שתף קטע נבחר

צה"ל חשף מנהרה בדרום רצועת עזה

לפי דובר צה"ל, המנהרה נחשפה במהלך העבודות על המכשול התת-קרקעי בגבול. צה"ל סורק אותה מעל ומתחת לפני השטח, וסגר את האזור לתנועה. כנראה מדובר במנהרה ישנה. מועצת אשכול: "היא לא מהווה איום". חמאס לרגל 5 שנים לצוק איתן: "הדהמנו את האויב, קרב המוחות נמשך"

חשיפת מנהרה במרחב ג'באליה (צילום: דובר צה
מנהרה התקפית שחדרה לשטח ישראל מעזה ואשר נחשפה בשנה שעברה על-ידי צה"ל(צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל הודיע הערב (יום ב') כי במהלך בניית המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה נחשף תוואי מנהרה נוסף. המנהרה התגלתה ביממה האחרונה בצד הישראלי של גדר המערכת, או בקרבתו, בדרום הרצועה. האזור נסגר לתנועה וצה"ל סורק את המנהרה מעל ומתחת לפני השטח. בימים הקרובים ימשיכו בצה"ל לחקור את התוואי שלה ולאסוף את נתוניה.

 

5 שנים לצוק איתן: המציאות הבלתי אפשרית של תושבי העוטף

 

גילוי המנהרה מצביע על נחיצותו ויכולותיו של המכשול התת-קרקעי החדש. באזור שבו התגלתה, התגלו והופעלו מנהרות טרור רבות ב-20 השנים האחרונות. בשלב זה מסתמן כי מדובר בתוואי של מנהרה ישנה ולא כזו שנחפרה לאחרונה או שהייתה מיועדת להפעלה על-ידי חמאס בתקופה הקרובה.

  

 

מהמועצה האזורית אשכול נמסר כי "המנהרה לא מהווה איום ונמצאת בטיפול צה"ל". עוד נמסר כי "המנהרה אותרה הודות לאמצעי ההגנה הטכנולוגיים פורצי הדרך שמופעלים לאורך גבול הרצועה כדי להגן על יישובינו. אנו מודים לחיילי וקציני צה"ל הפועלים בנחישות ובאומץ לב בהגנה על יישובינו".

 

יו"ר המועצה, גדי ירקוני, מסר כי "מאז צוק איתן אנו זוכים למעטפת הגנתית מערכתית ומקיפה שמוכיחה את עצמה, המכשול מפני איום המנהרות וכיפת ברזל. המכשול אשר נבנה במהירות לאורך הגבול מסכל את איום מנהרות הטרור ואת אירועי החדירה. ההגנה הזאת מאפשרת לנו להשקיע בפיתוח, צמיחה וקליטה ביישובים ובזה אנו עוסקים. אנו יודעים שצה"ל פועל גם מול טרור הבלונים וסומכים שגם לכך ידע לתת פתרון מלא".

 

בתוך כך, הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הערב הודעה קצרה לרגל חמש שנים למבצע "צוק איתן", וככל הנראה גם בעקבות תחקיר הפעולה החשאית שכשלה בחאן יונס, אז נהרג סגן-אלוף מ'. "העם שלנו וההתנגדות עברו לחימה הירואית במהלך מערכת 'צוק איתן', שהדהימה את האויב וגם את ידידינו. מאז שהסתיימה המערכה, לא נפסקו ההכנות וקרב המוחות עם ישראל אשר נחשף לחלק מהעוצמה של ההתנגדות במערכה בחאן יונס, שההשלכות שלה עדיין מטלטלות את יסודות מערכת הביטחון והצבא בישראל. היכולות שההתנגדות עוד שומרת לעצמה (כלומר שלא נחשפו עדיין, א"ל) עוצמתיות".

העבודות להקמת המכשול העילי בגבול רצועת עזה (צילום: AFP)
עבודות המכשול בגבול רצועת עזה. ארכיון(צילום: AFP)
 

המכשול התת-קרקעי בגבול הרצועה, שהעבודות לבנייתו הביאו כאמור לגילוי המנהרה בגבול, מפותח בעקבות היעד המרכזי שאותו הציב הדרג המדיני לצה"ל, אחרי הניסיון המר של המבצע מלפני חמש שנים: חיסול המנהרות ההתקפיות של חמאס שחצו אל שטח ישראל. משרד הביטחון הוציא לפועל בהאצה רבה את פרויקט ה"מכשול", שבעזרתו נוצקו אל בטן האדמה עשרות מטרים של בטון עם טכנולוגיה מתקדמת שביכולתה לזהות חפירת מנהרות.

 

כיום, יותר מ-30 ק"מ של חומת בטון (מתוך קרוב ל-70 ק"מ) הוקמו בעומק האדמה, ובמקביל נבנית גדר עילית מסיבית לאורך הגבול. הפרויקט צפוי להסתיים בסוף השנה או במחצית השנה הבאה, ועם התקדמותו הופחת במידה רבה החשש של תושבי עוטף עזה מפני איום המנהרות.

 

גילוי המנהרה והודעת חמאס הערב מגיעים על רקע הבנות הרגיעה, שעליהן סוכם בסוף החודש שעבר. אחרי כ-100 שריפות שפרצו בעקבות בלוני תבערה שהופרחו מהרצועה, גורם ישראלי אישר אז שנחתם הסכם רגיעה, אך ציין כי "אם חמאס לא יעמוד בהתחייבות - ישראל תחזיר את הסנקציות".

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
מתפרעים פלסטינים בהפגנות בגבול עזה ביום שישי האחרון(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לפי פרטי ההסכם, שנחתם בחסות האו"ם ומצרים, חמאס התחייב להפסיק את הפרחת בלוני התבערה לעבר ישראל ולרסן את ההפגנות השבועיות על הגדר. מנגד, ישראל החלה לאפשר הכנסת סולר לתחנת הכוח בעזה דרך מעבר כרם שלום והגדילה את מרחב הדייג ל-15 מייל ימי. בנוסף, ישראל התחייבה לפי הדיווח להשיב לרצועת עזה 60 סירות דייג עזתיות שהוחרמו על-ידי צה"ל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
מנהרת טרור שחדרה לישראל מעזה. ארכיון
צילום: דובר צה"ל
מומלצים