינו במחלקה הפנימית לאשפוז שיקומי, סיעודי ומורכב ללא כל צורך".

  

הוועדה אף ממליצה לצייד כל מחלקה פנימית במכשיר אולטרסאונד "כף יד", ולהכשיר את כל רופאי המחלקה, כולל המתמחים, כך שיוכלו לנתח את תוצאות הבדיקות. המכשיר צפוי לאפשר אבחון מהיר וטיפול מיידי במקרים רבים. על פי הדוח, יש לצייד את כל המחלקות הפנימיות גם במנוף להרמת חולים, שיאפשר לנייד אותם בלי לפגוע בבריאותם של אנשי הסגל.

  

הוועדה קובעת כי יש ליישם חלק מהמסקנות עוד בשנת 2020. חלק אחר ייושם תוך שלוש עד חמש שנים.

  

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, מסר בתגובה: "שינוי המצב בפנימיות הוא נושא ששמנו בראש סדר העדיפויות. אחד העקרונות שקבענו הוא אפס אשפוז במסדרונות. זה יעד שאפתני, אבל מדינת ישראל יכולה לעמוד בו עם תוספת משאבים, עבודה לפי המלצות הוועדה והנחישות שלנו".

  

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, מסר: "על רקע עומסים לא אנושיים ביומיום והזנחה ארוכת שנים, אנו שמחים על תמימות הדעים שנוצרה בוועדה כי המערכת לא יכולה להמשיך להתנהל בתנאים הנוכחיים. עם זאת, האיגוד מתקומם על כך שהרפורמות המוצעות על ידי הוועדה נתקלות במחסום במשך שנים. תקינת כוח אדם רפואי למחלקות לא שונתה מאז 1976, וברור כי היא לא מספקת ורחוקה שנות אור מהצרכים בשטח לאור הגידול העצום באוכלוסייה, הזדקנותה, התקדמות הרפואה וריבוי התחלואה המורכבת”.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
מצוקת האשפוז
צילום: אלעד גרשגורן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים