שתף קטע נבחר

היורה בחניון יואשם כנראה בהמתה - ולא ברצח

דחיפת אשת החשוד לפני הירי הקטלני: לפי גורמים במשטרה, חקירת מותו של אופיר חסדאי בחניון בקניון ברמלה צפויה להוביל להגשת אישום נגד היורה ויקטור קטן בגין המתה בנסיבות של אחריות מופחתת, שדינה עד 20 שנות מאסר. "קשה לבסס כי לחשוד הייתה כוונה תחילה להרוג את המנוח"


אופיר חסדאי שנרצח אתמול במהלך ויכוח על חניית נכים ברמלה, ובנותיו ()
אופיר חסדאי, האלמנה ושלוש הבנות

הטרגדיה שבה מצא בתחילת השבוע את מותו אופיר חסדאי במהלך ויכוח על חניה בקניון עזריאלי ברמלה, צפויה לחדד את סוגיית סעיף האישום שייוחס ליורה ויקטור קטן. לעובדה שלפני הירי הקטלני קדם עימות פיזי בין הקורבן לאשתו של קטן עשויה להיות השפעה מכרעת בהחלטת רשויות האכיפה.

 

בהתאם לתיקונים לחוק, שמשנים את מדרג עבירות ההמתה, קיימת הערכה שלפיה ייעשה שימוש באחד מהסעיפים החדשים: המתה בנסיבות של אחריות מופחתת שדינה עד 20 שנות מאסר, עקב היותו של קטן במצוקה נפשית או שפעל לאחר התגרות.

 

ברפורמת עבירות ההמתה, שנכנסה לתוקפה לפני שלושה שבועות, ישנם שני סעיפי אישום חמורים יותר. רצח בנסיבות מחמירות, שמוביל במקרה של הרשעה לחובה לגזור על הנאשם מאסר עולם, וכן רצח שנעשה בכוונה או באדישות, שבו יש לגזור על אדם שמורשע בעבירה עונש של עד מאסר עולם.

 

לפי גורמים במשטרה, העדויות שאספו החוקרים יקשו לבסס אישום נגד קטן בן ה-74 באחד משני הסעיפים החמורים יותר. מהגרסאות שמסר החשוד בחקירותיו עלה כי הוא חשש לשלומה של אשתו. לירי הקטלני קדם ויכוח בין המנוח לאשתו של קטן, שבמהלכו חסדאי דחף אותה. כשקטן הבחין באשתו שרועה על הרצפה, הוא שלף את אקדחו וירה לעברו של חסדאי.

 

לחוקרי המשטרה ברור שמדובר בירי בלתי מוצדק שניתן היה להימנע ממנו. קטן אמר להם: "פחדתי על אשתי", ולשאלה מה עשה לאחר הירי - השיב: "חיבקתי את אשתי". לנוכח עדויות אלה ועוד לפני שהפרקליטות נכנסה לתמונה, נראה כי לא יהיה מנוס מלייחס ליורה עבירה במדרג הנמוך יותר.

 

לפי גורמים במשטרה, "קשה לבסס כי לחשוד הייתה כוונה תחילה להרוג את המנוח עם כל הטרגיות שבסיפור. אין ספק שאירוע כזה לא צריך לקרות, אבל צריך לבדוק טוב טוב את הנסיבות שלו".

 

עד היום חולקו עבירות ההמתה לשלוש רמות – רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות. ארבע הקטגוריות החדשות כוללות כאמור את המדרג הבא: רצח בנסיבות מחמירות, רצח, המתה בנסיבות אחריות מופחתת והמתה בקלות דעת. עבירת גרימת מוות ברשלנות נותרה ללא שינוי, ועבירת הריגה פסה מהעולם המשפטי. (משפטים בגין רצח או הריגה, שהחלו לפני כניסת הרפורמה, יימשכו ללא שינוי).

 

רפורמת עבירות ההמתה - אלה דרגות החומרה

1. רצח בנסיבות מחמירות. אדם שגורם בכוונה או בגילוי אדישות למותו של אדם אחר, חובה לגזור עליו מאסר עולם, במקרים הבאים: המעשה בוצע ממניע גזעני או עוין כלפי ציבור מסוים; המעשה מבוצע בנסיבות טרור; כדי להטיל עונש או להפחיד את הציבור; המעשה בוצע תוך התאכזרות מיוחדת או התעללות בקורבן; אם המבצע תכנן ושקל להרוג אדם, או אם הרג אותו תוך כדי ביצוע עבירה אחרת שדינה עד 8-7 שנים (למשל רצח תוך כדי שוד שהשתבש), או אם רצה להסתיר עבירה חמורה אחרת של או לברוח מהדין ורצח למטרה זו; אם הקורבן עד במשפט פלילי או שופט והמעשה נועד לפגוע בהליך המשפטי; אם הקורבן ילד, או חסר ישע, או שהמבצע הוא הורה שרצח את ילדו; אם הרצח בוצע תוך סיכון אנשים נוספים (למשל ירי בפארק הומה אדם); אם הקרבן הוא בן הזוג, והמעשה נעשה אחרי התעללות שיטתית מתמשכת גופנית או נפשית.

 

2. רצח. נעשה בכוונה או אדישות והעונש יהיה עד מאסר עולם. כלומר, אין חובה לכך וניתן לגזור על המורשע ברצח עונש קל יותר. מקרים שיכולים להיכנס תחת הקטגוריה הזו: דקירה למוות במהלך קטטה או זריקת אבן קטלנית (כל אלו נפלו עד כה לקטגוריית הריגה).

זירת הירי ברמלה ()
זירת הירי בחניון של קניון עזריאלי ברמלה

3. המתה בנסיבות של אחריות מופחתת. עבירה זו נחלקת לשניים: אם נטילת החיים נעשתה בעקבות התגרות בנאשם שהתקשה לשלוט בעצמו, או שהמעשה בוצע עקב הפרעה נפשית חמורה או ליקוי שכלי של הנאשם (אך לא כזה שמגיע לאי-כשירות לעמוד לדין) – עונש המאסר יעמוד על עד 20 שנה.

 

רצח עקב התעללות: כשהמבצע היה נתון במצב של מצוקה נפשית קשה עקב התעללות חמורה ומתמשכת בו או בבני משפחתו מצד מי שאת חייו נטל - דינו 15 שנות מאסר. כך למשל אישה שספגה התעללות כל חיי הנישואין שלה ונוטלת את חיי בעלה עשויה לרצות 15 שנה.

 

4. המתה בקלות דעת. כשאדם גורם למות אדם אחר מתוך קלות דעת דינו עד 12 שנות מאסר. במקרה שלא הייתה כוונה לפגוע אבל היה צפוי שמקרה כזה עלול להתרחש ואף רצון שזה לא יקרה (למשל תאונות חמורות).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים