שתף קטע נבחר

דיאטת הגרילה: בלי מוצרי חלב - לרזות ולהרגיש בריאים

אנחנו האויב של עצמנו - כך טוענת גלית גולדפרב בספרה "דיאטת גרילה". לטענתה, "כמות הרעלנים האין־סופית שאנו מכניסים לגוף גורעת מיכולתו לשמור על הבריאות שלנו". למה כוונתה? בשר ומוצרי חלב. ומה חובה שנאכל: פחמימות מלאות, כי זה מה שמבדיל בינינו לבין החיות

גלית גולדפרב חולמת על מהפכה. היא באמת ובתמים מאמינה (ומגבה את אמונתה בתוצאות מחקר שביצעה בשנים האחרונות) שאם רק נחזור כולנו לתזונה המותאמת לאנושות, שהיא גם תזונה בסיסית, פשוטה וזולה - נגיע למשקלנו הרצוי, נחסוך מעצמנו מחלות ונהנה מאנרגיה ומאופטימיות. ממש כמוה.

 

אבל גולדפרב לא רק חולמת. היא גם עושה. לאחרונה תורגם ספרה, "דיאטת גרילה", לעברית, ויצא בארץ (90 שקל), ובקרוב מאוד היא מתעתדת לפתוח מסעדה בריאה כדי להוכיח שבריא יכול בהחלט להיות גם טעים.

 

 

אישה עושה קניות בסופר  (Shutterstock)
דיאטת גרילה. בריא יכול להיות טעים(Shutterstock)

קיראו עוד: 

מה כוללת התזונה שהוכחה כהכי בריאה ומאריכת חיים?

7 פירות הקיץ שמפחיתים תהליכי הזדקנות וטובים לבריאות

איזה מזון ניתן להקפיא - ולכמה זמן

 

התזונה שהובילה לסרטן

היא בת 47, אם לארבע בנות, גרושה פעמיים, שמתגוררת בקיסריה. אל העיסוק המושכל באוכל ובתזונה הגיעה, כמו רבים אחרים, אחרי שנים ארוכות של התמודדות עם הפרעות אכילה. "כשהייתי בת 16 הוריי התגרשו ואמי עזבה את הבית", היא מספרת, "מאותו רגע לא היה אוכל מבושל בבית. התחלתי לקנות שטויות ולאכול אותן. השמנתי, ספגתי הערות מעליבות והתגלגלתי לבולימיה. הייתי צעירה מאוד כשהכרתי את בעלי הראשון. הוא בן דוד שלי, אבל כיוון שלא חיינו בארץ לא הכרתי אותו קודם. הוא היה חמוד ומצחיק, היה לי כיף איתו והתחתנו. מערכת היחסים הייתה טובה מאוד אבל היא השתנתה כשנולדו בנותיי הגדולות, שסובלות שתיהן מפיגור קשה ומאפילפסיה. זה שינה לי את החיים. נאלצתי להפסיק את לימודי התזונה שהתחלתי בהם והקמתי עסק נדל"ן, שהצליח לשמחתי.

 

זוג במריבה (צילום: shutterstock)
גירושים. גרמו להפרעות אכילה

 

"עם הזמן הצלחתי לשנות את דפוסי החשיבה שלי. עסקתי גם בייעוץ תזונתי בזכות לימודי התזונה והנטורופתיה שהשלמתי, הכרתי את בעלי השני המקסים, נולדו לי שתי בנות בריאות ונראה שהכל מושלם סוף־סוף, אחרי כל הקשיים שעברתי.

 

"ואז חליתי בסרטן. ניסיתי להבין איך זה קרה, הרי דפוסי החשיבה שלי מסודרים ואני עושה ספורט כל יום. הגעתי למסקנה שזאת התזונה. הרגשתי שלולא משהו בתזונה היה בעייתי, לא הייתי נהיית חולה כל כך. נותחתי להסרת הגידול מבלוטת התריס, והרופאים המליצו שאעבור הקרנות. סירבתי, כי הינקתי עדיין, והחלטתי שאני עוזבת הכל ומקדישה את הזמן שלי לחקר התזונה הבריאה לאדם, כדי להבריא את עצמי. הייתי מוכנה לעשות הכל כדי לחיות. הרי יש לי ארבע בנות שזקוקות לי".

 

המחקר, שהפך לימים לעבודת הדוקטורט שהגישה לאחרונה לאוניברסיטה בשווייץ, הוביל את גולדפרב לשינוי משמעותי באורח החיים, שגרם לדבריה לשיפור ניכר במצבה. "הסרטן שהיה לי נעלם", היא אומרת, "נכון שעברתי ניתוח, אבל אף פעם אין ביטחון שהגידול הוסר כולו. גם האנרגיה שהכרתי בעצמי מצעירותי חזרה. החצ'קונים שהיו לי נעלמו, השיער חזר לצמוח ולהיראות עשיר ומבריק, ורזיתי. אם עד אז הייתי אדם רגיל וחשבתי שאני בריאה, המחקר שלי, שבו הוכחתי שצריכת בשר מעלה את הסיכון לתמותה בכ־18 אחוז ושצריכת חלב ומוצריו מעלה את הסיכון לחלות בסרטן בכ־48 אחוז, הוכיח לי כמה טעיתי".

 

שילוב בין אורח חיים פעיל ותרומה לאחרים

בספרה (שבהפקתו בארץ לקחה חלק הוצאת ניב) מסבירה גולדפרב את הרציונל מאחורי תוכנית התזונה שהיא מציעה. "כשאנו נולדים אנו מקבלים את גופנו, בריאותנו ומוחנו בחינם. זו אולי הסיבה לכך שאנו מקבלים אותם כמובן מאליו לעיתים כה קרובות", היא כותבת. "כדי לשמור על בריאותנו ניתנה לנו אדמה על כדור הארץ, שיכולה לספק את כל צרכינו התזונתיים באופן טבעי.

 

"כאשר אנו משלבים בין מתנות כדור הארץ לבין השמירה על אורח חיים פעיל, שימור מערכות יחסים טובות ותרומה לאחרים בדרכנו הייחודית, מצויים בידנו המפתחות לאושר ולשגשוג. גופנו מסלק מהמערכת ללא הרף רעלנים, מחוללי מחלה ותאים לא בריאים. הוא עובד באופן מתמיד כדי לשמור עלינו בריאים ובכושר. כמות הרעלנים האין־סופית שאנו מאפשרים את כניסתם לגוף היא שגורעת מיכולתו של הגוף לשמור על הבריאות שאנחנו זכאים לה".

  

אז מה עושים? "מדובר במרתון, לא בריצת ספרינט למרחק קצר", היא מסבירה, "אל תתעסקו במשקל שלכם. אם תנקטו את הצעדים הנכונים, המשקל האידיאלי שלכם יגיע באופן טבעי ובמועד הנכון. זכרו, כפי שאיננו עולים במשקל ביום אחד, אין לצפות שהמשקל יירד ביום אחד. עוזר גם לדעת שבתוך חודשיים עד שלושה חודשים מהיום שבו תתחילו בתוכנית הזאת, הכמיהה שלכם לשומנים ולסוכרים תתפוגג ברובה".

 

 גוף האדם. מתנה שכל נולד מקבל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גוף האדם. מתנה שכל נולד מקבל(צילום: shutterstock)
 

 

בספר מציעה גולדפרב תוכנית פעולה בת 12 שבועות לשינוי הרגלי האכילה. עוד קודם לכן, היא ממליצה לסלק מהבית את הסחות הדעת המוכרות: גלידות, עוגיות, שוקולדים ו"חבריהם". לאחר מכן, מסבירה גולדפרב, רצוי להתמקד בשינוי שבועי אחד:

 

הוספת יותר ירקות טריים ומבושלים לתזונה.

 

 

אמא ובת מכניסות ירקות לסיר (shutterstock)
ירקות. שלבו בתפריט(shutterstock)

 

הפחתת צריכת המשקאות הקלים למינימום ושתיית מים טהורים, סודה, תה טבעי נטול קפאין או קפה טחון טרי.

 

הוספת שני מקבצים בני כחצי שעה של אימון סיבולת בכל שבוע.

 

הפחתת צריכת השמן שמוסיפים למזונות למינימום.

 

החלפת הפחמימות הפשוטות בדגנים מלאים.

 

הימנעות ממזון מעובד.

 

אוכל (צילום: shutterstock)
מזון מעובד. נסו להימנע(צילום: shutterstock)

 

צמצום צריכת המוצרים מהחי לסך כולל של עד 300 גרם בשבוע (כלומר, צריכת ביצה בשבוע ומנת בשר או דג עד פעמיים בשבוע).

 

הוספת יחידת אימון סיבולת בת חצי שעה ללוח הזמנים השבועי ואחריה רבע שעה של תוכנית לחיזוק השרירים ולעיצוב הגוף (בספר מפורטים כמה תרגילים לדוגמה).

 

התמקדות בעבודה מוחית לשינוי הלך הרוח בעזרת סרטונים ייעודיים ופתקי העצמה אישיים.

 

  הסרת מוצרי חלב מהתזונה והנבטת קטניות.

 

הפחתת צריכת הסוכר למינימום (כלומר, בחירה בפירות ובפירות יבשים כקינוח, שימוש במעט דבש להמתקה במידת הצורך ואכילת מעט שוקולד מריר איכותי באחוז מוצקי קקאו גבוה מפעם לפעם).

 

צום לסירוגין לפחות חמישה ימים בשבוע: צום בן 13־12 שעות מהארוחה האחרונה הנצרכת בלילה עד הארוחה הראשונה בבוקר שלמחרת.

 

המטרה, היא מסבירה, היא להגיע לתזונה המבוססת על הרבה ירקות ופירות וכן דגנים מלאים, שאינה כוללת כלל מוצרי חלב. "כשהתחלתי לחקור את הנושא, החלטתי להתחיל מהגורילות וגיליתי שמה שהפך אותנו לבני אדם חכמים אלה הפחמימות המלאות. הן איפשרו לנו להגדיל את המוח שלנו, שהוא אמנם קטן ותופס רק שני אחוזים מהמשקל שלנו, אבל משתמש בכ־22 אחוז מהאנרגיה שאנחנו צורכים", היא מסבירה. לדבריה, מחקר הגורילות היווה השראה ראשונית לשם הספר, כשמקור ההשראה השני הוא המלחמה שאנו מנהלים נגד ענקיות המזון שמנסות לשכנע אותנו לצרוך אוכל שלא מתאים לנו. מהשילוב נוצר השם "מלחמת גרילה".

  

וזו אכן מלחמה. התוכנית שאת מציעה קשוחה. מה אם מתעורר חשק למתוק?

"כשיש לאדם סיבה טובה והוא מסוגל לראות את הערך במה שהוא עושה, הוא יעשה את הדברים כמו שצריך והוא ירזה ויהיה מרוצה. אנשים לרוב משמינים אחרי שרזו כי מהות המזון שלהם לא השתנתה, רק הכמות פחתה, והם נעשים רעבים. בתוכנית שלי אין רעב, והבונוס הוא שאת מרגישה שאת דואגת לעצמך ולבריאות שלך, מקבלת אחריות על חייך. תשוקה מעידה על חסרים תזונתיים, וכשמתרגלים את הצעדים שאני מציעה התשוקות האלה נעלמות. חשק הוא דבר אחר. תחושה שמתעוררת בגלל ריח מסוים למשל. עם זה אפשר להתמודד כששבעים, ובתוכנית הזאת, שהיא קלה ופשוטה ליישום - פשוט שבעים".

  

יום לדוגמה:

בוקר: כריך מלחם מקמח מלא וממרח חומוס ביתי/ טחינה/ אבוקדו/ ממרח שקדים עם מעט ריבה

 

ביניים: פרי או חופן אגוזים

 

צהריים: אורז עם עדשים/ טופו/ חומוס + סלט בטחינה

 

ביניים: פרי או חופן אגוזים

 

ערב: פסטה מקמח מלא + אפונה/ עדשים ברוטב עגבניות + ירקות או דייסת שיבולת שועל ואגוזי מלך

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דיאטת הגרילה. אידיאלית לאנושות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים