שתף קטע נבחר

על שטר 50 פאונד: המתמטיקאי שניצח את הנאצים

אלן טיורינג פיצח את קוד האניגמה של הנאצים ותרם לניצחון במלחמת העולם השנייה. הוא הורשע בהומוסקסואליות ושם קץ לחייו אחרי טיפולים הורמונליים. טיורינג, אבי מדעי המחשב, יופיע על שטר 50 פאונד: "ענק ופורץ דרך"

בנק אנגליה הודיע היום (ב') שאלן טיורינג, המתמטיקאי שסייע לבעלות הברית לנצח במלחמת העולם השנייה, יופיע על שטר של 50 פאונד.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

אלן טיורינג על שטר 50 פאונד בריטניה בנק אנגליה (צילום: EPA)
השטר ייכנס למחזור הכספים ב-2021(צילום: EPA)
 

טיורינג, שפיצח את קוד האניגמה של הנאצים בזמן המלחמה, שם קץ לחייו אחרי שהורשע בהומוסקסואליות ונדרש לעבור טיפולים הורמונליים - אחרת יישלח לכלא. "כאבי מדעי המחשב והבינה המלאכותית, וכגיבור מלחמה, תרומתו של אלן טיורינג הייתה מרחיקת לכת ופורצת דרך", אמר נגיד הבנק מרק קרני. "טיורינג הוא ענק שעל כתפיו עומדים היום רבים כל כך".

 

התיאוריות של טיורינג הניחו את היסודות לעידן המחשב, והמכונה שפיתח הצליחה לפענח את הצפנים הנאציים. ההצלחה של טיורינג זירזה את ניצחון בעלות הברית והצילה את חייהם של אלפים. אך בגלל נטייתו המינית המתמטיקאי הורשע ב-1952 ביחסים הומוסקסואליים וטופל בהורמונים כדי לדכא את הדחף המיני שלו. הומוקסואליות הייתה אסורה בבריטניה עד 1967. ב-2013, שנים רבות אחרי מותו, העניקה לו המלכה אליזבת חנינה.

אלן טיורינג על שטר 50 פאונד בריטניה בנק אנגליה (צילום: רויטרס)
מרק קרני, נגיד בנק אנגליה(צילום: רויטרס)
 

מתחת לתמונתו של טיורינג יופיע על השטר החדש ציטוט שלו שמתייחס לעתיד המחשב: "זו רק טעימה למה שעומד לבוא, ורק הצל של מה שעומד להיות". על השטר יופיעו גם הטבלה המחזורית, נוסחה מתמטית שכתב טיורינג ושרטוטים של מכונת הפענוח "בומב" שפותחה כדי לפצח את הקוד הנאצי.

 

בנק אנגליה בחר בטיורינג מתוך רשימה של מדענים ומתמטיקאים, בהם סטיבן הוקינג המנוח. כיום מופיעה על שטר 50 הפאונד דמותם של המהנדס ג'יימס ואט ושותפו התעשיין מתיו בולטון. השניים פיתחו את מכונת הקיטור המודרנית. השטרות עם דמותו של טיורינג ייכנסו למחזור הכספים בסוף 2021.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
השטר ייכנס למחזור הכספים ב-2021
צילום: EPA
מומלצים