שתף קטע נבחר

ארדן: "שוטר אלים לא יישאר בשורות המשטרה"

בטקס חילופי מפקדים במחוז הצפון התייחס השר לביטחון פנים לאירועים האחרונים ואמר כי "שוטר אלים שלא יודע לגלות איפוק לא צריך להישאר במשטרה". לאחר מכן הבהיר: "אין קשר לחקירת הירי בסלומון טקה". מ"מ המפכ"ל על הפגנות הקהילה האתיופית: "היינו עדים למעשי אלימות חסרי תקדים"

 

 

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס הבוקר (יום ג') בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון להפגנות האחרונות, בהן מחאת הקהילה האתיופית בעקבות אירוע הירי בסלומון טקה, ואמר כי "המשטרה עושה הכל כדי לאפשר בישראל את זכות המחאה וחופש הביטוי, אולם זכות זו אינה גוברת על זכותו של כלל הציבור לביטחון אישי ולחופש תנועה, ויש להציב לה גבולות ברורים".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן (צילום: שרון צור)
השר לביטחון פנים גלעד ארדן(צילום: שרון צור)

עם זאת, ארדן הבהיר כי "כל זה לא אומר שאין תקלות, זה לא אומר שאין עשבים שוטים, זה לא אומר שאין שוטרים אלימים שמנצלים לרעה את הכוח שנותן להם החוק. בהם עלינו לטפל - שוטר אלים שלא יודע לגלות איפוק לא צריך להישאר בשורות המשטרה. אין כאן שום מקום לטעויות או לסלחנות".

 

"בעידן שבו אנו חיים לכל גילוי אלימות מיותר ולא חוקי של שוטר יש נזק אדיר לאמון הציבור שמכוחו פועלת המשטרה", הוסיף השר. "זו האחריות שלי, של המפכ"ל, של הסמפכ"ל ומפקדי המחוזות, ואני מצפה לנורמות האלה מכל מפקד בארגון. פעם אחר פעם אני מגלה, לצערי, ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק והפעילו כוח שלא לצורך ממשיכים לשרת בארגון גם אם בתפקיד אחר. על כולנו לקבוע נורמה ברורה בנושא הזה - אפס סלחנות לאלימות מיותרת מצד שוטרים".

 

לאחר הנאום, הבהיר ארדן בטוויטר: "בניגוד למבזקים ולכותרות, דבריי בטקס חילופי מפקד מחוז צפון של משטרת ישראל לא נאמרו כלל בהקשר של חקירת מותו של סלומון טקה ז"ל, אלא בהקשר של גילויי אלימות שוטרים שלא לצורך שפורסמו בימים האחרונים בטיפול בהפגנות החרדים. יש לקרוא את הטקסט המלא של דבריי".

מחאת יוצאי אתיופיה בצומת עזריאלי בתל אביב (צילום: AFP)
ההפגנה בצומת עזריאלי בשבוע שעבר(צילום: AFP)

ארדן התייחס גם לניסיונות המשטרה בשנים האחרונות לשפר את שירותיה למגזרים השונים ואמר: "המשטרה עשתה עבודה מדהימה בשנים האחרונות כדי לקרב אלינו וכדי להתקרב לאוכלוסיות שחיות איתנו כאן במדינה. לציבור הערבי, החרדי, לקהילת הלהט"ב, וכמובן לקהילת יוצאי אתיופיה. היו הישגים מדהימים, משמעותיים. המשטרה עשתה בנושא הזה יותר מכל ארגון אחר ממשלתי במדינת ישראל".

 

השר אמר כי הוא יפעל יחד עם המפכ"ל להקמת יחידה מיוחדת בפיקוד המשטרה שתיאבק בגילויי גזענות ותוודא שכל האמצעים נגד הגילויים האלה יינקטו. הוא ציין כי "מילים פוגעות לעתים הרבה יותר מהפעלת כוח פיזי, והפגיעה שלהן נותרת בלב שנים רבות.

 

"פגשתי בשבוע החולף יחד עם המפכ"ל עשרות פעילים יוצאי אתיופיה שסיפרו לנו על מפגשים שהם חוו עם אנשי משטרה - ותאמינו לי הם לא המציאו כולם את הסיפורים ולא תיאמו אחד עם השני. זה נכון שבעיית הגזענות היא בעיה של כלל החברה הישראלית כולה, לא רק של המשטרה. אבל גם כאן אנחנו כמשרד, ואנחנו כמשטרה, חייבים להוביל ולהיות בראש".

מ
מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן(צילום: שרון צור)

את הדברים אמר ארדן בטקס שציין את החלפתו של ניצב אילן אסור, שמונה לסמפכ"ל, בניצב שמעון לביא. ניצב אסור כיהן בתפקיד שלוש שנים וחצי. במהלך התקופה פוצל המחוז לשלושה מרחבים, והוקמו בו שלוש תחנת משטרה במגזר הערבי. בנוסף הוקמו עוד חמש נקודות משטרה.

 

מוקדם יותר התייחס ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, לאלימות שנכללה במחאה: "אנו מתמודדים בימים אלה עם אתגר משמעותי על שמירת האיזון שבין מתן האפשרות להבעת מחאה לגיטימית לבין אכיפה של הפרת החוק והסדר. עלינו לזכור כי איפוק הוא עוצמה, ועוצמה מאפשרת את הבעת המחאה הלגיטימית".

 

על האלימות אמר: "במהלך המחאות האחרונות ובפרט בשבוע שעבר היינו עדים לניצול של הרצון של המשטרה לאפשר מחאה לגיטימית. חלק מהציבור פעל באלימות קשה נגד אזרחים ושוטרים תוך הפרות סדר קשות. עשרות נעצרו עד כה ואנו נמצה עמם את הדין.

 

"בין מעשי האלימות חסרי התקדים היינו עדים גם לפגיעה בסמלי שלטון, פגיעה ברכוש, זריקת בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים והשלכת אבנים לעבר כוחות המשטרה, כשכל אלו הובילו לפציעתם של שוטרים רבים. לא נאפשר פגיעה בשוטרינו. לא נאפשר התפרעות חסרת כל רסן, ומנגד נפעל תמיד באחריות לאכיפת החוק היכן ומתי שיידרש".

 

בהתייחס לחקירת מח"ש של התקרית שבה נורה למוות סלומון טקה אמר ניצב כהן: "שוטרי משטרת ישראל נדרשים לפעול לא פעם בתנאי קיצון ולעיתים הם נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים, להפעיל שיקול דעת מהיר ולקבל החלטות כבדות משקל. מחובתנו לזכור כי לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות. עשינו ונעשה הכל על מנת להדק את הקשר עם בני הקהילה האתיופית ויש לנו עוד הרבה מה לעשות בתחום זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שרון צור
השר גלעד ארדן
צילום: שרון צור
מומלצים