שתף קטע נבחר

כך מתכנן אילון מאסק לשבש את העולם

היזם הכי שנוי במחלוקת בעולם הטכנולוגיה שולח זרועות ומשבש כמעט כל תעשייה מסורתית: מכוניות, מעבורות חלל, מנהרות ואפילו המוח האנושי. ברור שאנחנו לא מפסיקים לדבר עליו

היזם אילון מאסק (48) הכריז על השקת סטארט-אפ המנהרות והתחבורה שלו, The Boring Company, גם בסין; קפץ לביקור במתקני ייצור "סטארשיפ" - טיל הפלקון הגדול של חברת החלל Space X; מתכונן לשיגור הלוויין עמוס 17 הלילה; וגם הספיק לעצבן קצת את מלכת אנגליה, עם סדרה של ציוצים, שיש כבר מי שמפרשים אותם כטיזר לדגם חדש של טסלה. וכל זה - רק במהלך שלושת הימים האחרונים.

 

אילון מאסק (צילום: Getty Images)
חלומות גדולים. אילון מאסק(צילום: Getty Images)

 

הטכנולוג האקסצנטרי, מומחה בייצור כותרות ושערוריות, הוא אחת הדמויות השנויות ביותר במחלוקת בתעשיית הטכנולוגיה: יש שחושבים באמת ובתמים שמדובר באדם מופרע שעסוק בפיזור הבטחות מופרכות, ומאמינים שההייפ סביבו מוגזם אפילו יותר מהציוצים שלו בטוויטר; בעוד אחרים טוענים שמדובר בגאון יחיד מסוגו - כזה שהופך כל מה שהוא נוגע בו לזהב, ושמצליח בעקביות לשבש כל תעשייה מסורתית.

 

 

מאסק כבר מקובע בתודעה הציבורית כמסתבך סדרתי. הוא כל כך שנוי במחלוקת, עד שכל ניסיון לפענח אותו ואת דרכי הפעולה שלו נועד לכישלון. אז במקום להתיימר לחדור את הפסיכולוגיה המאסקית, הנה כל הפרויקטים שהיזם לוקח בהם חלק בשני העשורים האחרונים, ושמרכיבים יחד פאזל הרבה יותר רחב ומסקרן מסך חלקיו.

 

את תחילת הדרך היזמית שלו עשה מאסק, יליד דרום אפריקה, עם התנפחות בועת הדוט.קום. הוא פרש מלימודי דוקטורט רק יומיים אחרי שהתחילו, והקים יחד עם אחיו ושותף נוסף חברת תוכנה שסייעה לעיתונים ומגזינים לייצר נוכחות ברשת. Zip2 נרכשה ארבע שנים מאוחר יותר על-ידי הענקית דאז, קומפאק, בסכום של קצת יותר מ-300 מיליון דולר. הפרויקט הבא של מאסק הוא זה ששם אותו על המפה: הוא ייסד חברת תשלומים מקוונים בשם X.com, שמוזגה עם מוצר דומה לכדי אחד מהשירותים הפופולריים ביותר היום - פייפאל. בתוך שלוש שנים החברה נרכשה על-ידי הענקית e-Bay, בסכום אסטרונומי של 1.5 מיליארד דולר.

 

מכאן, הדרך של מאסק כבר הייתה סלולה, והכיס שלו - מלא באופן שיאפשר לו לרדוף גם אחרי החלומות הכי פרועים. למשל, להנחית חממה מחקרית על מאדים ולהצמיח גידולים על אדמת הכוכב האדום. כשהבין שטיל אחד יעלה לו 8 מיליון דולר, החליט להקים חברה שתעסוק בייצור משגרי חלל (טילים) במחירים שוברי שוק. כך הוקמה Space X בשנת 2002, כשהיא ממומנת ברובה מכיסו הפרטי של מאסק. הלילה, חברת החלל המסחרית צפויה לשגר לחלל את "עמוס 17", הלוויין הישראלי שנבנה על ידי חלל תקשורת וחברת בואינג. בשנים האחרונות Space X הייתה אמונה על שורה של שיגורים היסטוריים, למשל למטרות שליחת ציוד לתחנת החלל הבינלאומית, שיגורי לוויינים וכדומה.

 

 

ההתפתחות של Space X איפשרה למאסק להמשיך לחלום, כשהוא מפזר הבטחות ותאריכים סופיים לא רק לטיסות מסחריות למאדים, אלא גם ליישוב מוחלט של הכוכב האדום. לפני כחצי שנה הוא הכריז כי טיסה למאדים עשויה לעלות "רק" 100 אלף דולר, ואתמול הוא צייץ תמונות ממתקן הייצור של ה"סטארשיפ" - שבטווח הקרוב אמור להביא לטיסות מסחריות לירח, ובהמשך גם למאדים.

 

ויש גם את טסלה, כמובן, אחד הפרויקטים שמיצבו את הפופולריות של מאסק - פיתוח מכוניות חשמליות עם יכולת אוטונומית מוחלטת. יצרנית הרכב המסקרנת לא החלה כפרויקט של מאסק עצמו, ולמעשה הוא הצטרף אליה שנה וחצי לאחר ההקמה כמשקיע. בהמשך, הפך למנכ"ל החברה ולארכיטקט מוצר ראשי. דגמי טסלה השונים נחשבים ליקרים וממותגים במיוחד, הם מובילים את טבלאות המכירות של מכוניות חשמליות בעולם ובמידה מסוימת גם הניעו יצרניות רכב מסורתיות לפתח ולשווק דגמים היברידיים וחשמליים בעצמן.

 

טסלה מיצבה את מאסק לא רק כטכנולוג ואיש עסקים מוצלח, אלא גם כאידיאולוג: הוא מוטרד, למשל, מההתחממות הגלובלית, מהצפיפות בעורקי תנועה ראשיים ברחבי העולם ומניצול בלתי אפקטיבי של אנרגיה - והפרויקטים שלו מחפשים פתרונות עבור שורה של בעיות גלובליות. כך נולדה חברה נוספת של מאסק, סולאר סיטי, שעוסקת בייצור, שיווק והתקנה של לוחות סולאריים עבור משתמשים פרטיים וגם עסקים.

 

אבל העיסוק בפתרונות תעבורה רק התחיל עם טסלה. קונספט ה"הייפרלופ" שלו, הוצג לראשונה כבר ב-2013, והוא כולל מערך מנהרות תת-קרקעיות שיאפשרו נסיעה מהירה במיוחד (במהירות של יותר מאלף קמ"ש), ברכבים אוטונומיים. בדצמבר האחרון הציג מאסק אבן דרך ראשונה, לאחר שנחפר מקטע של מנהרה כזו מתחת למטה Space X בקליפורניה.

 

 

ומה עושים כדי לחפור מנהרות בצורה יעילה? מקימים חברה שתעסוק אך ורק בזה. טוב, ואולי גם בשיווק של להביורים. The Boring Company של מאסק נוסדה ב-2016 במטרה לפתח טכנולוגיה לחפירה אפקטיבית ומהירה, עבור מערך המנהרות שלטענתו יפתור עומסי תנועה באזורים צפופים במיוחד ויהווה מערך תעבורתי עתידי להגעה מהירה ואוטונומית ממקום למקום.

 

זה כמובן לא נגמר שם, כי מאסק מתעניין מאוד גם בפיתוחים עתידיים הקשורים לעולמות של בינה מלאכותית. ב-2015 ייסד מאסק יחד עם יזמים בולטים נוספים את OpenAI, מיזם שאינו למטרות רווח, ושהייעוד המרכזי שלו הוא להנגיש טכנולוגיות של בינה מלאכותית באופן רחב - כדי להמשיך ולוודא שהן לא יישארו מצויות בידיים של ענקיות מסחריות בלבד, אלא זמינות לציבור.

 

שנה לאחר מכן ייסד את נוירלינק, סטארט-אפ ששם לו למטרה לבחון דרכים שבהן אפשר לחבר בין המוח האנושי לבין בינה מלאכותית. הלכה למעשה, זה אומר פיתוח מכשירים או שבבים שבהמשך יושתלו במוח בהליך רפואי רובוטי. בחודש שעבר מאסק חשף את הטכנולוגיה, שכבר נוסתה על מוחם של קופים, ומיועדת בשלב ראשון לסייע לאנשים משותקים להפעיל מכשירים כמו סמארטפון ומחשב.

 

נוירלינק  (צילום: נוירלינק)
חדש ומהפכני? לא בטוח. נוירלינק (צילום: נוירלינק)

 

הפרויקטים השונים שמאסק מעורב בהם מעוררים סקרנות מצד אחד, אבל גם הרבה ביקורת: בין היתר, נטען למשל שטסלה לא באמת משבשת את תעשיית הרכב המסורתית ושהיא ככל הנראה לא תשרוד את הפיתוחים של עצמה; שיישוב מאדים הוא פנטזיה שנובעת משגעון גדלות; שהטכנולוגיה של נוירלינק לא מהפכנית או חדשה בכלל; שפרויקטים של הייפרלופ משוגרים ככותרות לתקשורת עוד לפני שאושרו מול הגורמים הרלוונטיים; ובעיקר - שמאסק הוא לא יותר מפצצת יח"צ. מה שבטוח, בינתיים - ההיקסמות מהרעיונות שלו היא אמיתית. עובדה, אנחנו לא מפסיקים לדבר עליו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים