שתף קטע נבחר

פריצת דרך: משותקים החלו להניע את היד בעקבות ניתוח מעקף עצבים

בניתוח השתילו הנוירוכירורגים מאוסטרליה עצב בריא מאזור הפציעה בחוט השדרה אל השריר שביד המשותקת. בעקבות הניתוח הפצועים החלו להניע את הגפה הפגועה

ניתוח פורץ דרך באוסטרליה איפשר ל-13 אנשים משותקים שנפגעו בתאונות דרכים ותאונות ספורט להניע את הזרוע המשותקת. הרופאים חיברו מחדש את הגפה המשותקת אל המוח באמצעות שתל של סיב עצב מאזור בריא שלא נפגע.

 

הרופאים מבית החולים באוסטין שבמלבורן, מדווחים על ניתוחי מעקף עצבים שביצעו ב-16 משותקים שנפצעו קשה בתאונות דרכים, תאונות ספורט, תאונות צלילה או נפילות מגובה. המטופלים היו בני 27 בממוצע, ומשותקים בשל הפציעה בעמוד השדרה.

 

אף אחד מהפצועים לא הצליח להשיג כל ניקוד במבדקים מוטוריים שכללו תפיסה או אחיזה בכף היד, טרם הניתוח. פירושו של דבר הוא שהם היו משותקים לגמרי בידם. כעת, הם יכולים לאכול בכוחות עצמם, לכתוב ואפילו להשתמש בטלפון הסלולרי.

 

קיראו עוד על פריצות דרך רפואיות:

פריצת דרך עולמית: חוקרים ישראלים הדפיסו לב חי

פריצת דרך: גלולה חדשה שמרפאת משפעת - אחרי מנה אחת

גאווה ישראלית: הטיפול שמעלים את הסרטן למחצית מחולי לימפומה

 

אחד המנותחים שעבר ניתוח משולב של מעקף עצבי והשתלת גידים, צולם בווידאו כאשר הוא מצליח להניע את הזרוע שהיתה משותקת שנתיים קודם לכן, ולהרים בקבוק מים ביד אחת, לנער אותה בידו השנייה.

 

מטופלת אחרת נראית כשהיא מצליחה להניע את אצבעותיה ולקמץ את כף ידה. הווידאו פורסם לאחרונה על ידי כתב העת היוקרתי Lancet. צפו:

 

 

המדובר בענף בעולם הרפואה ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, אולם התוצאות עד כה היו וחלקיות. עם זאת, מדובר בניתוחים פורצי דרך, שעשויים בשנים הקרובות לשנות דרמטית את חייהם של פצועי עמוד שדרה.

 

שנתיים לאחר הניתוחים, 13 מהפצועים הצליחו להשיג שוב שליטה בגפיים ולבצע את המשימות. אחד המנותחים מת לאחר הפרוצדורה מסיבות שאינן קשורות לניתוח, ושניים אחרים פרשו מהמחקר.

 

  ( )

לדברי החוקרים, מעל 500 אלף איש נפגעים מדי שנה ברחבי העולם בפציעות עמוד שדרה, יותר ממחציתם מסתיים בטטרפלגיה, שיתוק של ארבע גפיים, מהצוואר ומטה.

 

כל אחד מהמשתתפים עבר את הניתוח בתוך 18 חודשים מרגע הפציעה. זאת משום שהמתנה במשך זמן ממושך יותר עלולה להסתיים בכישלון הניתוח, בגלל שסיבי השריר נחלשים ומידלדלים באזור השיתוק.

  

"לאנשים משותקים שיפור יכולת התפקוד ביד היא המטרה החשובה ביותר", אמרה ראש צוות החוקרים, הכירורגית ד"ר נטשה וואן זיל, "ניתוח מעקפים עצבי מאפשר דרך טיפול חדשה ומרגשת שתאפשר למשותקים את האפשרות לשלוט שוב בתפקוד הידיים, לבצע משימות יומיומיות ולהעניק להם עצמאות, איכות חיים ויכולת לחזור ולעבוד".

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ניתוח פורץ דרך
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים