שתף קטע נבחר

סין אוסרת שלטים בערבית במסעדות

אחרי מחנות ה"חינוך מחדש" למוסלמים בשינג'יאנג: הרשויות בבייג'ינג הורו לבעלי חנויות המוכרות מזון מוסלמי כשר להסיר שלטים בערבית וסמלים איסלאמיים. המטרה: להעביר את המוסלמים "סיניזציה". עובד בקצבייה: "זו אחדות לאומית? מוחקים את תרבות האיסלאם"

הרשויות בבירת סין הורו למסעדות ולדוכני מזון המגישים אוכל מוסלמי כשר להסיר משלטיהם כיתובים בערבית וסמלים המקושרים לאיסלאם – צעד נוסף במאמץ ארצי הולך וגדל של המשטר לחולל "סיניזציה" של האוכלוסייה המוסלמית.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

סין מוסלמים מחנות חינוך מ חדש ארכיון (צילום: gettyimages)
"הם אמרו שזה מייצג תרבות זרה". מוסלמי בסין(צילום: gettyimages)

סין איסור שלטים ערבית סמלים איסלאם בשר חלאל מסעדות (צילום: רויטרס)
נייר דבק וסטיקרים. מסתירים ערבית בקצבייה בבייג'ינג(צילום: רויטרס)

כתבי סוכנות הידיעות רויטרס ביקרו בימים האחרונים ב-11 מסעדות וחנויות בבייג'ינג המוכרות מוצרי "חלאל", ועובדים בהן העידו כי נציגי המשטר הורו להם להסיר תמונות וסמלים הקשורים לאיסלאם כגון הסהר והמילה "חלאל" הכתובה בערבית.

 

מנהל חנות נודלס בבירה הסינית סיפר שנציגים מכמה משרדי ממשלה הורו לו לכסות את הכיתוב הערבי "חלאל" בשלט החנות שלו, ואז צפו בו עושה זאת כדי לוודא שההוראה מתמלאת. "הם אמרו שהכיתוב הזה מייצג תרבות זרה ושאני צריך להשתמש יותר בתרבות הסינית", אמר המנהל, שביקש להישאר בעילום שם.

סין מוסלמים מחנות חינוך מ חדש ארכיון (צילום: gettyimages)
סין טענה: "זה מבצע נגד הטרור". מאות אלפים נשלחו למחנות(צילום: gettyimages)

סין איסור שלטים ערבית סמלים איסלאם בשר חלאל מסעדות (צילום: רויטרס)
גם כיפות מסגדים הוסרו. כיתוב ערבי מכוסה בבית עסק בבייג'ינג(צילום: רויטרס)

המבצע המתנהל נגד כיתובים בערבית וסמלים איסלאמיים הוא שלב חדש במדיניות הסינית שצוברת תאוצה מאז 2016 ושנועדה לוודא שמנהגי הדתות השונות משתלבים עם התרבות הסינית. הקמפיין הזה כבר כלל הסרה של כיפות בסגנון מזרח תיכוני ממסגדים רבים ברחבי המדינה והחלפתן בפגודות בסגנון סיני.

 

כ-20 מיליון מוסלמים חיים בסין, ובאופן רשמי המשטר הסיני מצהיר כי הוא ערב לחופש הדת שלהם, אבל בפועל הממשלה פועלת להתאים את אורח חייו של ציבור המאמינים לאידיאולוגיה של המפלגה הקומוניסטית. לא רק מוסלמים נמצאים תחת פיקוח הדוק: הרשויות גם סגרו כנסיות מחתרתיות נוצריות רבות והסירו מכמה כנסיות צלבים שנקבע כי הם בלתי חוקיים.

סין איסור שלטים ערבית סמלים איסלאם בשר חלאל מסעדות (צילום: רויטרס)
המטרה: איסלאם דרך הסינית. כיתוב ערבי מחוק בבירת סין(צילום: רויטרס)

אבל נראה שהמוסלמים זוכים לתשומת לב מיוחדת מאז העימותים האלימים שנרשמו ב-2009 בחבל שינג'יאנג בין מוסלמים אויגורים ברובם לבין בני ההאן, שהם הרוב בסין. מאז אירעו עוד כמה התפרצויות של אלימות, ומחבלים אויגורים ביצעו מתקפות סכינים ופצצות נגד אזרחים, שוטרים ונציגי ממשל. בתגובה פתחה סין במה שהיא מכנה "מבצע נגד הטרור" בשינג'יאנג, ובמסגרתו הכניסה למחנות מעצר מאות אלפי מוסלמים העוברים "חינוך מחדש". מדינות המערב מתחו עליה ביקורת קשה בשל כך. ממשלת סין טוענת כי מעשיה נחוצים כדי לעקור את הקיצונות הדתית, ובכירים סינים הזהירו מ"איסלאמיזציה איטית".

 

פרשנים מסבירים שמפלגת השלטון הקומוניסטית פוחדת שההשפעה הזרה תקשה עליה לפקח על קבוצות דתיות. "ערבית נתפשת כשפה זרה וידיעתה נתפשת כעת כמשהו שנמצא מחוץ לשליטת המדינה", אומר דארן ביילר, אנתרופולוג מאוניברסיטת וושינגטון החוקר את הנעשה בשינג'יאנג. "היא נתפשת גם כקשורה לצורות בינלאומיות של דבקות דתית או – בעיני המדינה – כקיצונות דתית. הם רוצים שהאיסלאם בסין יתקיים בראש ובראשונה דרך השפה הסינית".

 

הפתרון של סין לטרור: מחנות חינוך מחדש למוסלמים

סין איסור שלטים ערבית סמלים איסלאם בשר חלאל מסעדות (צילום: רויטרס)
"זו אחדות?". כיתוב ערבי שהוסתר(צילום: רויטרס)
 

לפחות 1,000 חנויות ומסעדות חלאל פועלות בבייג'ינג. לא ברור אם כל בית עסק כזה קיבל הוראה לכסות את הכיתובים בערבית ואת הסמלים המוסלמיים. המנהל של מסעדה אחת שבה עדיין תלוי שלט בערבית סיפר כי קיבל הוראה להסיר אותו – אך הוא עודנו ממתין לשלטים חדשים. כמה חנויות גדולות שבהן ביקרו אנשי רויטרס החליפו את השלטים שלהן בשלטים שבהם מופיע תרגום המונח "חלאל" לסינית, ואחרים הסתפקו בכיסוי הכיתובים האסורים בנייר דבק או במדבקות.

 

רוב הלקוחות שאיתם שוחחו אנשי רויטרס אמרו שלא אכפת להם מהחלפת השלטים, אבל היו עובדים שטענו שההחלפה מבלבלת את הלקוחות. עובד בקצבייה המוכרת בשר חלאל האשים את הרשויות ב"מחיקה" של התרבות האיסלאמית: "הם תמיד מדברים על אחדות לאומית, הם תמיד מדברים על כך שסין היא בינלאומית. זאת אחדות לאומית?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
מוסלמים בסין. חשש מ"איסלאמיזציה איטית"
צילום: gettyimages
מומלצים