שתף קטע נבחר

"למה קיבלת פרס נובל?" | מבוכה בפגישת טראמפ עם ניצולת דאעש

הנשיא האמריקני נפגש עם נדיה מוראד, כלת פרס נובל לשלום שהייתה שפחת מין בשבי ארגון הטרור, וביקשה את עזרתו בהצלת בני עמה היזידים. כשסיפרה על הזוועות בעיראק, אמר טראמפ: "אבל דאעש כבר אינם". כשדיברה על משפחתה שנהרגה, שאל: "איפה הם עכשיו?". צפו במפגש שגרר תגובות זועמות ברשת

 

 

 

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש עם נדיה מוראד, כלת פרס נובל לשלום שברחה משבי דאעש, וטלטלה את העולם כשחשפה את מעשי האונס שבוצעו על ידי אנשי ארגון הטרור באלפי נשים יזידיות בעיראק. מוראד ביקרה בבית הלבן כדי לבקש את עזרת הנשיא בהצלת חצי מיליון מבני עמה שניצלו וברחו, אך עדיין אינם יכולים לשוב לביתם בשל העימותים במדינה.

 

חילופי הדברים בין השניים, המתועדים בסרטון, גררו ביקורות רבות על הנשיא, לפיהן הוא לא הפגין כל רגישות או ידע ביחס למוראד. בין היתר, לאחר שסיפרה כי אמה וששת אחיה נהרגו, שאל אותה טראמפ: "איפה הם עכשיו?". היא נאלצה לומר שוב: "הם מתים. קבורים בקבר אחים בסינג'אר".

 

כשציינה את הסכנות הטמונות לבני עמה בעיראק המסוכסכת, קטע אותה ואמר: "אבל דאעש כבר אינם". מוראד השיבה כי אמנם נכון הדבר, אך ציינה את העימותים בין הממשלה העיראקית לכורדיסטן, והנשיא שאל: "כורדים ומי?".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

  (צילום: gettyimages)
"כורדים ומי?" | הפגישה בבית הלבן(צילום: gettyimages)

  (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

כלת פרס נובל ל שלום נדיה מוראד נאום ב וושינגטון ארה
נדיה מוראד בוושינגטון לאחר זכייתה בפרס נובל(צילום: AP)

ביקורת הוטחה בנשיא גם על התנהלותו בסוף הפגישה, כששאל את מוראד: "זכית בפרס נובל, נכון? למה העניקו לך אותו?". מוראד הסבירה: "זכיתי בו כי למרות כל מה שעברתי, לא ויתרתי. הייתי האישה הראשונה שסיפרה על מעשי האונס שדאעש ביצעו באלפי נשים יזידיות".  מוראד הוסיפה כי "ברחתי, אבל עדיין אין לי חופש".

 

מוראד ביקשה את עזרתו של הנשיא: "אנחנו לא יכולים לחזור הביתה. אנחנו לא רוצים להיות מהגרים, אבל אין לנו מקום בטוח לחזור אליו". טראמפ הבטיח: "אבחן את הדברים לעומק".

 

 

הרשתות החברתיות, בעיקר טוויטר, הוצפו בתגובות זועמות על יחסו של טראמפ למוראד. העיתונאי מנסי חסן כתב: "נדיה מוראד מספרת לנשיא את הסיפור שובר הלב שלה, על ההישרדות מרצח עם, אונס המוני ואלימות, אבל הוא לא מראה שום אמפתיה, עניין או חמלה - אלא רק רוצה לדעת איך ולמה היא זכתה בפרס נובל לשלום".

 

"אין לטראמפ כל רגש לסבל של אחרים", ציין גולש אחר, "תראו את האישה הזו - לא אכפת לה מהפרס, היא רק רוצה לחזור הביתה ולשמור על עצמה ועל עמה". גולשים נוספים מתחו ביקורת על כך שטראמפ "אפילו לא הסתכל לה בעיניים", והיו שכתבו - "במקום להביע צער על מותם של בני משפחתה, או להשמיע מילות עידוד, הוא שואל על פרס הנובל".

 

 
  
 
 

 

מוראד הייתה אחת מ-7,000 נשים וילדות מהמיעוט היזידי שהוחזקו בשבי דאעש בעיראק לפני כחמש שנים. בניגוד לאחרות היא הצליחה להימלט. אחרי שלושה חודשים שבהם נאנסה ועברה עינויים, מוראד ברחה והגיעה לגרמניה, שם הפכה לפעילה בולטת למען נשים ולמען המיעוט היזידי.

 

"עבורי הפירוש של הצדק הוא לא להוציא להורג את כל אנשי דאעש שביצעו את הפשעים האלה נגדנו", אמרה לאחר זכייתה. "צדק עבורי זה לקח את אנשי דאעש לבית המשפט ולראות אותם מודים בפשעים שביצעו נגד היזידים, ולהעניש אותם על הפשעים האלה". רבים מאנשי דאעש נהרגו בשדות הקרב בעיראק ובסוריה. מי שכן הועמדו לדין בדרך כלל נאשמים בעבירות טרור.

 

מוראד הצליחה לברוח משוביה במוסול כשזיהתה הזדמנות לקפוץ מעל החומה המקיפה את הבית שבו הוחזקה. היא הסתובבה ברחובות מכוסה בכיסוי איסלאמי, ובסופו של דבר קיבלה החלטה נועזת לדפוק על דלתם של זרים ולבקש עזרה. היה זה סיכון גדול מאוד: בדיעבד התברר לה שאחייניתה עשתה זאת לפניה, והוסגרה שש פעמים לידי דאעש על-ידי אנשים שמהם ביקשה עזרה.

  

"משפחות בעיראק ובסוריה ניהלו חיים רגילים בשעה שאנחנו עונינו ונאנסנו", כתבה בספרה. "הם הביטו בנו הולכות ברחוב עם השובים שלנו. הם אפשרו לנו לצרוח בשוק העבדים ולא עשו דבר". למזלה של מוראד, הזרים שעל דלתם דפקה סייעו לה לברוח למחנה פליטים. "אני רוצה להיות הבחורה האחרונה בעולם עם סיפור כמו שלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים