שתף קטע נבחר

אחרי 16 שנה: הממשל הפדרלי בארה"ב חוזר להוציא להורג

למרות שמדינות ארה"ב מוציאות להורג לא מעט אסירים, ברמה הפדרלית השימוש בעונש זה נדיר ביותר - המקרה האחרון היה ב-2003. ממשל טראמפ רוצה לשנות זאת, והורה להוציא להורג חמישה אסירים שרצחו ואנסו ילדים וזקנים: "חייבים את זה למשפחות הקורבנות"

עונש מוות הוצאה להורג מיטה ל זריקת רעל ב בית כלא ב ג'ורג'יה ארה
אילוסטרציה(צילום: AFP)

משרד המשפטים האמריקני הודיע הערב (ה') על חידוש מדיניות ההוצאות להורג של אסירים שנידונו למוות במערכת המשפט הפדרלית – אחרי 16 שנה שבהן לא נעשה שימוש בעונש זה ברמה הפדרלית.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

בהודעה שפרסם, מסר שר המשפטים וויליאם בר כי הורה למשרדו להוציא לפועל, החל מדצמבר הקרוב, עונשי מוות של חמישה אסירים שהורשעו במקרי רצח ואונס מזוויעים של ילדים וזקנים.

דונלד טראמפ בפגישה עם ראש ממשלת פקיסטן אימראן חאן הבית הלבן וושינגטון (צילום: רויטרס)
"הם מקבלים יחס עדין מדי". טראמפ(צילום: רויטרס)

"הקונגרס אישר מפורשות את עונש המוות באמצעות חקיקה שבה תמכו נציגי העם בשני בתי הקונגרס ואשר נחתמה על-ידי הנשיא", מסר בר. "משרד המשפטים ימשיך לאכוף את החוק – ואנחנו חייבים לקורבנות ולמשפחותיהם להוציא לפועל את העונש שקבעה מערכת המשפט".

 

על אף שעונש המוות אפשרי ומיושם בכמה ממדינות ארה"ב, הוצאות להורג ברמה הפדרלית אינן דבר שכיח. הפעם האחרונה שבה הוצא להורג אסיר שהורשע ברמה הפדרלית הייתה ב-2003. האסיר שהומת אז היה לואיס ג'ונס, שב-1995 חטף, אנס ורצח חיילת. מאז 1988, רק שלושה אסירים הוצאו להורג על-ידי הרשויות הפדרליות.

וויליאם ויליאם בר שר המשפטים משפטים האמריקני ארה
"חייבים את זה למשפחות הקורבנות". שר המשפטים וויליאם בר(צילום: AFP)

הנשיא דונלד טראמפ קרא בעבר לחדש את ההוצאות להורג - וטען כי האסירים מקבלים יחס עדין מדי ויותר מדי הזדמנויות לערער על גזר דינם. כחלק ממלחמתו בנגע הסמים במדינה, הוא קרא גם להוציא להורג סוחרי סמים. כיום ממתינים לריצוי עונש מוות 62 אסירים פדרליים – בהם גם דז'וחר צרנייב, שיחד עם אחיו פוצץ מטעני חבלה במרתון בוסטון ב-2013, בפיגוע שבו נרצחו שלושה בני אדם.

 

במקביל לחידוש ההוצאות להורג ברמה הפדרלית, ממשל טראמפ פועל להקל על המדינות השונות לעשות זאת בעצמן, אחרי שחברות התרופות הפסיקו למכור להן זריקות רעל. בחודש מאי קבע הממשל של-FDA אין יכולת לפקח על השימוש בזריקות כאלו - מה שאמור להקל על המדינות לרכוש סוגי רעל אחרים כדי להוציא לפועל את עונשי המוות.

עימות דמוקרטי דמוקרטים פריימריז ארה
שינה את דעתו - וכעת מתנגד לעונש מוות. סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן(צילום: רויטרס)

שאלת ההוצאות להורג, שבשנות ה-70 אסר עליהן בית המשפט העליון אך כמה שנים לאחר מכן הפך את החלטתו, הפכה גם לסוגיה בוערת בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

 

סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, המועמד המוביל לניצחון בפריימריז, שינה השבוע את עמדתו וקרא לבטל את עונש המוות בארה"ב. לפי תוכנית "הצדק המשפטי" שעליה הכריז, הממשל הפדרלי לא יבצע הוצאות להורג ויעודד את המדינות השונות לעשות כמותו. במשך שנים תמך ביידן בעונש מוות, ולפני 25 שנה אף סייע כסנאטור להעביר חוק שהרחיב את השימוש בו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים