שתף קטע נבחר

לא רק נגד מחלות: היתרונות הבלתי צפויים של החיסונים

חיסון נגד חצבת מפחית תמותה, חיסון נגד שחפת מוריד את הסיכון לאשפוזים בגלל זיהומים וחיסונים נגד וירוס הרוטה מגנים מפני הופעת סוכרת 1. חיסונים מונעים מחלות, אבל לא רק. מחקרים מצאו כי יש להם השפעות מיטיבות נוספות, לא רק למחלות נגדן הם נלחמים

רבים חוששים מתופעות הלוואי של החיסונים, ועקב כך נמנעים ממתן חיסונים לעצמם או לילדיהם. אבל, האמת היא שחיסונים, בהיותם תרופה "מניעתית" הניתנת לבריאים, צריכים לעמוד בתקנים מחמירים ביותר של בטיחות. כפועל יוצא מכך הוא, שתופעות לוואי משמעותיות מחיסונים, הינן נדירות מאוד.

 

פחות ידוע, שחוץ מהגנה מהמחלות להן מיועד החיסון, לחיסונים ישנן השפעות מיטיבות נוספות, או כמו שאני קוראת להן - "תופעות לוואי" חיוביות של החיסונים.

 

קיראו עוד:

מתנגדי חיסונים בראש: 5 האיומים הגדולים על הבריאות העולמית

מחקר ענק מוכיח שוב: החיסונים לא גורמים לאוטיזם

  

חיסון, הוא תרכיב ביולוגי המשפר את מצב החיסוניות נגד מחלה מסוימת. ניתן לדמות את החיסון לתוכנית אימונים למערכת החיסון שלנו, על מנת שתנצח בקרב באם יגיע האויב האמיתי.

 

ישנם חיסונים שלגביהם "האימון המקדים" הזה הוכח כיעיל, לא רק נגד האויב אליו כוון החיסון מלכתחילה, אלא נגד אויבים נוספים.

 

מספר מחקרים הדגימו, שבנוסף לשיפור החיסון נגד המחלה לה נועדו החיסונים, נוצרת השפעה מיטיבה עקיפה הן למחוללי מחלה אחרים, והן למחלות שנגרמות, או מחמירות, עקב זיהומים.

 

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

  

חצבת

מחקר שפורסם בשנת 2010 הראה כי לילדים שחוסנו נגד חצבת הייתה ירידה ב-30% בתמותה מכל סיבה, אך רק רק 4% מירידה זו ניתנת להסבר בגלל מניעת החצבת עצמה.

 

ההשפעה העקיפה נובעת מהעובדה שבתקופת ההחלמה מחצבת חל אבדן זמני של הזיכרון החיסוני הכללי, מה שהופך את החולה לפגיע לשלל מחלות שכבר חלה או חוסן נגדן בעבר.

 

מניחים כיום שכמחצית ממקרי התמותה בעבר ממחלות זיהומיות בילדים, נגרמו מהדיכוי החיסוני שגרם נגיף החצבת, ולכן החיסון לא מונע רק תחלואה ותמותה מחצבת, אלא מונע באופן עקיף תחלואה קשה ותמותה ממחלות זיהומיות רבות.

 

שחפת

החיסון נגד שחפת, ניתן במדינות בהן שכיחות השחפת גבוהה, ובישראל ליילודים של יוצאי מדינות בהן השכיחות גבוהה.

 

מחקרים הדגימו כי חיסון זה, במידה שניתן לילודים, מונע תמותה בשיעור גבוה בהרבה ממה שניתן ליחס לשחפת עצמה. עוד הסתבר שהחיסון מונע באופן עקיף כשליש מדלקות הריאה בגיל היילוד, ומביא לירידה של 40% באשפוזים על רקע זיהומים במערכת הנשימה, ו-36% עקב אלח דם.

 

אבעבועות שחורות

דוגמה נוספת לירידה בתמותת מבוגרים שעולה על התמותה שנגרמת מהמחלה עצמה, היא החיסון נגד מחלת האבעבועות השחורות (חיסון שאינו עוד בתוכנית חיסוני השגרה). החיסון נמצא כמפחית אשפוזים עקב מחלות זיהומיות שונות, וכן כמפחית סיכון לסרטן עור מסוג מלנומה ממאירה.

 

שפעת

החיסון נגד מחלת השפעת, בנוסף על הפחתת תחלואה ותמותה משפעת וסיבוכיה מביא לכ-20% הפחתה באשפוזים עקב אי ספיקת לב, החמרה במחלת לב איסכמית ושבץ מוחי. 

 

נגיף הרוטה

לכל הנזכר לעיל מצטרף מאמר חדש, המצביע על ההשפעה המגינה של החיסון הניתן לנגיף הרוטה נגד הופעת סוכרת מסוג 1 (כונתה בעבר סוכרת נעורים).

 

מדובר במחלה המתפתחת לרוב אצל ילדים ונוער שיש להם רקע גנטי המגביר סיכון להתפתחות המחלה. כתוצאה ממפגש עם גורם סביבתי כלשהו, מופעלת מערכת החיסון שלהם נגד התאים מייצרי האינסולין שבלבלב והורסת אותם.

 

מחקרים בעבר הראו כי נגיפים מסוג אנטרו ורוטה הינם גורם סביבתי שמפגש איתו מגדיל סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 1. בעכברים עם נטייה לסוכרת, נוכחות נגיף הרוטה הביאה להרס מואץ של התאים מפרישי האינסולין בלבלב.

 

מחקר לגבי ילדים עם נטייה גנטית, הראה שזיהומים חוזרים בנגיף הרוטה, העלו את רמת הנוגדנים העצמיים נגד התאים המפרישים אינסולין.

 

רישום התחלואה בארה"ב הראה ירידה מתמדת של 1.5% בכל שנה בהופעת מקרי סוכרת סוג 1 חדשה, מאז הכנסת החיסון כנגד נגיף הרוטה לשימוש. דיווח מאוסטרליה הראה ירידה של 15% בהופעת המחלה בילדים עד גיל 4 מאז הכנסת החיסון.

 

המחקר החדש שפורסם בכתב העת היוקרתי Nature עקב אחרי ילדים בארה"ב, והראה כי ילדים שחוסנו נגד נגיף הרוטה באופן מלא, הסיכון שלהם ללקות בסוכרת מסוג 1, היה נמוך ב-30% לעומת ילדים שלא חוסנו. חיסון חלקי לא הביא להשפעה מיטיבה זו.

 

 

תרופה מונעת

בהיסטוריה של הרפואה היו לא מעט מקרים בהן תרופה שפותחה עבור מחלה מסוימת סייעה גם למחלות נוספות, כך נכון גם לגבי חיסונים, שכאמור הינם תרופה מונעת.

 

הצורך להתחסן הינו בראש ובראשונה על מנת למנוע תחלואה באדם המקבל את החיסון במחלות שעלולות להיות קטלניות, ו/או לגרום לנכות, כפי שמוכיחה ההיסטוריה, ועדיף שייעלמו מהעולם.

 

ההשפעות המיטיבות העקיפות שהוזכרו הן ערך מוסף בעל חשיבות רבה הן למקבל החיסון והן ברמה הגלובאלית.

 

הכותבת היא מומחית ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים, המרכז הרפואי הלל יפה, יו"ר החוג הישראלי למחלות זיהומיות בילדים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
היתרונות של החיסונים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים