שתף קטע נבחר

גל שריפות: מאות בתים פונו, שבעה נפגעו קל משאיפת עשן

לוחמי האש ממשיכים לנסות להשתלט על שריפות גדולות באזור ואדי ערה ובאזור אדרת ליד בית שמש. כ-200 בתים פונו באזור, רובם בקציר. צוותי כיבוי השתלטו על שריפה באזור נשר שהביאה לפינוי חלקי של הטכניון. מכוניות עלו באש ליד הגן הטכנולוגי בירושלים. כל העדכונים

 

 

 

שריפות ממשיכות להשתולל היום (ד') ברחבי הארץ, וכ-200 בתים פונו ביישובים ערערה, ברטעה וקציר שבוואדי ערה. באזור בית שמש משתוללת שריפה גדולה ותושבי המושבים רוגלית ואדרת פונו מבתיהם. בקציר מסייעים מטוסי כיבוי לצוותים הפועלים על הקרקע. 

 

בשל שריפה באזור הצ'ק פוסט ונשר החל פונה חלק הטכניון בחיפה, כמו גם של בניין ברחוב הטכניון 48. בשכונת נווה יוסף פונתה ישיבה. לוחמי האש השיגו שליטה על השריפה. 

 

 

 

מכוניות שרופות (צילום: AFP)
כלי הרכב שנשרפו ליד הגן הטכנולוגי(צילום: AFP)

מכוניות שרופות (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

בתוך כך, כוחות הכיבוי הצליחו להשתלט על השריפה שפרצה מוקדם יותר בשכונת רמת פנקס שבאור יהודה. כתוצאה משריפה ליד הגן הטכנולוגי בירושלים נפגעו ונשרפו שמונה רכבים שחנו בסמוך. ממד"א נמסר כי שבעה תושבים נפגעו באורח קל משאיפת עשן ברחבי הארץ.

 

מצב השריפות נכון לשעה 17:20:

 

צ'ק פוסט - צוותי כיבוי והצלה פועלים להשתלטות על שריפת חורש המתפשטת לכיוון הטכניון.

 

ואדי ערה - בוצע פינוי של היישובים קציר וערערה, צוותי כיבוי בסיוע מטוסים פועלים להשגת שליטה בשריפה. כביש 6513 חסום לתנועה מצומת קציר למזרח. התנועה מופנית לכביש 65.

 

אדרת - בוצע פינוי תושבים מהיישוב אדרת ונווה מיכאל, צוותי כיבוי והצלה בסיוע מטוסים פועלים להשגת שליטה בשריפה.

 

תומר - צוותי כיבוי והצלה השיגו שליטה על השריפה, כביש 90 נפתח לתנועה.

 

מתקן אדם ויישוב נאות קדומים - בוצע פינוי של המתקן, צוותי כיבוי והצלה השיגו שליטה על השריפה.

 

שבי שומרון - בוצע פינוי של היישוב, צוותי כיבוי והצלה השיגו שליטה על השריפה.

  

 

 

 

משירות הכבאות נמסר כי כ-40 צוותי כיבוי ושלושה מטוסי כיבוי נלחמים בלהבות באזור ואדי ערה. עוד נמסר כי נפגעו ארבעה בתים ביישוב ערערה.

 

מוקדם יותר פונו 15 בני אדם מהיישוב נאות קדומים בשל שריפה בשטח פתוח שפרצה סמוך למודיעין. דליקות נוספות פרצו גם ליד כפר יונה ואשדוד, ובירושלים פרצה שריפת חורש בשכונת עיר גנים.

 

דוברת הכבאות טל וולובוביץ אמרה בנוגע לגורמים לשריפות כי "השריפות מתפתחות בעקבות מזג אוויר קיצון שמאופיין בלחות נמוכה ורוחות אבל הן לא פורצות מעצמן. ובשלב מאוחר יותר נחקור את מקורן. אנחנו חוזרים וקוראים לציבור להימנע מהדלקת אש. הקשיבו להנחיות הכבאות ותשמרו על הטבע והחיים".  

שריפה משתוללת סמוך למושב אדרת (צילום: כבאות והצלה ירושלים)
השריפה ליד אדרת(צילום: כבאות והצלה ירושלים)

שריפות בעמק האלה ( צילום: קובי קואנקס)
שריפות בעמק האלה( צילום: קובי קואנקס)

שריפות בעמק האלה ( צילום: קובי קואנקס)
( צילום: קובי קואנקס)

שריפת יער בברטעה ()
שריפת יער בברטעה

קודם לכן פרצה שריפה גם ביישוב שבי שומרון וכל תושבי היישוב פונו מבתיהם. צוותי הכבאות הצליחו להשיג שליטה על השריפה.

 

השר לביטחון פנים גלעד ארדן קיים פגישת הערכת מצב עם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש רשות החירום הלאומית, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים ונציגים מפיקוד העורף, השלטון המקומי, המל"ל ומד"א. 

 

לאור העובדה שבשל הרוחות העזות נפגעה פעילות טייסת הכיבוי, בפגישה הנחה ארדן לתעדף את הפעלת הטייסת ולהפעילה קודם כל היכן שקיימת סכנת חיים.

  

  

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, פרסם השנה צו האוסר להדליק אש בשטחים פתוחים בהם יש סכנת התפשטות שריפות במשך חודשי הקיץ בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים מסוג זה. שמחי קיים אתמול הערכות מצב עם כלל המחוזות ועם גופי חירום, בינהם קק"ל, רט"ג, משטרת ישראל וצה"ל לקראת מזג אוויר הקיצוני. הוא הנחה על תגבור כוחות מקסימלי של לוחמי אש, מתנדבים וחניכי הקורסים של המכללה הלאומית לכבאות והצלה.

 

"התרענו על שדה קוצים שיכול להידלק"

תושבי שכונת רמת פנקס שבאור יהודה העבירו ביקורת על התנהלות העירייה ועל פעילותה כדי למנוע את השריפה שפרצה בשכונה וגרמה נזק לבתים רבים בה. במרכז הביקורת עמד חוסר הטיפול של העירייה בשדה הקוצים הסמוך לשכונה.

פינוי תושבים מרמת פנקס (צילום: שאול גולן)
בית שעלה באש בשכונה(צילום: שאול גולן)

פינוי תושבים מרמת פנקס (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

פינוי תושבים מרמת פנקס (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

ברוך רוקח סיפר כי "הרבה זמן התרענו בפני העירייה שהצד המערבי של השכונה גובל בשדה קוצים שיכולים להידלק ולגרום לשריפה. אף אחד לא טרח לבוא לפה ולנקות את השטח עם טרקטורים". לדבריו, "צרחנו למכבי האש בטלפון, ועד שהם הגיעו הכל כבר עלה באש". רוקח הוסיף כי "הנזק בבית שלי נגרם בקומה השלישית, הוצאתי את כל הריהוט החוצה כדי שלא יינזק".

 

 

אהובה אשכנזי, תושבת השכונה גם היא, סיפרה ל-ynet: "לא מזמן אספו השכנים כסף והביאו אדם שינקה להם את הרחבה מכספם האישי, למרות שהיא שייכת לעירייה ולא לתושבים. אדם שביתו עלה באש עמד וכיבה את השריפה בעצמו. זה גועל נפש, התושבים צריכים לטפל בשריפה?".

 

אשכנזי הוסיפה כי "חצי מהבית שלי נדלק. בעלי חולה ועבר צינתורים. הנכד שלי הגיע עם החתן שלי כדי לפנות אותנו, אף אחד לא פנה אלינו להתפנות". היא תהתה גם: "איפה נציג העירייה? בעלי לא מרגיש טוב מכל הדבר הזה".

 

ג'וני נגרוב, תושב השכונה סיפר ל-ynet: "הייתי בעבודה וקיבלתי טלפון מהאישה בבית שהייתה בבית עם הילדים. היא אמרה שהאש מתפשטת לכיוון הבית ושמפנים אותם מהבית. אני הגעתי מהר ולמזלי כוחות הכיבוי הצליחו להשתלט על האש לפני שהיא הגיעה לקו הגדר שלי".

 

שריפה שריפות רמת פנקס אור יהודה (צילום: משטרת ישראל)
"התרענו על שדה קוצים". השריפה ברמת פנקס(צילום: משטרת ישראל)

פינוי תושבים מרמת פנקס (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

פינוי תושבים מרמת פנקס (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

פינוי תושבים מרמת פנקס (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

פינוי תושבים מרמת פנקס (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 

יעיש דדון ממושב אדרת סיפר לאחר שפונה מביתו: "היה יום מאוד חם, כל כך חם שהחלטתי להישאר בבית ולא לצאת. באיזשהו שלב אני רואה שהחשמל בבית הפסיק לעבוד, יצאתי לראות מה קרה וראיתי עשן גדול בשמים ואנשים התחילו לצעוק ולהיות בלחץ. אנשים צעקו להתפנות מהר מהמושב". הוא הוסיף כי "לא לקחתי איתי כמעט כלום מלבד ארנק. פינו אותנו באוטובוסים. אני לא זוכר שריפה כזו במושב". 

 

ארז אברהמי מנווה מיכאל סיפר: "זו לא פעם ראשונה שאומרים לנו להתפנות בגלל שריפה. הייתה פה שריפה קצת יותר קשה לפני חמש שנים שגם פגעה קצת בבתים בישוב אבל עכשיו המצב יותר טוב, תפסנו בזמן. אם הרוח תשתנה ישנו חשש שהיא תגיע למושב ולכן ההוראה על פינוי התושבים הייתה נכונה כדי לא לקחת סיכון".

 

ברחבי הארץ שורר היום שרב ועומסי חום כבדים עד קיצוניים שוררים במרבית אזורי הארץ. בשל מזג האוויר החריג, משרד הבריאות פרסם אזהרה: "אנו קוראים לציבור הרחב, לאוכלוסיית הקשישים ולחולים במחלות כרוניות בפרט, להקפיד להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להימנע ממאמץ גופני שאינו הכרחי, לשתות מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים".

 

בשעות הצהריים החל השרב להישבר באזור החוף, אך בהרים ובפנים הארץ ההקלה תורגש רק לקראת הערב. מחר וביום שישי יחול מהפך במזג האוויר: הלחות תעלה והטמפרטורות יהיו נמוכות בכ-10 מעלות מאלה שנמדדו היום. בצפון אף ייתכן טפטוף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
כלי הרכב השרופים ליד הגן הטכנולוגי
צילום: AFP
מומלצים