שתף קטע נבחר

"גזען ואנטישמי": ניאו נאצי מונה לשר ביוון

כתלמיד הוא הקים ארגון שהצדיע במועל יד וקרא "הייל היטלר", כסטודנט עמד בראש קבוצה פשיסטית ובהמשך חבר למפלגה שמנהיגה כינה את היהודים "תת-אדם, אויבי יוון": מקיס וורידיס מונה לשר החקלאות בממשלה החדשה ביוון. משרד החוץ: "בוחנים את משמעויות המינוי"

תדהמה בקהילה היהודית ביוון  ובארגונים יהודים ברחבי העולם: בהחלטה שנויה במחלוקת ראש ממשלת יוון הנבחר קיריאקוס מיצוטקיס בחר למנות את מקיס וורידיס לתפקיד שר החקלאות, חרף עברו האנטישמי והניאו נאצי המובהק.

 

ישראל בוחנת תגובתה כדי שלא לקלקל את היחסים עם מיצוטקיס, שנחשב ידיד בירושלים ואף זכה לשיחת טלפון מראש הממשלה בנימין נתניהו, שבירך אותו לרגל ניצחונו.

מקיס וורידיס  ()
מקיס וורידיס

יוון בחירות מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה קיריאקוס מיצוטקיס (צילום: AP)
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס(צילום: AP)

וורידיס מוגדר על ידי גורמים בקהילה היהודית ביוון ובארגונים בינלאומיים שעוקבים אחרי אנטישמיות כגזען, ניאו נאצי ואנטישמי. כבר מגיל צעיר, בהיותו תלמיד בית ספר, הוא הקים ארגון נאצי בשם "התלמידים החופשיים" שהיו נוהגים להצדיע במועל יד ולצעוק "הייל היטלר", לרסס צלבי קרס על קירות ולאיים על סטודנטים יהודים ושמאלנים, כמו גם על בני משפחותיהם.

 

גם לאחר סיום לימודיו התיכוניים, המשיך וורידיס לעמוד בראש הקבוצה ובמקביל הקים קבוצת סטודנטים פשיסטים שנקראת "האלטרנטיבה". בפועל קבוצה זו הייתה קבוצה של בריונים שתקפו פיזית סטודנטים שמאלנים. וורידיס סולק מאיגוד הסטודנטים בשל מעשיו. לאחר מכן הפך למנהיג מפלגת הצעירים EPEN – במקומו של המנהיג הנוכחי של מפלגת "השחר הזהוב" הניאו נאצית, ניקוס מיכאלוליאקוס.

 

וורידיס למד משפטים בצרפת והתקרב מאוד לז'אן מרי לה פן, מנהיג הימין הקיצוני הלאומני השנוי במחלוקת. לה פן הפך למנטור עבור וורידיס שהקים מפלגה פשיסטית ביוון בשם "החזית ההלנית", בדומה למודל מפלגתו של לה פן. הוא נראה בסביבתו של לה פן בכמה הזדמנויות והאחרון אף השתתף בחתונתו, בעוד סגנו היה השושבין.

 

 

מקיס וורידיס  ()
התבטא באנטישמיות מגיל צעיר. וורידיס בימיו באוניברסיטה

מקיס וורידיס  ()
ידוע בקיצוניותו. וורידיס אוחז בגרזן במהלך אירוע באוניברסיטה
 

בשנת 2000 וורידיס התמזג עם המפלגה הניאו נאצית, "פרוטי גראמי" (קו החזית). מנהיג המפלגה קוסטס פלווריס, שהצהיר על עצמו כניאו נאצי ואנטישמי, פרסם ספר אנטישמי ידוע לשמצה בן 1,400 עמודים ששמו "היהודים, כל האמת". בספר הילל פלווריס את היטלר וכינה את היהודים בשם "תת-אדם" ו"אוייבי יוון". לטענתו, השואה מעולם לא התקיימה ובאושוויץ התנהלה "עבודה מדעית ענפה".

 

בית משפט יווני הרשיע את פלווריס בהסתה לגזענות וגזר עליו 14 חודשי מאסר, אך בית משפט בערכאה גבוהה יותר קיבל את הערר שלו וביטל את גזר הדין בנימוק ש"פלווריס זכאי להביע את דעותיו הקיצוניות בספריו וכי מדובר ב'עבודה מדעית'".

 

עורך דינו של פלווריס היה בנו, אתנאסיוס פלוריס, שמאוחר יותר הצטרף למפלגת השמרנים "ניאו דמוקרטיה" ביחד עם וורידיס, תחת הנהגתו של ראש הממשלה אנטוניס סמאראס.

מקיס וורידיס  ()
התלמיד והמנטור. וורידיס ולה פן

  (צילום: רויטרס)
דגלי מפלגת הימין הקיצוני "השחר המוזהב"(צילום: רויטרס)

בראיון למגזין של מפלגתו הקודמת "החזית ההלנית" הטיל וורידיס ספק באותנטיות של יומני אנה פרנק. בהמשך השתלב במפלגה האנטישמית "לאוס" שמנהיגה גיאורגיס קראטזפריס, שאל במהלך נאום בפרלמנט היווני ב-2012: "מדוע לא היו יהודים במגדלי התאומים בפיגועי ה-11 בספטמבר (תיאורית קונספירציה אנטישמית ידועה). וורידיס היה נוכח בפרלמנט ולא גינה את הדברים. ב-2011 מונה וורידיס לשר התעבורה והתשתיות בממשלת מעבר. בשנת 2014 רה"מ סמאראס מינה אותו לשר הבריאות בממשלתו, למרות מחאות של הקהילה היהודית.

 

גורמים שמכירים את וורידיס היטב ומעורים ביחסי ישראל-יוון התרעמו על המינוי: "בושה וחרפה שממנים אדם כזה לשר. אין ספק שמיצוטקיס הוא חבר של ישראל והיהודים אבל יש לו בממשלה אדם שהוא לא סתם אנטישמי פופוליסט אלא אידיאולוג אנטישמי. ניאו נאצי עם דעות גזעניות מושרשות נגד יהודים, שחורים, קומוניסטים ובכלל מיעוטים. הוא איש משכיל, חכם ומוכשר ודובר מחונן וזה עושה את זה למאוד מסוכן עבור הקהילה היהודית ועלול לפגוע בעתיד היחסים בין ישראל ליוון".

 

גורמים ציינו, כי אם וורידיס יבוא בעתיד לישראל הוא עלול להסתכן בכך שלא יתנו לו להיכנס בשל עברו. ישראל ויוון משתפות פעולה בתחום החקלאות ועכשיו יהיה קושי רב מאוד להמשיך בזה.

 

ממשרד החוץ נמסר: "ממשלת ישראל מברכת את ראש ממשלתה החדש של יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, ואת ממשלתו החדשה. ראש הממשלה נתניהו בירך בשיחת טלפון ביום ראשון את ראש ממשלת יוון הנכנס והשניים סיכמו על המשך קידום היחסים המצוינים בין המדינות. עמדותיה של מדינת ישראל בנושא האנטישמיות ידועות. אנו לומדים את הרכב הממשלה החדש ביוון, ובמיוחד את מינויו של אחד השרים הידוע בעמדותיו הגזעניות והאנטישמיות, ובוחנים המשמעויות של מינוי זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים