שתף קטע נבחר

ביקור נדיר: לומדים יהדות בישראל - וישובו לקהילה באינדונזיה

לא חוקי להיות יהודי במדינה המוסלמית הגדולה בעולם, גם לא קל - ובכל זאת, דניאל ותקווה, שניים מקהילת "תורת חיים" שבאינדונזיה, שוהים כרגע בישראל במטרה ללמוד יהדות בישיבת "מחניים" ולשוב לקהילה שלהם כמנהיגים

 

"קשה להיות יהודי באינדונזיה", מודה תקווה. "כיהודים אנחנו מסתירים את הזהות שלנו. מסוכן להודות שאנחנו יהודים, כי זה לא חוקי, זו מדינה מוסלמית". כך למשל, לא חוקי לקיים אורח חיים יהודי. "אתה לא יכול להתחתן, זה קשה".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

למרות הסכנות ועל אף העובדה שלא להיט להיות יהודי באינדונזיה – המדינה המוסלמית הגדולה בעולם – העזו (ואף הצליחו) שניים מקהילת "תורת חיים" שבצפון המדינה, להגיע לישראל כדי ללמוד יהדות בישיבת "מחניים" מבית "אור תורה סטון", בדרך להכשרתם כמנהיגי הקהילה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

הכירו את תקווה ודניאל, השוהים כרגע בישראל וישובו בקרוב לג'איפורה שבאינדונזיה כדי ללמד יהדות את הקהילה שממנה הם מגיעים. "הם ידעו שהם יהודים", מספר הרב אליהו בירנבוים, ראש הארגון "אור תורה נדחי ישראל". "ארבעה זקני השבט, קראו להם ה'מלמדים', העבירו את המסורת. מכיוון שהיו מיעוט בתוך המדינה המוסלמית הגדולה ביותר בעולם, הם אולצו לחיות כאנוסים".

 

"זהות יהודית עמוקה"

מדובר בצאצאי יהודים שהיגרו מפרו לאינדונזיה לפני כ-400 שנה, לאחר שמיסיונרים קתולים חייבו אותם להתנצר. אותם יהודים הגיעו לפרו לאחר גירוש ספרד ופורטוגל, אך גם שם נאלצו להמיר את דתם ושוב ברחו. "נכון להיום הם חיים כיהודים ולא כאנוסים", מסביר הרב בראיון לאולפן ynet. "יש להם בית כנסת, 'תורת חיים', הם שומרים שבת וחגים והם בעלי זהות יהודית עמוקה. את דניאל ותקווה הכרתי בביקור בקהילה באינדונזיה, והתרשמתי שהם יכולים להיות המנהיגים של הקהילה".

 

דניאל ותקווה. על קו אינדונזיה-ישראל ()
דניאל ותקווה. על קו אינדונזיה-ישראל

 

אף שידעו בתוך המשפחה כי הם יהודים, מעיד דניאל כי על היהדות החלו ללמוד רק לפני כשבע שנים. "התחלנו מלשמור שבת וללמוד תורה, עד שאישה אינדונזית שהיא המורה שלנו, ארגנה את הקהילה והפגישה אותנו עם הרב טוביה סינגר שממנו למדנו".

 

לאינדונזיה הוזמן הרב סינגר - לימים רבה של הקהילה במדינה, שעלה לאחרונה לישראל - על ידי ארגון "עץ החיים". הוא פגש יהודים שהפכו ברוב השנים ליהודים-משיחיים, אך לאחר שלושה ימים של לימוד ותשובות לשאלות, הקהילה עשתה הצבעה שבסופה החליטה להפסיק להאמין בישו, ולהפוך ליהודים.

 

מייחלת לעלות לישראל

למרות הסכנה שבדבר, החליטו ללמוד בארץ יהדות ולשוב לאינדונזיה. "אני חושב שזו אחריות גדולה עבורי. בעזרת ה' אעבוד על זה ואהיה מנהיג", אומר דניאל, ותקווה מייחלת בבוא היום לעלות ארצה.

 

ילדים בקהילת המתייהדים בפפואה (קרדיט: באדיבות הרב טוביה סינגר והרב אליהו בירנבוים )
ילדים בקהילת המתייהדים בפפואה(קרדיט: באדיבות הרב טוביה סינגר והרב אליהו בירנבוים )

 

לדברי הרב בירנבוים, בג'קרטה חיים כמאה יהודים מכל מיני מקומות בעולם, וברחבי אינדונזיה ישנן עוד קהילות קטנות יותר. כ-400 יהודים (או "מתייהדים") המנהלים אורח חיים דתי לחלוטין, חיים כיום באינדונזיה – המדינה המוסלמית הגדולה בעולם. מלבדם חיים עוד מאות טוענים-ליהדות בקהילות שונות ברחבי אינדונזיה. "באופן מפתיע היהדות מתחילה להתעורר ולהתחדש באינדונזיה", הוא מעיד.

פורסם לראשונה 24/07/2019 16:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים