שתף קטע נבחר

16 שנה לוויקיפדיה העברית: "פער מגדרי"

לליב גל, עורכת פעילה בוויקיפדיה העברית, הגיעה לאולפן ynet כדי לדבר על ערכים בעיתיים ("מחקנו את לירן חולצה אפורה, יאיר נתניהו נשאר") וגם על מיעוט במספר העורכות

הגרסה העברית של האנציקלופדיה המקוונת הפופולרית בעולם - ויקיפדיה , המבוססת על חכמת ההמונים, חוגגת 16 שנות קיום: בהיותה אחד ממקורות המידע הנפוצים ביותר ברשת היום, ויקיפדיה זוכה לא פעם לביקורת. בין היתר, נטען כי צוות העורכים מצומצם מדי, וכלל בעיקר גברים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, וכי בהתאם לכך נגנזים ערכים שעשויים להיות רלוונטיים עבור אוכלוסיות שוליים.

 

 

"אני כותבת מאות ערכים", מספרת לליב גל, ויקיפדית מנוסה שהגיעה לריאיון באולפן ynet. "הרבה מהערכים האלה עוסקים בנשים או בנושאים נשיים, והרבה מהם גם לא. יש בעיה של פער מגדרי בוויקיפדיה. חלק מזה בגלל שאנחנו יחסית מעט עורכות, אבל אני חייבת לציין שהמצב בישראל הוא הרבה יותר טוב מבעולם בהקשר הזה של הפער המגדרי. עדיין, יש הרבה מאוד מה לעשות". כחלק מהניסיון לגשר על הפער, פועל בישראל מיזם "ויקי נשים", העוסק ביצירה וקידום של ערכים העוסקים בנשים משפיעות, בו גל לוקחת חלק.

 

ויקיפדיה (אילוסטרציה: Shutterstock)
יש פער מגדרי. ויקיפדיה(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

אבל מעבר לפערים המגדריים, יש הרבה מאוד חילוקי דעות פנימיים בין עורכי ויקיפדיה, שעושים זאת אגב בהתנדבות. "יש ערכים שהיו לגביהם החלטות מחיקה", מספרת גל. "זה לא תהליך פשוט וקצר. לכל עורך פעיל יש זכות הצבעה. זה החל מלירן חולצה אפורה, שאתם כולכם מכירים, ועד ליהיא גרינר".

 

מה הייתה הבעיה בלירן חולצה אפורה?

"כבר אין בעיה כי אין ערך, הוא נמחק. יש דברים שהם מאוד שחור ולבן. למשל, אם מדובר בסופר, יש איזושהי חובה לגבי מה הוא כתב, צריך שני ספרים שיצאו לאור ולא בהוצאה עצמית. אם זה להקה, צריך שייצא אלבום באורך מלא, לא רק סינגלים. למרות שגם על הדברים האלה יש כל הזמן דיונים, כי העולם מאוד משתנה".

 

בואי נתעכב על אחד הערכים היותר שנויים במחלוקת, יאיר נתניהו .

"על יאיר נתניהו הייתה הצבעת מחיקה. אני גם הצבעתי. אפשר להיכנס לערך ולראות מה כל אחד הצביע. כל הדברים האלה מאוד שקופים. כשאת נכנסת לדף של הערך, את רואה מה הדיון ומה הצביעו, ובמקרה הזה הוחלט להשאירו".

 

כמה אנשים מצביעים?

"זה נורא תלוי, אבל אני חושבת שעל יאיר היו משהו כמו 40-60 קולות לכל אחד מהצדדים. כשזה מגיע לדיון מחיקה פשוט כותבים בעד או נגד. את הערך על יאיר נתניהו הוחלט להשאיר בטענה שיש לו חשיבות ציבורית, חשיבות תקשורתית, גם אם הוא בפועל לא עונה על אף אחד מהקריטריונים של חבר כנסת מכהן או סופר שכתב שני ספרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
16 שנה לוויקיפדיה העברית
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים