שתף קטע נבחר

המהפכה השקטה: "ההלכה והרבנים מקבלים הומוסקסואלים"

"התורה אסרה על משכב זכר, אבל היא לא אסרה על רגשות הומו-ארוטיים". "רבנים רבים מבינים שהאנשים האלה לא ישתנו - והם מתירים איסורי דרבנן". ד"ר רונית עיר-שי והרב ד"ר זאב פרבר חוקרים את היחס להומוסקסואליות בהלכה, ומסבירים כיצד הפכה לדבר "טבעי" הדורש הכלה ופתרונות בקרב רבנים

 

אל מול הקולות הרבניים שנשמעים ברמה נגד החברה הלהט"בית, קיימים קולות רבניים אחרים, חרישיים בהרבה אך הומים בשטח ובשדה ההלכתי. הרבה השתנה גם שם בארבעת העשורים האחרונים, כך טוענים החוקרים ד"ר רונית עיר-שי והרב ד"ר זאב פרבר, שניהם ממכון הרטמן, שחקרו (כל אחד לחוד) את היחס להומוסקסואליות בהלכה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

"הדברים שאמר הרב רפי פרץ לא משקפים את ההתפתחויות שקרו ב-30-40 השנים האחרונות", קובעת ד"ר עיר-שי, חוקרת מגדר באוניברסיטת בר אילן. היא מביאה את אחד מגדולי הפוסקים בני זמננו, הרב משה פיינשטיין, שקבע אי-שם בשנות השבעים כי "אין דבר כזה הומוסקסואליות, וכי זה לא בטבע, ולכן לא הייתה סיבה להתמודד עם זה מבחינה הלכתית או מוסרית", לדבריה. "ובאמצע שנות השבעים רוב העולם הסכים איתו.

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

"אבל המצב התהפך כמעט לחלוטין. היום יש הכרה הולכת וגוברת גם בקרב אנשי הלכה רבים, שזה מצב טבעי לחלוטין. הרבנים האלה הם הרוב הדומם, קולם אולי לא נשמע בציבור, אבל הם עושים עבודת קודש עם הקהילה הלהט"בית. ברגע שיש הכרה שזה טבעי, מתעוררת בעיה מוסרית מאוד קשה בין האיסור ההלכתי על משכב זכר, לבין חוסר המענה ההלכתי".

 

לדברי ד"ר עיר-שי, "היהדות מעולם לא התנגדה למיניות, ולהפך - היא מחייבת אותה, והנה היא משאירה פה קבוצה שלמה של אנשים ללא שום יכולת למצוא פורקן מיני. בנוסף, היהדות לא רק שלא התנגדה לזוגיות ולמשפחה - זה אחד מערכי הליבה שלה, ופה, לכאורה, היא דנה קבוצה שלמה של אנשים לבדידות חלילה לכל ימי חייהם".

 

ארכיון מצעדי גאווה בירושלים (צילום: עמית שאבי)
"הגיע הזמן לעודד הומוסקסואלים לחיות ביחד בזוגיות מונוגמית ומחייבת"(צילום: עמית שאבי)

 

עיר-שי טוענת כי המתח המוסרי התעצם "כאשר רבנים נפגשו עם תלמידיהם הטובים, שכבר אי אפשר להסתכל להם בעיניים ולהגיד להם, 'אתם סוטים, אתם רשעים'. החבר'ה האלה רוצים להישאר דתיים, ורוצים להישאר נאמנים להלכה. זה עולם הזהות שלהם, זהו עולמם הדתי, אבל הם רוצים פתרון למצוקה שלהם, וזה חייב התמודדות הרבה יותר רצינית לעניין".

 

"הם בגדר ההלכתי של 'אנוסים'"

הרב פרבר, רב אורתודוכסי, מסביר כי ישנם היום פוסקי הלכה הרואים באוכלוסייה הלהט"בית "אנוסים" – ביטוי הלכתי המתאר מצב של "אין ברירה". הוא מבקש להסביר מה מאפשרת ההלכה באמצעות סיפור תלמודי, המתאר מצב משפטי של אישה שבו היא חצי בת חורין וחצי שפחה.

 

"על פי ההלכה נקבע כי יש לשחררה לחלוטין, מכיוון שאסור לה להתחתן עם אף אחד במצבה הנוכחי, מה שהביא אותה לפנות לזנות. הרב משולם רוטה הסביר כי אין להתייחס אליה כאל חוטאת, שכן היא 'אנוסה'. כשאין אופציות מקובלות אחרות, עבירה על איסור, גם אם מבחינה טכנית לא הותר - נחשבת כמעשה מחוץ לשליטת האדם, שאי אפשר לשפוט אותו עליו".

 

הרב פרבר מביא דוגמה הלכתית נוספת: "הרב מסעוד הכהן התיר לבית דין לבטל את הנישואים במקרה שהגבר מעגן את האישה, משום ש'הבעל גורם לה לעשות איסור' ולהתחיל חיים חדשים עם איש חדש. הרב מסעוד טען כי הייתה 'אנוסה' לעשות זאת, מאחר שהדחף להיות במערכת יחסים חזק מכדי לוותר עליו, ולפיכך עלינו לפתור את הבעיה בדרך היעילה ביותר שברשותנו".

 

בעוד הרב פיינשטיין יצא נחרצות נגד הלה"טביות, באותה תקופה (1974) קבע הרב נורמן לאם, מ"ישיבה יוניברסיטי" בארה"ב, כי ייתכן שאפשר להתייחס לחד-מיניים כאל "אנוסים". הרב ד"ר פרבר מסביר כי "מכיוון שהמשיכה הטבעית שלהם היא לבני מינם, ומכיוון שבני אדם נורמלים אינם מסוגלים לוותר על מערכת יחסית למשך כל חייהם – למעשה אין בידם אפשרות אחרת, אלא לעבור את העבירה".

 

לדבריו, "בשנים האחרונות טענו כך מספר רבנים נוספים, במיוחד הרב שלמה ריסקין והרב בני לאו. לדעתי, התשובות של הרב רוטה והרב מסעוד מחזקות את הטיעון הזה ואפילו נותנות לנו עצה באיזה כיוון לפעול".

 

"הומוסקסואליות זה עניין טבעי"

ד"ר רונית עיר-שי טוענת בתוקף כי "הרב רפי פרץ לא משקף את מה שקורה היום בעולם ההלכה הדתי-לאומי, ולדעתי זה מתחיל לחלחל גם לעולם החרדי", כדבריה. "רבני הזרם המתון בציונות הדתית מתעסקים עם הסוגיה הזאת באופן אינטנסיבי".

 

ישיבת ממשלה (צילום: EPA)
"הרב רפי פרץ לא משקף את מה שקורה היום בעולם ההלכה הדתי-לאומי"(צילום: EPA)

 

דוגמה להתמודדות שפוסקי ההלכה אימצו בעשורים האחרונים, היא מביאה מהרב אהרן ליכטנשטיין, מי שהיה ראש ישיבת הר עציון ומבכירי רבני הציונות הדתית. "כבר לפני שנים רבות הוא כתב שהומוסקסואלים לא גרועים ממחללי שבת, וגם על אוכלי שרצים נאמר שזו 'תועבה'. הוא אמר שכל עוד הקהילות הדתיות לא נמנעות מלתת להם לעלות לתורה בשבת, אין שום סיבה לרגשות התיעוב והשנאה שהן משדרות כלפי ההומוסקסואלים, ולכן צריך להכיל אותם ולקבל אותם בתוך הקהילות כשווים לכל דבר".

 

עוד היא טוענת, כי "מבחינת העבודה הלכתית יש הבחנה הולכת וגוברת בין הזהות לבין המעשה. התורה אסרה על משכב זכר, אבל היא לא אסרה על רגשות הומו-ארוטיים, וגם לא על אהבה בין שני גברים. התורה לא כתבה שום דבר על הזוגיות שלהם. נכון שהיא קידשה את המשפחה ההטרוסקסואלית, אבל מה שנאסר זה רק משכב זכר. ברגע שמבינים את הדבר הזה, הרבה יותר קל לפרום את האיסור הזה ולעשות הבחנות בתוכו.

 

"למשל, יש הבחנה בתוך המעשה עצמו - וגם את זה אני שומעת מרבנים חשובים לא פחות מהרב רפי פרץ, בתוך הדבר הגדול הזה שנקרא הציונות הדתית. בתוך המעשה עצמו, מה שנאסר זה משכב זכר, ויש כבר רבנים שמבינים שאם זה בטבע, והאנשים האלה לא ישתנו - אפשר להתיר איסורים שהם ברמה 'נמוכה יותר', איסורי דרבנן - איסורים של קירבה גופנית, חיבוק, מגע ואפילו פורקן מיני מסוים, שלא עולים לכדי משכב זכר ממש. יש רבנים שמבינים את העניין הזה, ונותנים פסיקה הלכתית ברוח זו להומוסקסואלים דתיים שמבקשים את ברכתם".

 

"שיגדלו ילדים לתורה ולמצוות"

הרב פרבר מוסיף כי "כשם שחכמים חייבים היו לפתור את הבעיה של החצי-שפחה ושל העגונה, גם עלינו מוטלת החובה לפתור את בעייתם של בעלי הנטייה החד-מינית. גם אם לא ניתן להעלים את האיסור, הרי שלפחות יש להפחית בחומרתו, ולתת לאנשים הנמצאים במצוקה עצות הלכתיות.

 

"והכי חשוב – להגיד בקול רם ומכל הלב שאין בנו כל שיפוטיות כלפי הומוסקסואלים; מדובר במצב טבעי שבו נתונים חלק מן האנשים, ועליהם לחיות את חייהם באופן שבו הם נולדו לחיות".

 

הרב פרבר קורא "להניח את השיפוטיות בצד וללכת הלאה יד ביד: לעודד הומוסקסואלים לחיות ביחד בזוגיות מונוגמית ומחייבת, איש עם בן זוגו ואשה עם בת זוגה, ולגדל ילדים לקיום תורה ומצוות, כמו כל הזוגות ההטרוסקסואלים בציבור הדתי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
שינוי בשטח
צילום: עמית שאבי
מומלצים