שתף קטע נבחר

סיפור האהבה של הקופים טודו וטאי

טאי, קופת טמרין זהובת יד הוברחה לארץ בניגוד לחוק ושימשה כחיית מחמד בבית בושת באילת. טודו, קוף מרמוסט מצוי וזעיר הוברח מתאילנד והוחזק בבית פרטי. שני הקופים שחיו לבד בכלובי ציפורים קטנים, זכו לחיים חדשים במקלט הקופים הישראלי. "שניהם ביחד איתנו לשנים רבות", אומרת ד"ר תמר פרדמן, מנהלת המקלט

 

 

במקלט הקופים הישראלי בבן שמן בו חיים מאות קופים מסוגים שונים, קלטו בחודשים האחרונים שני קופים זעירים שהוברחו לישראל וגודלו כחיות מחמד בניגוד לחוק.

 

ד"ר תמר פרדמן, מנהלת מקלט הקופים הישראלי, מספרת ל-ynet כי טאי, קופת טמרין זהובת יד ביישנית ועדינה, בילתה את שנותיה בעסק מפוקפק באילת כחיית מחמד עד שגורלה השתנה בתחילת השנה.

 

אורי ליניאל ראש תחום סחר וחיות בשביה ברשות הטבע והגנים, מציין כי לרשות ולמקלט הקופים נמסר מידע על ידי גורם אלמוני כי קופה קטנה מוחזקת בבית בושת באילת.

 

"היא שימשה שם לבידור של הלקוחות והוחזקה בכלוב קטן ובתנאים לא טובים", הוא מסביר. "לא ברור איך היא הוברחה לארץ ומי שדיווח לנו, חשש לגורלו והתלבט איך להבריח אותה החוצה מהמקום. בתחילה חששנו כי הוא ייאלץ לשלם כסף כדי לפדות חיית בר שגם כך נמכרה שלא כדין".  

 

טאי (צילום: ארז ארליכמן)
טאי(צילום: ארז ארליכמן)

 

לאחר תקופה ארוכה של נסיונות, גורם אלמוני נוסף התערב בהליך. "החיים של הקוף היו חשובים לנו יותר מאשר לתפוס את העבריין שמחזיק בקוף ונתתי לגורם את מילתי, שאם יביא את הקוף לידינו, לא יהיה צורך במסירת שמות והפללת המעורבים", מסביר ליניאל. "ביקשתי והתעקשתי שהגורם לא ייתן למחזיקים בקופה גמול כלשהוא, כדי שלא יהיה לו מניע לעשות זאת שוב. נפגשנו איתו ולקחנו את הקופה מידיו והבאנו אותה אל תמר במקלט הקופים".

 

טודו הוברח מתאילנד לישראל

אל טאי הצטרף תוך זמן קצר קוף זעיר נוסף מסוג מרמוסט מצוי שגדל בבית פרטי בארץ לאחר שהוברח בניגוד לחוק מתאילנד. ליניאל מסביר כי נודע לאחד ממתנדבי רשות הטבע והגנים על אדם שמחזיק בקוף ומוכן למסור אותו בתנאי שלא יפעלו נגדו במישור הפלילי, אחרת איים להעלים את הקוף

 

"אנחנו יודעים שמישהו הבריח אותו וטוען שקנה אותו בתאילנד. זה קצת מוזר כי אלה קופים דרום אמריקאים, אבל עם המצב של סחר בחיות בר בעולם, הכל יכול להיות. הובהר למגדל כי עדיף לו להביא את הקוף אלינו מאשר לנסות למכור אותו ולהסתכן בעבירה פלילית של הברחה, החזקה וסחר. כך שערב אחד הגענו למקלט ומצאנו את הקוף בתוך כלוב תוכי קטן עם שקית קטנה של מגבות ושקית תחליף חלב".

 

הקוף הקטן זכה לבדיקה ראשונית ובדומה לטאי, הוכנס להסגר וטרינרי למספר ימים. "אנחנו לא יודעים מהיכן הקופים מגיעים והם יכולים להיות נשאים של מחלות מסוכנות לשאר הקופים במקלט וגם לבני אדם", היא מסבירה. ,  

 

טודו (צילום: מקלט הקופים הישראלי)
טודו לאחר שהגיע למקלט הקופים(צילום: מקלט הקופים הישראלי)

 

תעשיית הסחר בחיות בר: נגנבו מהאמהות כשהיו גורים

לאחר שנבדק גם מצבו הפיזי והנפשי, החל הליך השיקום הממושך. לדברי פרדמן, השיקום מתבטא בשלב הראשון הוא בחיבור עם קוף אחר. "זה הדבר שהקוף הכי זקוק לו. אנחנו מניחים שטודו נגנב מאמא שלו ממש כשהיה תינוק. זה השלב בו סוחרים בקופים כי אף אחד לא רוצה לקנות קוף בוגר".

 

לדבריה טודו נחשב לקוף צעיר מאוד. "הוא ילד עדיין, לא תינוק. אבל ילד", היא אומרת בזמן שטודו משחק בכלוב הזמני לקראת העברתו לביתו החדש והגדול יותר במקלט הקופים.  

להערכתה, טודו נרכש בגיל צעיר יחד עם אח או אחות נוספים, מאחר והמרמוסטים לרוב ממליטים בכל פעם שגר של תאומים או שלישיות ובתחום הסחר בחיות מחמד, מרבית הסיכויים כי טודו ואחיו הגיעו ללקוח שרכש אותם.

 

"הם הפסידו את החלק הראשון בחיים שבשלב הכל כך חשוב שהם צמודים לאמא, או במקרה הזה לאבא, כי במרמוסטים האבות הם מטפלים בגורים. זה השלב שנותן לגור את הביטחון בחיים, את הביטחון בעולם. גור ברגע שמתחיל לרדת מהאמא או מהאבא, סורק את הסביבה. ואם משהו מפחיד אותו, הוא ישר רץ להורים ומחבק אותם כדי לקבל את הביטחון בסביבה שלו", היא מפרטת.  

 

טודו (צילום: ארז ארליכמן)
טודו(צילום: ארז ארליכמן)

 

"גורים שהולכים לשוק הבלתי חוקי של חיות מחמד, נגנבים בדיוק בשלב הזה שהם צריכים אמא או אבא. לכן, בהמשך חייהם מראים את כל ההתנהגויות הלא נורמליות של הניתוק מההורים ורבים מגיעים אלינו במצב הזה".

 

למזלו של טודו, הוא הגיע בגיל צעיר כך שהליך השיקום יהיה קל יותר עבורו. במקלט הקופים נוהגים להעניק שמות לקופים החדשים שמגיעים אליהם. "אנחנו רוצים שהם יהיו מישהו ולא משהו. מאחר וטודו מקורו מברזיל ודרום אמריקה, חיפשנו לו שם בפורטוגזית שמשמעותו שלם ואנחנו מקווים שהחיים של טודו וטאי יהיו שלמים מעתה".  

 

דרך חדשה: החיבור בין טודו לטאי

אל טודו חיברו אנשי מקלט הקופים את טאי. "אנחנו לא יודעים אם היא אי פעם חי עם קוף אחר ואין לנו הרבה ידע עליה, כפי שקורה לקופים שמגיעים אלינו וגדלו במקומות לא מורשים". תמר מציינת כי גם טאי מפגינה התנהגויות של ניתוק רגשי מהמשפחה ומבני מינה. "מכיוון שטמירינים ומרמוסטים הם מאוד קרובים, החלטנו לנסות לחבר ביניהם והחיבור היה מוצלח מאוד", היא מגלה.

 

"יש להם תחומי עניין אחרים - טודו אוהב לשחק, טאי אוהבת לאכול. אבל טאי קיבלה אותו עם המון סבלנות, מסכימה שייקח לה אוכל מהיד ואלה דברים שהם לא טריוויאלים בחיבור של שני הקופים, במיוחד עם קופה שחיה שנים בבדידות".

 

טאי (צילום: ארז ארליכמן)
טאי(צילום: ארז ארליכמן)

 

עוצרים את רביית הקופים בפינות חי בישראל

בשנים האחרונות האיצה תמר את קידומה של תוכנית לעצירת הרבייה של הקופים בפינות חי ברחבי הארץ כדי לצמצם את כמות הסחר בקופים. יחד עם רשות הטבע והגנים החלו במבצעי סירוס, עיקור ופיקוח קפדני על אוכלוסיית הקופים הקיימת כיום בישראל.

 

לדברי ליניאל, לסגירה של פינות חי ועצירת היילודה בקופים, ישנה השפעה על הסחר המקומי. "בעבר אם היית מבריח קוף, יכולת למכור אותו לפינות חי. ברגע שסגרנו את האופציה ומפקחים יותר על הנושא, אז האדם שהבריח קוף או הביא אותו מהשטחים, הרבה אותו בצורה בלתי חוקית בפינת חי, חייב לפנות לעבריינים כדי למכור את הקוף וזה פחות אטרקטיבי", הוא מעריך.

 

"גם דעת הציבור השתפרה בעניין ואנחנו יוצאים לתקשורת בעוצמה יותר גדולה בעבר. אנשים מבינים יותר מה מותר ומה אסור. יש שיפור במודעות הציבור גידול של קופים, שזה דבר אסור מעבר לכך שזה רע ולא נכון לקופים".

 

טודו ותמר (צילום: ארז ארליכמן)
טודו ותמר(צילום: ארז ארליכמן)

 

מתאקלמים בבית החדש: טודו משחק, טאי מפוחדת

לפני המעבר לדירה החדשה של השניים, חיברו את שני הקופים כדי שיהיה להם אחד את השנייה לפני שיעברו למתחם מחייה גדול יותר מכלוב בו יוכלו לנוע בחופשיות, לטפס, לקפוץ ולרוץ.  תמר וצוות העובדים מסיעים את טודו וטאי ברכב השטח הקטן אל מתחם הקופים הפתוח לקהל. לאחר שהכלוב מוכנס אל החצר המגודרת, הדלת נפתחת וחולפים מספר רגעים עד שהשניים מעיזים לצאת.

 

טודו הצעיר פורץ בקפיצה מהירה החוצה הישר על המצלמה שמתעדת את השניים, משם קופץ אל אחד הענפים ואז ממהר להתערסל בחיקה של תמר. טאי מתמהמהת ביציאה ומעדיפה להישאר בכלוב המוכר שלה. "טודו רגיל להיות על אנשים כי הסוחר הרגיל אותו להיות על אנשים, אחרת לא היה יכול למכור גור שלא רוצה מגע עם בני אדם ולאט לאט אנחנו נשנה לו את ההרגל שרכש מילדות", היא מקווה.

 

טודו, טאי ותמר (צילום: ארז ארליכמן)
טודו, טאי ותמר(צילום: ארז ארליכמן)
 

 

"נדאג להם לשנים רבות"

קופי הסנאים המשוטטים באופן חופשי במתחם מקלט הקופים צפו מקרוב על הדיירים החדשים שעברו לגור ולאחר שהמטפלים התרחקו, אחד מהם מיהר לזנק מאחד העצים הישר על גג המבנה של טודו וטאי והחל לשחק עם טאי על הגג.

 

"אנחנו נותנים לטאי את הזמן שלה, יש לה פה את הכלוב האיקלום שלה עם המגבת שלה. מדי פעם היוא יוצאת, סורקת את המתחם ובודקת אותו. מה שחשוב בשלב הזה הוא לתת לטאי וטודו להתחבר, שאנחנו נהיה פחות שותפים לעניין, אך נהיה קרובים כדי להשגיח שהכל פועל כמו שצריך", מציינת תמר.

 

לדבריה, המגבת הצהובה שטאי אוהבת להתכרבל ולהתעטף בה משמשת כחפץ מעבר מהחיים הקודמים שלה לחיים החדשים. "היא תצטרך אותה פחות ופחות עם הזמן. בתחילה חשבנו שנקבל קוף טמרין זהוב יד זכר שגדל במקום לא טוב באירופה, אך בסוף לא קרה והגעתו של טודו פתרה לטאי את בעיית הבדידות. עכשיו שניהם ביחד כאן איתנו לשנים רבות ונדאג להם לכל מה שהם צריכים".

 

לאתר מקלט הקופים הישראלי | לעמוד הפייסבוק | לתרומות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טודו וטאי מקלט הקופים הישראלי
טודו וטאי מקלט הקופים הישראלי
טודו וטאי מקלט הקופים הישראלי
מומלצים