שתף קטע נבחר

יועצת משרד המשפטים מאשרת את הדחת המנכ"לית: "אין מניעה משפטית"

פרסום ראשון: היועצת המשפטית של משרד המשפטים, לאה רקובר, מאשרת את החלפת המנכ"לית אמי פלמור על ידי השר אוחנה, ואת בחירתו במנכ"ל חדש, בשל קיומם של שני תנאים: "לשר אין אמון במנכ"לית - והיא הסכימה להחלפתה". מכתבה בנושא ישלח לנציב שירות המדינה

 

אמיר אוחנה אמי פלמור (צילום: עמוס בן גרשום, לע
היועצת מאשרת: אין מניעה להחלפת פלמור(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ , אוהד צויגנברג)

פרסום ראשון: היועצת המשפטית של משרד המשפטים, לאה רקובר, מאשרת היום (ד') את החלפתה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור בידי שר המשפטים אמיר אוחנה, ואת בחירתו במנכ"ל חדש.

 

"אין מניעה משפטית להחלפה", סיכמה רקובר במכתב שאמור להשלח לנציבות שירות המדינה. לדבריה, הדבר מתאפשר היות שבמקרה זה התקיימו שני תנאים: לשר אין אמון במנכ"לית - שהוא תנאי ראשון במשרת אמון הפטורה ממכרז. בנוסף, אמי פלמור הסכימה בשיחותיה עם אוחנה להחלפה ומכאן שלא מתקיימת במקרה זה הדחה.

 

פרשת אמי פלמור - ידיעות נוספות:

השר אמיר אוחנה הדיח את מנכ"לית משרד המשפטים

באופוזיציה תוקפים, אמיר אוחנה עונה: "אין שחר לספקולציות"

 

מכתבה של רקובר אמור להישלח לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, ולסגנו מוטי אהרוני - שהוא ראש "ועדת החריגים" של נציבות שירות המדינה המחליטה מתי ניתן למנות נושא משרה בכיר בזמן בחירות.

 

עוד קבעה כי מדובר בתקופה מיוחדת שבה מזה כחצי שנה מתנהלות שתי מערכות בחירות. היא הדגישה כי אמנם הכלל הוא שיש להימנע ממינויים בתקופת ממשלת מעבר, אך אם שר המשפטים מציין כי לא קיימים יחסי אמון בינו לבין נושא משרה הפועל מכוח אמון השר בו - ניתן להחליפו. היא ציינה כי יחסי האמון הללו הם הסיבה לכך שהחלפת מנכ"לים עם כניסתו של שר חדש פטורה ממכרז, לעומת רוב המשרות הבכירות.

 

עוד הוסיפה היועצת המשפטית במכתב כי החלפת המנכ"ל על ידי השר אוחנה לא "תסנדל" את שר המשפטים הבא, היות שגם לו תעמוד הזכות למנות מנכ"ל שבו יבחר ויהיה איש אמונו.

היועמ
היועמ"ש מנדלבליט. הסתייג - אבל לא מנע(צילום: מוטי קמחי)

השר אוחנה הדיח אתמול את פלמור, כפי שנחשף לראשונה ל-ynet. לאחר ההדחה, פנה אוחנה לנציב שירות המדינה בבקשה למנות במקומה את סא"ל (מיל') אופיר כהן, ממייסדי העמותה למען משרתי המילואים. מתוקף תפקידה, פלמור הייתה אמורה להיות חברה בוועדת האיתור לפרקליט המדינה הבא, שיחליף את שי ניצן שיסיים את תפקידו בדצמבר.

 

במשרד המשפטים טענו אתמול כי הסיבה העיקרית שעומדת מאחורי הצעד היא רצונם של אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו להשפיע על זהות פרקליט המדינה הבא.

 

בתגובה, אוחנה טען אמש כי "הנוהג המקובל הוא ששר ממנה מנכ"ל. זו משרת אמון - ההפך הוא החריג. כך נראית משילות. בשבועות האחרונים שוחחתי עם אמי פלמור באשר לסיום תפקידה, ובשיחות היא הביעה נכונות והסכמה לסיום התפקיד. אין שחר לכל הספקולציות הפרועות בנוגע להחלטה, שהתקבלה על ידי, ועל ידי בלבד".

 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא התנגד לפיטוריה של פלמור, היות שלא מדובר בצעד לא-חוקי. למרות הסתייגותו, לא הייתה לו כל עילה חוקית לבלום את הפיטורים.

 

לפי הנחיות היועץ, מינויים בכירים בשירות המדינה לא מאושרים בתקופת מעבר, אלא אם "ועדת החריגים" תאשר זאת. גורמים משפטיים בכירים העריכו כי ייתכן שהיועץ יעביר לנציב שירות המדינה חוות דעת שלפיה אין להמשיך בהליך מינוי מחליפה של פלמור בתקופה זו.

 

על פי הנוהג, שר המשפטים יכול להחליף את מנכ"ל משרדו, משרה המוגדרת כ"משרת אמון", אולם במערכת המשפטית נהוג בדרך כלל להשאיר את המנכ"ל - שנחשב לגורם מקצועי - בתפקידו. עם זאת, ב"כלכליסט" פורסם כי אוחנה לא התייעץ או פנה לנציבות שירות המדינה טרם ההדחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ , אוהד צויגנברג
אמיר אוחנה ואמי פלמור
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ , אוהד צויגנברג
מומלצים