שתף קטע נבחר

איחוד בשמאל: ברק ומרצ ירוצו יחד, שפיר במקום השני

ניצן הורוביץ, "ישראל דמוקרטית" והח"כית שעזבה את העבודה חתמו לפנות בוקר על חיבור תחת השם "המחנה הדמוקרטי". הורוביץ יוביל, שפיר שנייה וברק עשירי. גורם במפלגה החדשה: "העבודה מתפרקת". שמולי לא מתחייב להישאר בעבודה: "פרץ צריך לחשב מסלול מחדש", אמר באולפן ynet

 

 

שבוע לפני סגירת הרשימות לקראת הבחירות בספטמבר - נרשם איחוד בשמאל תחת מפלגה בשם "המחנה הדמוקרטי": רשימת מרצ בראשות ניצן הורוביץ מתאחדת עם "ישראל דמוקרטית" של אהוד ברק, ואליהם מצטרפת ח"כ סתיו שפיר, שעזבה את מפלגת העבודה ובאופן רשמי הגיעה כיו"ר התנועה הירוקה. נציגי הצדדים נפגשו הלילה (בין רביעי לחמישי) במשרדו ברמת גן של מקורבו של ברק, אושי אלמליח. לפנות בוקר הגיעו גם שפיר, הורוביץ וברק למעמד החתימה. הצהרות משותפות יימסרו בשעה 17:00. הבוקר עדכן הורוביץ' את חברי מרצ במהלך וקיבל את תמיכתם. כמו כן ייתכן ששפיר לא תהיה היחידה שתעזוב את העבודה: בראיון לאולפן ynet אמר ח"כ איציק שמולי כי הוא לא מתחייב להישאר במפלגה ושהיו"ר עמיר פרץ צריך לחשב מסלול מחדש.

 

 

העשירייה הראשונה של המפלגה החדשה ככל הנראה תורכב כך, תוך הקפדה על חמש נשים וחמישה גברים: ראשון יהיה יו"ר מרצ הורוביץ. שנייה ח"כ סתיו שפיר, שלישי יאיר גולן (ישראל דמוקרטית), רביעית ח"כ תמר זנדברג (מרצ), חמישי אילן גילאון (מרצ), שישי עיסאוי פריג' (מרצ), שביעית יפעת ביטון (ישראל דמוקרטית), שמינית הח"כ לשעבר יעל כהן פארן (התנועה הירוקה), תשיעית נועה רוטמן (ישראל דמוקרטית) ועשירי אהוד ברק (ישראל דמוקרטית). גם המקום ה-11 משוריין לנציג של שפיר.

המחנה הדמוקרטי- רשימה מסתמנת ()

סתיו שפיר עזבה את מפלגת העבודה לטובת איחוד עם ניצן הורוביץ ואהוד ברק (צילום: נילי רייכמן )
הורוביץ, שפיר וברק, הבוקר(צילום: נילי רייכמן )
 

על פי ההסכמות שהושגו, מפלגת המחנה הדמוקרטי לא תיכנס לממשלת ימין. השלישייה - הורוביץ', שפיר וברק - אמורה לקבל מעתה החלטות במשותף. ‏גורמים באיחוד מסרו שברק לא ביקש או קיבל התחייבות להיות שר, ואם מחנה השמאל לא יקים ממשלה - ברק לא יישאר חבר כנסת.

 

בהודעה הרשמית נמסר כי "'המחנה הדמוקרטי' של ישראל יוצא לדרך. יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, חברת הכנסת סתיו שפיר וראש הממשלה לשעבר ויו"ר 'ישראל דמוקרטית' אהוד ברק החליטו להקים ולהוביל יחד את המחנה הדמוקרטי בבחירות לכנסת ה-22. בראש הרשימה יעמוד ניצן הורוביץ, במקום השני תעמוד סתיו שפיר, שהייתה הגורם המלכד במגעים. אהוד ברק בחר לעמוד במקום ה-10 ברשימה. יוזמי האיחוד מאמינים שהקמת 'המחנה הדמוקרטי' היא צעד ראשון והכרחי במשימה להחזיר את מדינת ישראל למסלול".

 

 

את המו"מ מצד הורוביץ ניהלו מזכ"ל המפלגה תומר רזניק ויריב אופנהיימר. גורמים במרצ אומרים כי כל קווי היסוד של מרצ נכנסו להסכם: 1. חתירה לשלום ולהסכם מדיני בר קיימא, תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל; 2. ביטול חוק הלאום; 3. חתירה לצמצום פערים חברתיים כלכליים; 4. הגנה על אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל; 5. דרישה של ברק - קידום חוקה לישראל. עוד ציינו הגורמים כי התנצלותו של ברק היא שפתחה את הדלת לשיחות.

 

הח"כית לשעבר מהעבודה, מרב מיכאלי, תקפתה הבוקר את שפיר על המהלך ואמרה "הפסידה בפריימריז ואז החליטה לעבור למפלגה אחרת". במקביל, מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני דרש משפיר להתפטר מהכנסת ולהחזיר את המנדט.

 

באופן רשמי נמסר ממפלגת העבודה בתגובה: "אנו שמחים על הצטרפותו של אהוד ברק לרשימת מרצ. המהלך הזה ימנע אובדן קולות של המחנה על ידי רשימה שלא עוברת את אחוז החסימה. החלוקה כרגע היא ברורה: מפלגת העבודה מציבה אלטרנטיבה אידאולוגית, חברתית ואלקטורלית ברורה לגוש הימין, דבר שיאפשר לנו לפרוץ ולהביא קהלים חדשים ולהחליף את שלטון נתניהו".

 

מהמפלגה הירוקה, שעל בסיסה הצטרפה שפיר לאיחוד, נמסר: "המפלגה הירוקה שמחה להיות חלק מהמחנה הדמוקרטי שיעשה מהפך במפה הפוליטית בישראל. שילוב כוחות הוא צורך השעה בעת הזאת".

 

לחצים על פרץ

איחוד בין מרצ לבין מפלגתו של ברק עמד על הפרק בימים האחרונים, אולם היו שהסתייגו מחשש שחיבור מסוג יפגע בזיהוי של מרצ כמפלגת שמאל מובהקת לנוכח עמדות של חלק מרשימתו של ראש הממשלה לשעבר.

 

מדובר בחיבור השני בצדה השמאלי של המפה הפוליטית בישראל לקראת פרק ב' בבחירות 2019. בשבוע שעבר נחתם האיחוד בין יו"ר גשר, אורלי לוי-אבקסיס, לבין מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ. כבר אז אמר פרץ בשיחות סגורות שחיבור עם ברק לא יתאפשר, ומקורביו קראו לראש הממשלה לפרוש מהמרוץ.

 

עד אמש עדיין הופעל מכבש לחצים על פרץ לסגת מהסיכום עם לוי-אבקסיס ולחבור ליתר המפלגות בגוש. מלבד שפיר, שפרסמה את עמדתה באופן פומבי וקראה לחיבורים, אמר גם איציק שמולי כי "פרץ מהמר על חיי מפלגת העבודה". שמולי אף נפגש עם פרץ שלשום והשמיע לו את עמדתו ולפיה יש להוביל חיבור גדול ולא להסתכן שמולי גם נפגש עם ברק וניסה להוביל יחד איתו איחוד - אולם עד כה ללא הצלחה.

 

גורם במפלגה החדשה "המחנה הדמוקרטי" תקפו אחרי החתימה הלילה את עמיר פרץ: "בגלל הלחץ שלו מאיחוד של ברק ומרצ הוא פתח לנו את הדלת מחדש והציע איחוד של העבודה וברק. המפלגה שלו מתפרקת והוא באמת יחסל את מפלגת העבודה".

 

מחכים גם לאיחוד בימין

על הנייר קיים פוטנציאל גם לאיחוד גדול בימין שבו ייקחו חלק הבית היהודי, האיחוד הלאומי, הימין החדש ועוצמה יהודית; אולם בפועל, המגעים תקועים בגלל ויכוח על הרכב הרשימה ומיקום חברי הכנסת בה. עיקר הוויכוח המעכב את החתימה על הסכם ריצה משותפת נסוב סביב גיבוש העשירייה הראשונה. 

 

בימין החדש העבירו רשימת דרישות ובהן המקום הראשון לאיילת שקד וכן חמישה מקומות בעשירייה הראשונה במקומות האי-זוגיים. אלא שבבית היהודי ובאיחוד הלאומי עדיין מזהירים בשיחות שמתקיימות כי התנאים מופרזים, וכי במפלגה עם הנהגה משולשת לא ניתן להעניק רוב ברור למפלגת הימין החדש - שלא עברה את אחוז החסימה.

 

הטענה העיקרית של איחוד מפלגות הימין היא כי בשעה שבימין החדש מתקיימת חזית אחידה וחמשת המקומות מוקצים לאותה מפלגה, הנושא מורכב יותר בשל העובדה שחמישה מקומות מוקצים לשלוש מפלגות שונות (הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית).

 

אתמול נפגשו שקד ויו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ במטרה לצמצם פערים, אולם למרות הרצון הטוב - השניים לא הגיעו להסכמות. בינתיים, צוותי המשא ומתן מכל ארבע המפלגות עורכים ביניהם שיחות בדגש על הרביעייה המרכזית: שקד, בנט, פרץ וסמוטריץ' - בניסיון למצוא מתווה מוסכם. ההערכה היא שלמרות המחלוקות, הצדדים צפויים להגיע לסיכום ככל שיתקרב המועד להגשת הרשימות.

 

בסביבת נתניהו עוקבים בדריכות אחר הנעשה בימין, וראש הממשלה אף החל לערוך בימים האחרונים פגישות אישיות עם יושבי הראש באיחוד מפלגות הימין במטרה למנוע את הצבתה של איילת שקד בראש מפלגות הימין - זאת משום שבסקרים הפנימיים היא לוקחת מנדטים גם מהליכוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נילי רייכמן
הורוביץ, שפיר וברק
צילום: נילי רייכמן
מומלצים