שתף קטע נבחר

"כל אדם שפגש את היטלר סיפר לי על העיניים שחדרו לתוך הנשמה"

מנחם ישראלסקי לא שכח עד מותו בגיל 92 את המפגש הקצר שלו עם אדולף היטלר בספטמבר 1934. את השנים האחרונות הקדיש בנו רונן למסע בעקבות אנשים נוספים שפגשו את המנהיג הנאצי - ומהם הוא למד כיצד עלה בידו "לגרום לאנשים להפוך את עורם, להפוך למפלצות"

ב-20 בספטמבר 1934, מנחם ישראלסקי פגש את אדולף היטלר. הוא היה אז רק ילד. עד מותו בגיל 92 זכר איך הפיהרר הביט בעיניו. הוא רץ אל אביו, אחוז אימה. שנים אחר כך הקפיד לספר, פעם אחר פעם, איך המפגש הדרמטי ההוא הניע את המשפחה להשאיר את הרכוש שצברו ואת החיים שניהלו מאחור - ולעזוב לפלשתינה א"י.

 

רונן ישראלסקי, בנו של מנחם ז"ל, חי מילדותו בצל אותו סיפור. בשנים האחרונות, בהשראת המקרה של אביו, הוא יצא למסע עיתונאי-אישי במטרה לפגוש אנשים נוספים שפגשו את הצורר הנאצי פנים אל פנים, ולשמוע את הסיפורים האישיים שלהם. את התוצאה, שנחשפת בימים האלה בסדרת כתבות בלעדית למנויי +ynet (הפרק השלישי עתיד להתפרסם השבוע), הוא מתכנן להפוך לסרט תיעודי - "היום בו פגשתי את היטלר", שעבורו הוא מגייס מימון בקמפיין קיקסטארטר. בריאיון לאולפן ynet הוא מספר מה הוביל אותו למסע – ומה למד ממנו.

 

 

"כשפגשתי את היטלר" - סדרת כתבות מיוחדת למנויי +ynet:

פרק 1: הדוד וולף

פרק 2: ילד חייל

 

- מסע בעקבות היטלר, זה לא קורה כל יום.

"לא, זה לא קורה כל יום – זה קורה פעם בחיים. זה קרה לאבא שלי – ב-20 בספטמבר 1934, כשהיה ילד יהודי בברלין, התקיים איזשהו אירוע מול מפעל הטבק של סבא שלי. אבא שלי מצא עצמו עומד פנים מול פנים עם היטלר, במפגש שנמשך רק כמה דקות – אבל השפיע עליו לכל אורך חייו".

 

- למה אתה מחליט ביום בהיר אחד לעשות את המסע הזה?

"כל החיים אנחנו לומדים על מלחמת העולם השנייה, הטרגדיה הגדולה ביותר של המאה ה-20, 6 מיליון יהודים שנרצחו באופן ישיר ועשרות מיליונים שנהרגו בעקבות המלחמה הזו. אנחנו קוראים על זה בספרי ההיסטוריה ושומעים ניתוחים אינטליגנטיים על למה זה קרה ואיך זה קרה, אבל אני, בתור ילד שגדל למשפחה שבה הרבה נרצחו בשואה, אני אף פעם לא שמעתי ברמה של אחד לאחד מי היה הפסיכופט הזה, אדולף היטלר, ואיך הוא הצליח להשפיע על מיליוני אנשים. לאחר שאבא שלי נפטר החלטתי לצאת למסע, ולחפש לא רק בארץ אלא בעיקר בעולם אשים שגם הם פגשו את היטלר, מפגש ששינה את חייהם מאותו רגע לבלי היכר".

 

אנטון שריינר בתמונה מתוך הסרט היום בו פגשתי את היטלר (צילום: מתוך הסרט)
אנטון שריינר, אחד ממרואייניו של ישראלסקי. "הפך אנשים למפלצות"(צילום: מתוך הסרט)

- אתה מגלה דברים שאנחנו הישראלים, היהודים, לא כל כך יודעים על היטלר. מה התובנות?

"אני מגלה הרבה דברים - ובעיקר אני מגלה איך היטלר הצליח להשפיע על האדם הפשוט. לא על חברי המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית, אלא על האדם הפשוט. אני הצלחתי להגיע בסרט לאדם שגדל בעצם בביתו של הפיהרר והפך לבן טיפוחיו, והפך אחר כך לקצין באס-אס. שנים לאחר מכן, אחרי שנשפט בנירנברג, הוא הגיע לקנדה והיכה על חטא. לימד ילדים יהודים היסטוריה של העם היהודי – עד שנחשפה זהותו. אני רציתי לדעת איך האדם הפשוט הצליח להאמין להיטלר ולכל האידיאולוגיה שהוא ניסה להפיץ.

 

"אנקדוטה מעניינת שגיליתי היא שלהיטלר הייתה טכניקה כשהוא היה מדבר אליך אחד על אחד. כשאתה מדבר עם בן אדם אתה מסתכל לו ישר בעיניים אבל אחרי כמה שניות אתה מוריד את המבט, מסתכל לצדדים. היטלר היה ממשיך את המבט החודר לתוך העיניים הרבה מעבר למקובל, מה שיצר אצל האדם שדיבר איתו איזושהי מחויבות ותחושה של 'אני יכול לסמוך על האיש הזה'. ואנחנו רואים את הדבר הזה עם כל אדם שסיפר לי שהוא פגש את היטלר, תמיד אני שומע על 'העיניים החודרות שלו, הוא הסתכל לי לתוך הנשמה'.

 

"זה רק פרט אחד מכל הדברים שלמדתי על היטלר. אבל יותר ממה שלמדתי על היטלר, כי על היטלר אפשר ללמוד ברבה דרכים, למדתי איך הוא הצליח להפיץ את השנאה שלו בעולם ולהשפיע על מיליוני אנשים ולגרום להם ללכת בדרך שלו".

 

- איך?

"בשביל זה תצטרך לראות את הסרט. להיטלר הייתה כריזמה שאי אפשר לתאר אותה בכלל, הוא הצליח להשפיע על מיליוני אנשים, גם להם להפוך את עורם ולהפוך למפלצות. האנשים שאני מראיין בסרט עברו חיים שלמים, כי אנחנו היום כמעט 75 שנים לאחר המלחמה - האנשים האלה מבינים. גם הנאצים הגדולים ביותר שפגשתי בארבע השנים האחרונות, גם הם כבר אומרים שהיטלר בעצם הונה אותם לכל אורך הדרך. ודווקא ריצ'רד רייטר, בן טיפוחיו של היטלר שגדל איתו ואהב אותו כמו אבא, בסוף הריאיון אומר לי – אני הייתי מוכן בעצמי לכרוך את חבל התלייה סביב צווארו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רמי קצב
רונן ישראלסקי
צילום: רמי קצב
מומלצים