שתף קטע נבחר

3 שבועות של שערוריות: הסערות של שר החינוך רפי פרץ

יו"ר איגוד מנהלי העל-יסודיים קרא לפיטורי פרץ שהביע תמיכה בטיפולי המרה, מועצת התלמידים ויו"ר הנהגת ההורים גינו בתוקף - ומשרד החינוך שותק. תוך פחות מחודש: פרץ הביע תמיכה בשיעורים פרטיים, שוקל לחייב הנפת דגל ישראל בבתי ספר ערביים ולא ציין את תרומת קודמו בנט להישגים

 

 

שר הסערות: אתמול (שבת) חולל שר החינוך רפי פרץ סערה כאשר הביע תמיכה בטיפולי המרה - והיא לא הייתה הראשונה שחולל מאז ההודעה על מינויו לתפקיד שר החינוך, לפני פחות מחודש. באותם שלושה שבועות וכבר הספיק לייצר השר פרץ לא מעט אמירות שנויות במחלוקת הנוגעות לחזון החינוכי שלו, שגררו תגובות זועמות וביקורת קשה במערכת החינוך - עד כדי קריאה לפיטוריו מצד אנשי חינוך.

 

במשרד החינוך, לעומת זאת, בוחרים הבוקר לשתוק. במשרד בחרו שלא להגיב עד כה לפניית ynet מאתמול באשר לעמדה העקרונית באשר לטיפולי המרה ולעמדת המנכ"ל שמואל אבואב לגבי דברי השר. פרץ עצמו נשאל בכניסה לישיבת הממשלה אם ירצה להבהיר את דבריו מאתמול, וענה: "הם היו מאוד ברורים"

 

אחת התגובות החריפות, בעקבות דבריו של פרץ אתמול, היא של מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל יסודיים. "אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפטר לאלתר את רפי פרץ מתפקידו כשר החינוך ולמנות מישהו אחר, שאינו מייצג מפלגה סקטוריאלית עם דעות חשוכות והזויות בכל מה שקשור למערכת החינוך של מדינת ישראל, כשר חינוך", קרא לוי באופן חריג ביותר. 

ישיבת ממשלה (צילום: אוהד צויגנברג)
שר החינוך רפי פרץ, היום(צילום: אוהד צויגנברג)

בריאיון אתמול לחברת החדשות נשאל פרץ אם הוא מאמין כי ניתן לבצע טיפולי המרה והשיב: "אני חושב שאפשר. אני יכול להגיד שיש לי היכרות עמוקה בנושא החינוך ואף עשיתי זאת". כשלוש שעות לאחר שידור הדברים חידד פרץ והבהיר כי לא טען שצריך לשלוח ילד או ילדה לטיפולי המרה וכי "מערכת החינוך בישראל בראשותי תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדלי של נטייה מינית".

 

קודמו של פרץ בתפקיד, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, יצא הבוקר נגד דברי פרץ על טיפולי ההמרה. "החברה הישראלית מורכבת מגוונים שונים, ואף אחד לא צריך להמיר אף אחד אחר", אמר בנט. "אנחנו מקבלים כל אדם כפי שהוא. הדברים שנאמרו אינם מייצגים את מרבית הציבור הדתי לאומי שמסתייג מהמלחמה האובססיבית בלהט"בים. חביב אדם שנברא בצלם. כל אדם וכל צלם".

 

משרד החינוך אמנם שותק, אבל הסערה גוררת תגובות מגורמים נוספים במערכת החינוך. "אנו מגנים ומוקיעים בכל תוקף את דבריו הלא ראויים של השר פרץ, המתאימים יותר למשטרים חשוכים ולא למדינה דמוקרטית המאפשרת לאזרחיה חופש בחירה גם לגבי זהותם ומגדרם", הגיב הבוקר עו"ד אייל בן יהודה באום, יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "נמשיך לעמוד על המשמר למען חינוך ילדינו לשוויון, פלורליזם ללא הבדל דת מין או גזע - לרבות נטייה מינית".

מורים להט
מורים להט"ב נגד שר החינוך רפי פרץ(צילום: ארגון המורים והמורות הגאים)

פרופ' נמרוד אלוני, חבר במועצת החינוך הממלכתי שהוקמה לאחרונה, אמר כי "פרץ פשוט לא כשיר לשמש כשר חינוך במדינת ישראל. אולי במדינות עם דעות חשוכות בענייני מגדר וחירויות הפרט, דוגמת איראן וסעודיה, דעותיו יכולות להיות הולמות. בישראל הדמוקרטית הן פסולות. לא נוכל לשאת שר חינוך שמבקש המרה עבור להט"בים, שכל המומחים לבריאות הגוף והנפש מעידים על סכנותיה לפרט. שר חינוך לכל ילדי ישראל חייב להיות אדם שעמדותיו מקובלות על מרבית הציבור בארץ, ולא פונדמנטליסט שמייצג קבוצת שוליים קנאית".

 

גם מועצת התלמידים והנוער הארצית, שלרוב נמנעת מביקורת על השר המכהן, נקטה אתמול בעמדה חד משמעית נגד פרץ. "מועצת התלמידים והנוער הארצית מתנגדת לדברי שר החינוך, הרב רפי פרץ", נמסר מטעמה אתמול. "אנו תומכים בכלל בני הנוער על כלל נטיותיהם המיניות ומאמינה כי משיכה מינית וזהות מגדרית הן חלק מזהותו של אדם ואינן נדרשת ל-"טיפול" או ל-'המרה'".

 

בכל הנוגע להתייחסות משרד החינוך לתלמידים מהקהילה הלהט"בית, יש לציין כי עד כה המשרד לא עיגן חוזר מנכ"ל המסדיר את היחס לתלמידים טרנסג'נדרים במערכת החינוך. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, זה כמעט שלוש שנים מעכב המשרד את הסדרת הנושא, חרף מספר מפגשים ודרישות חוזרות ונשנות מצד ארגונים אשר עובדים בקהילה הטרנסית. בנוסף, משרד החינוך עד כה מעכב פרסום של סרטונים אשר עוסקים, בין היתר, בקהילה הלהט"בית, במסגרת פרויקט וידאו חדש לעידוד שיח על מיניות. בתשובה לשאלת ynet מחודש מרץ השיב המשרד כי הסרטונים יתפרסמו "בהתאם לשיקול הדעת המקצועי של גורמי המקצוע בשירות הפסיכולוגי ייעוצי". ואולם, עד כה הם לא פורסמו.

 

הסערה הקודמת: תמיכה בשיעורים פרטיים

כאמור, זו אינה ההתבטאות היחידה של פרץ שהצליחה לעורר מהומה בזמן כה קצר. יממה לאחר ההודעה על מינויו לתפקיד, נשאל בריאיון על משנתו והביע תמיכה בשיעורים פרטיים, אשר בפועל משמשים כאחד ממרחיבי הפערים המשמעותיים ביותר במערכת החינוך. "אם יש קשיים, יש הורים ויש מורים פרטיים. גם הם צריכים לעשות את העבודה הזאת בצורה טובה ומשמחת", אמר פרץ.

 

התגובות לדבריו של פרץ לא איחרו לבוא, דווקא מצד אחת הקבוצות המרכזיות במערכת החינוך - ההורים. "מצער שהשר בחר, ביומו הראשון בתפקיד, להפנות אצבע לכיסם המדולדל גם כך של ההורים ולראות בו את הפתרון הראשון לחוליי מערכת החינוך", הגיבו בהנהגת ההורים הארצית.

 

"אל לה, למערכת חינוך מתקדמת, מצמצמת פערים ומטפחת מצויינות אישית, לסמוך על מודל השיעורים הפרטיים ככלל, אלא כיוצא מן הכלל בלבד. פתרון זה נעשה כיום על ידי ההורים באופן פרטני ומהווה מעמסה כלכלית נכבדה עליהם. אוי למערכת החינוך, אם מודל זה יהפוך לשיטת עבודה לגיטימית בעידודו של משרד החינוך. אנו בטוחים שהשר יעשה שיעורי בית ויבין, שאין תחליף למחנך מקצועי וטוב, שמתוגמל היטב ולמסגרת לימודית שמכילה את כל צרכי התלמיד באשר הם. עם כניסתו לתפקיד שר החינוך, תפקיד שאין חשוב ממנו בהשפעה על ילדינו ועיצוב עתידם".

 

 

טקס חילופי שר החינוך במעמד נפתלי בנט ורפי פרץ (צילום: אוהד צויגנברג)
רפי פרץ וקודמו בתפקיד נפתלי בנט(צילום: אוהד צויגנברג)

ביום טקס החלפת השרים במשרד החינוך בירושלים פורסם ב-ynet לראשונה כי השר פרץ שוקל לחייב בתי ספר ערביים וחרדיים להניף את דגל ישראל בכניסה למוסד החינוכי, שכן רבים לא עושים זאת. יש להדגיש כי חוק שעבר בכנסת מחייב אותם לעשות זאת – ואולם שרי חינוך קודמים בחרו שלא לאכוף אותו.

 

בעקבות הפרסום הביעו התנגדות מנהלי בתי ספר ערביים למהלך הנרקם. "אני מציע לשר פרץ לפעול למען מה שבאמת חשוב במגזר הערבי - לשים קץ לכל ההתערבות הפוליטית על כל גווניה ולשפר את תשתיות החינוך", אמר ל-ynet מנהל בית ספר בצפון הארץ. על כך שמדובר בחוק אמר: "יש גם חוקים שמחייבים שוויון ואינם נאכפים. אני מוכן להציע עסקת חבילה - שכל החוקים יקוימו באופן שוויוני ואז נדבר על אכיפת החוק שמחייב את הנפת הדגל". גם באתרי אינטרנט חרדיים עסקו בדבריו של פרץ.

 

 

מחלוקת נוספת שהצליח לעורר פרץ התרחשה רק בשבוע שעבר. במסיבת עיתונאים בה הוצגו נתוני הזכאות לבגרות שבשנת הלימודים הקודמת תשע"ח (2017-2018) רשמו שיא של כמעט 70 אחוזים, הילל ושיבח השר את המנהלים במשרדו ואת המורים, ואולם בחר שלא לציין את קודמו בתפקיד בנט שבמידה רבה אחראי להישגים המרשימים. "אני מברך את המנהלים ואת המורים על ההישגים המרשימים שהם רושמים לאורך השנים. מגמת המצוינות בלימודים מתאפשרת, בין היתר, הודות לרוח הגבית שמעניקה השדרה הניהולית במשרד החינוך", אמר פרץ.

 

בתשובה לשאלת ynet במסיבת העיתונאים מדוע בחר להתעלם מקודמו בתפקיד ציין כי הוא "מקבל את ההערה", והוסיף כי "בנושא המצוינות והגנים הוא עשה עבודה מאוד מיוחדת ומאוד טובה וננצל את ההזדמנות הזו להביע הערכה גדולה לפועלו ורוצים להמשיך לנקודה זו ואילך ליעדים החדשים שאינם סותרים את הקודמים". לאחר מסיבת העיתונאים העלה השר פרץ לרשתות החברתיות את תשובתו לשאלה ועקץ, גם הפעם ללא ציון שמו של בנט: "הכל בסדר, פירגנתי לעשייתו במשרד החינוך, אפשר לנוח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
שר החינוך רפי פרץ, היום
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים