שתף קטע נבחר

רכבת ההצלה לאילת ולנגב

ההלם מהסגירה המתוכננת והידועה מראש של שדה דב השאיר אותנו ללא רכבת לדרום, עם פוטנציאל מבעית של תאונות דרכים ועם זיהום אוויר מדאיג

 

רכבת קן תל אביב ירושלים (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

כבר ב-2009 הבטיח בנימין נתניהו רכבת לאילת והוא חזר על הבטחתו ב-2012. הוא מן הסתם הבטיח עוד כמה פעמים מאז, שכן היה ידוע שמתישהו יסגרו את שדה דב וצריך פתרון לאילתים שרוצים לברוח מאילת לשאר שרוצים לברוח לצד השני, לאילת. או לסיני. אז תכננו את הקו וביצעו כל מיני פעולות, ואז לפתע, יום אחד, כמתוכנן, נסגר שדה דב. וזה היה כל כך מפתיע שמשהו נסגר כפי שנקבע מראש, עד שמתכנני הרכבת ובוניה נתפסו לא מוכנים. אז אין רכבת לאילת.

 

 

ועכשיו כולם בוכים על שזה שאי אפשר לטוס מאילת לתל אביב וחזרה. גם כי קודם סגרו את השדה הנחמד של אילת ובנו שדה בינלאומי מנומנם 30 ק"מ צפונה, בהשקעה של מיליארדים, וגם כי אחר כך סגרו את השדה הנחמד של דב והעבירו את הטיסות לבן גוריון.

 

ןכל זה כמובן לא קרה מהסיבות הנכונות. את שני השדות הקטנים סגרו בגלל לחצי נדל"ן. כסף. וזו הסיבה שנתניהו הסביר לבצלאל סמוטריץ' שלא ילך לדחות את סגירת שדה דב. הרי התחייבנו לנדל"ניסטים.

 

ושיהיה ברור: הייתי בעד סגירת שני השדות. לא צריך ולא כדאי לטוס בטיסות פנים משום מקום לשום מקום במדינה כל כך קטנה וידידותית למשתמש. למה? מכיוון שהסביבה והאקלים – גם אם תמשיכו להכחיש – משפיעים על כולנו וצריך לשמור עליהם עבורנו ועבור הדורות הבאים.

 

מטוס שלוקח בין 70 ל-180 איש לסיבוב בין אילת לתל אביב (משהו כמו 280 ק"מ אוויריים) שותה כמות דלק בלתי נתפסת. טונות של דלק. הלוך וחזור, מטוס הטורבו-פרופ יצרוך 2,500 ליטר דס"ל, דלק מהמזהמים שיש. בואינג יצרוך 3,000 ליטר. תכפילו את זה ב-20 טיסות יומיות וקיבלתם כמה מזיק לנו הקשר האווירי המיותר בין תל אביב ואילת.

 

טורים נוספים של צור שיזף:

 

ורכבת? הרכבת המתוכננת תיסע על חשמל. כל אחת יכולה להסיע 500 אנשים בנוחות ובמהירות. יותר ממה שמטוסים ואוטובוסים מסיעים היום, פחות תאונות, הרבה פחות זיהום. נפלא, לא? רק שאין רכבת.

 

וזאת אף שמסילת הברזל מגיעה עד למפעלי צין ומתגברת על כל ההפרש עד הערבה. רק שצריך מסילה חדשה לרכבת נוסעים, וצריך להכפיל את המסילה בין דימונה לאילת, וצריך מנהרות חדשות. והבעיה הגדולה עם נערי האוצר היא שהם חושבים שהכול כסף. וגם הפוליטיקאים עסוקים במשתלם ולא משתלם. רק לאקלים ולזיהום הם לא מתייחסים. ולאנשים.

 

הרכבת הייתה כבר צריכה להיות פה הרבה לפני השדה הבינלאומי מצפון לאילת. אפילו שאיחרנו, עדיין צריך להוציא את זה לפועל.

 

ובינתיים, עד שתהיה רכבת לאילת, כביש 6 יגיע עוד מעט לעיר הבה"דים ורוב התנועה המוטורית תיסע דרך כביש 40 לאילת. היא כבר נוסעת. אבל כביש 40 מדרום לעיר הבה"דים לא בנוי לתנועה הזו. מספר התאונות העולה הוא רק ההתחלה. צריך לטפל בכביש 40 דרומה מעיר הבה"דים ועד צומת קטורה במהירות עד שהרכבת המהירה תקטין את הלחץ.

 

ואפרופו רכבת, מה עם קו מבאר שבע לעיר הבה"דים ולצומת טללים, ומשם לירוחם ודימונה? קו שייתן אפשרות לתושבי רמת הנגב ותיירים לנסוע על מעגל חכם שקל לעשות ויחסוך מכוניות ואוטובוסים על הכבישים? סוף מעשה במחשבה תחילה. הבעיה היחידה שבין מחשבה למעשה רובצים פוליטיקאים שלא חושבים ולא עושים. רק מדברים ומבטיחים.

 

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים