שתף קטע נבחר

1,600 פריטים בשנה: "מלחמת הדואר" בין ישראל לחמאס

ארגוני הטרור ברצועה הפכו טכנולוגיים יותר ומשתמשים ברחפנים, משקפות לילה וציוד צלילה - שחלקם מגיע בדואר. צוות ynet התלווה לפשיטה על חבילות חשודות, שהציוד בהן עלול להזיק במלחמה יותר ממנהרות ורקטות. מסין - כל הדרך לעזה. תיעוד

 

 

לאחרונה נדרש צה"ל להתמודד יותר ויותר עם נתיב חדש חדש ומפתיע שמשמש את חמאס להבריח אמצעי לחימה לרצועת עזה: אל המנהרות, שיירות הנשק מסיני והסירות הצטרף הדואר. מנהלת התיאום והקישור לעזה החרימה בשנה החולפת לא פחות מ-1,600 פריטי דואר שעשו את דרכם לרצועה, המוגדרים "פריטים דו שימושיים". כלומר, מוצרים שלא משמשים במקור לצרכיים צבאיים, אך עלולים להיות מנוצלים לפעולות חבלה או מודיעין.

 

חמש שנים אחרי מבצע צוק איתן, הזרוע הצבאית של חמאס סיגלה לעצמה פנים חדשות. כיום היא יותר מדוייקת, ממוקדת ומפתיעה. היא משקיעה מאמצים רבים בלוחמה פסיכולוגית, על חשבון הישגים צבאיים של ממש. לאחרונה הגדיר הרמטכ"ל אביב כוכבי את חמאס "צבא טרור", בניגוד לארגון טרור.

 

האמצעים שמוברחים דרך הדואר הם עדות לשינוי שמתרחש בזרוע הצבאית. אמנם לא מדובר ברובים או במטולי נ"ט, אך הם יכולים לגרום לנזק רב יותר מירי חי. הם כוללים רחפנים שבאמצעותם ניתן לצלם מהאוויר מתקנים אסטרטגיים בצד הישראלי, ואף יכולים להטיל רימוני רסס על כוחות צה"ל. הם גם כוללים מצלמות נסתרות זעירות שאפשר לשתול על גדר המערכת במהלך הפרות הסדר, כדי שיספקו מודיעין לצלפים העזתים או למחבלים שמתכננים לחצות את הגבול. יש בהם גם מכשירי קשר מוצפנים, וציוד צלילה מתקדם - מהטובים בעולם - למאות לוחמי הקומנדו הימי של חמאס, שעשה קפיצת דרך גדולה מאז הגיחה הכושלת לחוף זיקים במהלך צוק איתן.

 

 

מלחמת הדואר (צילום:  EPA)
(צילום: EPA)

לא חולף חודש מבלי שהצו הכולל את רשימת הפריטים הדו שימושיים (המכונה בקיצור דו"שים) מורחב. בתחילה כללה הרשימה בעיקר חומרי דשן כימיים ואמצעים לכריית מנהרות, וכעת מופיעים בה מאות פריטים שבהם נעשה שימוש צבאי בעזה: טיסנים, בלונים, מצביעי לייזר לסינוור כוחות צה"ל במהלך הפרות סדר, כוונות מתקדמות לנשק, אמצעים לראיית לילה ששוחקים את יתרון הלחימה הלילית של צה"ל, מסכות, קסדות, נעליים צבאיות, מדים איכותיים, ומצפנים. היא כוללת גם אמצעים טכנולוגיים כגון ראוטרים ומצלמות וידיאו לשליטה מרחוק, משבשי תדרים, מצלמות גו-פרו, מגדילי טווח אינטרנט, אנטנות ועוד.

 

המוצרים שאנשי רצועת עזה מזמינים בדואר (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

מעבר ארז (צילום: יואב זיתון)
מעבר ארז(צילום: יואב זיתון)

המוצרים שאנשי רצועת עזה מזמינים בדואר (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

המוצרים שאנשי רצועת עזה מזמינים בדואר (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

לפני כשלוש שנים ישראל הקלה על האוכלוסייה בעזה, וכצעד הומניטארי אפשרה לתושבים להזמין מוצרים מחו"ל מאתרים מוכרים כמו אי ביי ועלי אקספרס. בדומה לישראלים, גם העזתים מנצלים בהמוניהם את המחיר הנמוך ומשלוח החינם, ומזמינים מסין בגדי ונעלי מותגים, תיקים, גאדג'טים ושאר פריטים. המשלוחים מגיעים לרוב דרך אוניות ונפרקים לבידוק ראשוני במרכזי מיון ראשיים של דואר ישראל. במרכזים הללו מסמנים לאנשי המנהל האזרחי את השקים שלפי החשד מכילים פריטים דו שימושיים. כאשר כמות זו מצטברת במעבר ארז, אנשי המנהל פושטים על השקים החשודים ופותחים חבילה אחר חבילה.

 

"אנו מודיעים לנמען שהמשלוח שלו הוחרם ונשלח להשמדה על ידי יחידת החילוט של משרד המשפטים", הסביר סגן-משנה סהר וייס, קצין ממעבר ארז, לצוות ynet שהתלווה לאחת הפשיטות במעבר. "לאחר מכן השקים שממשיכים לעזה עוברים אצלנו שיקוף נוסף. לעזתים שלהם הוחרם המשלוח יש זכות להגיש ערעור". ישראל קיבלה רק מעט מהערעורים שהוגשו, אך המשלוחים לכלל ארגוני הטרור, לא פסקו. לצד ירידה קלה בכמות המשלוחים בחודשים האחרונים, בישראל עוקבים אחר דמויות הקש שאליהן ממוענים האמצעים האסורים.

 

המוצרים שאנשי רצועת עזה מזמינים בדואר (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

המוצרים שאנשי רצועת עזה מזמינים בדואר (צילום: יואב זיתון)
(צילום: יואב זיתון)

 

הצינור החצי-פיראטי בגבול סיני שמקשה על ישראל

הפעילות הישראלית נגד המשלוחים הדו שימושיים במעבר שבצפון הרצועה, שמתבצעת בשיתוף רשות המעברים במשרד הביטחון, נשאה פרי, ולפי גורמים במערכת הביטחון, אמצעים אלו התחילו כבר להיכנס מצינור אחר שאינו בשליטה ישראלית: מעבר סחורות חצי-פיראטי באזור רפיח בגבול סיני בשם סלאח א-דין. הוא נמצא אמנם בפיקוח מצרי חלקי בצידו הדרומי, אך קשה עד בלתי אפשרי לישראל למנוע כניסה דרכו של אמצעים דו שימושיים.

 

"מצאנו גם ניסיונות להתחכם. למשל אריזה שכתוב עליה משקפי שמש, אבל בתוכה יש משקפות צלילה כהות", סיפרה סגן טוהר בן יאיר ממעבר ארז. "התנועה בכיוון ההפוך הרבה יותר נמוכה, בממוצע כ-50 פריטים ביום יוצאים בדואר מהרצועה, רובם לגדה. את רוב המשלוחים לעזה אנו מאפשרים, כי כמו שאני מזמינה שמלה, גם פאטמה מהרצועה רוצה להתחדש בבגד חדש. הפעילות שלנו היא לסכל את פעולת הטרור הבאה".

 

הצצה על מדבקות הנמענים בחבילות החשודות מספקת תמונה על צורת החיים ברצועה, שסגורה כמעט הרמטית מזה 12 שנים: כמעט ואין כתובות מדויקות עם מספרי דירה ובית, ולרוב מדובר באזור, כמו שכונות רימאל או זייתון העזתיות. במקרה הטוב יותר מצוין רחוב מרכזי בקרבת ביתו של המזמין.


פורסם לראשונה 27/07/2019 18:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב זיתון
מעבר ארז
צילום: יואב זיתון
מומלצים