שתף קטע נבחר

טעיתם בהקלדת השם בכרטיס טיסה? תשלמו

הקלדתם בטעות ABI במקום AVI או SANI במקום DANI? אתם כנראה לא לבד. השאלה מה קורה עכשיו? איך ניתן לתקן את השם, אם בכלל, וכמה תשלמו על הטעות או על החלפת שם לחלוטין? מסתבר שלעיתים פי 26 ממחיר הכרטיס! בדקנו והשוונו בין החברות

רבים מאיתנו מזמינים כיום כרטיס טיסה באופן עצמאי באתרים השונים - או של חברות התעופה או באתרי מכירת כרטיסי טיסה. הצעד הזה מוביל מצד אחד לחיסכון בעלויות אך מצד שני גם מוליד את האפשרות לעשות יותר טעויות.

   (צילום: shutterstock)
מזמינים כרטיס טיסה בעצמכם? שימו לב לכל פרט(צילום: shutterstock)

אחת הטעויות הנפוצות הן באיות הקלדת השם או בשם כולו. אז מה עושים? התשובה היא שאין תשובה אחת. כל חברה והמדיניות שלה. בחלקן תוכלו לשנות בעצמכם את הטעות, בחלקן לא ניתן לשנות בכלל או לשנות תמורת תשלום ורק באמצעות מוקד טלפוני.

 

טעו בשם המשפחה וקנו כרטיס חדש שעלה פי 3

הלל הזמין כרטיסי טיסה באתר חברת התעופה היוונית אגיאן (Aegean). בעת ההזמנה והקלדת שמות הנוסעים, הצמיד הלל בטעות את שם משפחתו לשם של בת זוגו, אשר לה שם משפחה אחר.

 

הלל ובת זוגו, שהיא גם אם ילדיו זה 12 שנים, רשומים כמתגוררים ביחד וילדיהם המשותפים נושאים את שם משפחתו של הלל.

מטוס של חברת אגיאן (צילום: shutterstock)
קנס כבד בעקבות טעות בשם עם חברת אגיאן(צילום: shutterstock)

"אין עוררין על כך שהיא בת זוגי וחשוב מכך - לפני שנה בדיוק טסנו באותו הרכב עם אותה חברה. כך שלא הייתה גם בעיה לבדוק זאת ולוודא כי אני לא טס לפתע עם אישה שונה בעלת שם פרטי זהה. בדיקה קצרצרה במחשבי אגיאן הייתה מאשרת כי אנחנו בדיוק אותה משפחה שטסה כבר עמם, לאותו יעד", מסביר הלל.

 

אלא שלדבריו, כל ההסברים לא הועילו. "נדרשנו לרכוש כרטיס חדש לחלוטין, בעלות משולשת מהכרטיס שנרכש לפני מספר חודשים, כדי שהמשפחה תוכל לצאת לחופשה המתוכננת", מספר הלל.

 

"זה אולי גם המקום להקשות גם עקרונית. הרי לא מדובר בנוסע שלא הגיע לטיסה, אלא בנוסע שנדרש לרכוש כרטיס חדש. על כך אין הרי השגות. מדוע אם כן לא להחזיר את מחיר הכרטיס שנרכש בעבר אם הטיסה אינה מלאה בלאו הכי (נותרו לא מעט מקומות בטיסה). הנוסע נדרש לרכוש כרטיס חדש במחיר כפול ומכופל? ובכלל, מדוע לא להתחשב בטעות הקלדה של שתיים-שלוש אותיות, ולהסתפק בקנס סמלי?", תוהה הלל.

טעיתם בהקלדת השם בכרטיס הטיסה? כדאי שתקרו את זה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טעיתם בהקלדת השם בכרטיס הטיסה? כדאי שתקרו את זה(צילום: shutterstock)
  

מאגיאן נמסר ל-ynet כי תיקון של מספר אותיות בשם ניתן לבצע תמורת 20 אירו. "עם זאת כאן היה מדובר בשינוי שם משפחה, מאחד לאחר, כלומר בשינוי שם של נוסע. זאת לא ניתן לעשות. אלו נהלים אחידים בכל החברה, בכל שדה תעופה בו החברה פועלת", אמרה נציגת החברה בארץ.

 

על השאלה מדוע לא מטפלים בכל מקרה לגופו כמו במקרה הנ"ל, ענתה: "חייב שיהיו נהלים כמה שיותר ברורים ואחידים ולא כל מקרה לגופו, זה המתכון הכי בריא". עם זאת הוסיפה כי "אם הם היו עולים על הטעות שלהם מראש - היה ניתן לעזור להם והיינו שולחים בקשה למשרדי החברה ביוון מראש, אבל זה קרה ברגע האחרון. אנשים צריכים גם לקחת אחריות על הטעויות שהם עושים".

 

בואו נעשה קצת סדר

חברות תעופה - ישראליות וזרות, שמוכרות כרטיסים בארץ, מחוייבות לעמוד בחוק הגנת הצרכן על פיו ניתן לבטל את כרטיס הטיסה 14 יום - מיום ביצוע העסקה.

 

כלומר כל חברת תעופה, בין אם היא ישראלית או זרה - מחוייבת לעמוד בחוק הישראלי הנ"ל, ברגע שהיא מוכרת כרטיסי טיסה בארץ. איפה הבעיה מתחילה? בעולם הלואו-קוסט.

   ()

לא כולן אבל שלוש חברות הלואו-קוסט הכי פעילות בארץ: ריינאייר, וויזאייר ואיזי ג'ט הן גם היחידות למעשה שלא עומדות בחוק הגנת הצרכן. מצד שני הן כן נותנות, ברוב המקרים, שתי אופציות או יותר של מחיר: ללא אפשרות ביטול או עם ביטול כרטיס הטיסה.

 

חברת התעופה הישראלית הראשונה שעוברת לשירות עצמי

בתוך כך, חברת ישראייר הודיעה היום (ד') כי מעתה חל שינוי במדיניות החברה בכל הנוגע לשינוי שם כרטיס הטיסה ואף ביטול הכרטיס לחלוטין.

 

לראשונה, חברה ישראלית תאפשר לנוסעים לערוך את השינויים בעצמם, בכל שעה דרך אתר החברה ללא צורך בנציג אנושי. השינוי יחול תחילה רק בקווים הפנים ארציים של ישראייר: חיפה - רמון, נתב"ג - רמון, ועם הזמן יעברו גם לקווים הבינלאומיים של החברה.

הפיצ'ר החדש להזמנה וביצוע שינויים עצמאית
הפיצ'ר החדש להזמנה וביצוע שינויים עצמאית
 

"ישראייר משיקה שירות חדש ולראשונה בחברה ישראלית: אפשר לשנות את שם הנוסע דרך האתר, בלי לבטל את המקום על הטיסה, בעלות 30 שקלים בלבד", כך נמסר מהחברה.

בישראייר יש כלי חדש שנותן עצמאות מלאה ללקוח שכרגע זה יושק פנים ארצי ואחרי זה לכל היעדים. כיום עלות שינוי שם ללקוח היא 30 שקלים, בעבר זה היה עולה 60-70 שקלים.

 

ואפשר גם לבטל טיסה בצורה עצמאית בלי להתקשר ובלי לחכות לשעות פעילות המשרד. כמה זה יעלה? לפי חוקי הכרטיס. כלומר אין הבדל בין דמי ביטול באתר או במוקד.

 

"זה צעד משמעותי בשיפור חוויית לקוח. בשנה האחרונה השקענו משאבים טכנולוגיים רבים על מנת לאפשר ללקוח גם להזמין ארוחות וגם הושבה ומזוודות מראש באופן עצמאי באמצעות אתר באינטרנט ללא צורך בשירות אנושי", אומר לנו גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק בישראייר.

 

היכולת לבצע שינויים וביטולים בכל רגע נתון שמה את הטכנולוגיה של ישראייר בשורה אחת יחד עם חברות התעופה המובילות בעולם, כשישראייר היא חברת התעופה הישראלית הראשונה והיחידה שמספקת שירותים אלו כיום", מסכם סתיו.

 

השוואת התנאים בין חברות התעופה: הלואו-קוסט מפתיעות

כשבאים להשוות בין תנאי החברות השונות, ניתן לראות שכל חברה פועלת על פי נהלי שונים לגמרי מהאחרת.

 

למרבה הפלא, דווקא כאן חברות הלואו-קוסט יותר גמישות ונותנות לנוסע לתקן טעויות הקלדה - באופן עצמאי או באמצעות מוקד טלפוני. בעוד שהחברות הסדירות יותר קשוחות בעניין הזה ולרוב מאפשרות לתקן טעויות רק באמצעות מוקד אנושי ותמורת סכום לא מבוטל.

 

חברת ישראייר כאמור חלוצה בתחום, מול יתר החברות הישראליות, מאחר שמעכשיו היא נותנת לנוסע לתקן ולבטל כרטיס באופן עצמאי. אומנם רק לקווים הפנים ארציים בשלב הראשוני אך מבטיחה שהצעד יעבור גם ליתר קווי החברה בעתיד הקרוב.

   ()
שינוי ותיקון איות בהקלדה הוא לרוב שינוי שניתן לבצע בכל החברות, אך בכל אחת יש חשיבות לזמן בו השינוי נעשה, כמה אותיות תבקשו לתקן, מה סוג הכרטיס שלכם וכדומה.

 

למשל, בחברת איזי ג'ט שיחסית פתוחה לשינויים יותר מחברות אחרות, תשלמו 25-30 פאונד לשינוי של עד 3 אותיות בשם אם נזכרתם לעשות זאת עד 60 יום לפני מועד הטיסה. אם נזכרתם אחרי זה תשלמו כבר 50-55 פאונד. משמעות החמישה פאונד היא בין אם תעשו זאת באתר (זול יותר) או בטלפון.

 

בוויזאייר תשלמו 45 אירו באתר או קצת יותר במוקד הטלפוני. במקרה של וויזאייר ניתן לשנות גם עד שלוש אותיות בשם או להוסיף אותיות אם החסרתן כמה בזמן ההזמנה. בנוסף, ניתן לשנות גם את מין הנוסע אם התבלבלתם. כל זה ניתן לביצוע רק פעם אחת והמחיר הוא עבור נוסע אחד לכיוון אחד.

   (צילום: shutterstock)
טעיתם בשם בכרטיס טיסה? תתכוננו לשלם(צילום: shutterstock)
 

הכי קשוחה בין חברות הלואו-קוסט היא ריינאייר שתבקש מכם בין 115 פאונד ל-160 פאונד, תלוי אם תרצו לשנות באתר או בשדה התעופה.

 

לפי מחקר שנערך על ידי חברת קיאק ב-2018 נמצא כי יכול להיות מצב בו תשלמו פי 26 ממחיר כרטיס הטיסה בריינאייר, במידה ותרצו לשנות או לתקן טעויות בפרטי הכרטיס. כן, קראתם נכון - פי 26!

 

ומה קורה בחברות התעופה המסורתיות? יונייטד איירליינס תאפשר לכם לשנות טעויות איות בשם, אך לא בשינוי שם לחלוטין. אז זה ייחשב כהעברת הכרטיס לאדם אחר.

 

כך גם באל על, קבוצת לופטהנזה, אייר פראנס-KLM ואייר אירופה – הכרטיס אינו ניתן להעברה.

   ()
  

מחברת התעופה אייר פראנס-KLM נמסר כי "החברה מאפשרת תיקון איות שם הנוסע ללא עלות. שינוי שם הנוסע ככלל אינו אפשרי, רק במקרים פרטניים אל מול חברות עסקיות בעלות חוזים ייחודיים המאפשרים זאת".

 

בקבוצת לופטהנזה, סוויס ואוסטריאן יש עלות של 25 דולר עבור תיקון שם - עד 2 אותיות או שינוי שם בעקבות נישואים או גירושים. זאת בתנאי שהטיסות מופעלות על ידי החברות האלה וכנ״ל מספרי הטיסות (טיסות קודשייר אינן כלולות). לא ניתן לשנות שם מנוסע לנוסע.

   (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
  

עם זאת, באייר אירופה ניתן גם לתקן איות וגם לשנות לגמרי שם, במחיר הנע בין 25-50 דולר - תלוי בגודל השינוי ובסוג הכרטיס.

 

באל על מציינים כי החלפת שם נוסע זה סיפור מורכב של ביטול וכרטוס מחדש. ניתן לבצע רק תיקון איות בדמי טיפול בעלות 20$ לכרטיס טיסה. משפחה מעל שלוש נפשות שתבקש לשנות איות תשלם 50$ להזמנה.

 

בארקיע שינוי שם נחשב גם כן לביטול הזמנה קיימת לנוסע אחד וביצוע הזמנה חדשה לנוסע אחר. המשמעות בפועל היא ביטול ההזמנה הראשונה בדמי ביטול - לפי תנאי העסקה, וביצוע הזמנה לנוסע החדש. תיקון איות שגוי (עד 2 אותיות) כרוך בתשלום 80$.

 

מדוע בכלל גובים מאיתנו כסף על טעות או שינוי שם?

ראשית, חברות התעופה חוששות מספסרות ומכירת כרטיסים שלא כחוק. כלומר אם תהיה לנוסעים אפשרות להזמין כרטיס טיסה תחת שם אחד ולהחליף לשם אחר לאחר זמן מה, נוסעים רבים וסוכני נסיעות עלולים לנצל זאת לצורך סחר לא חוקי.

 

לדוגמה, אלמוני יוכל לרכוש כרטיס כשנה לפני מועד הטיסה במחיר יחסית זול ולפני הטיסה למכור אותו לפלוני במחיר אחר לחלוטין. זאת הסיבה ששינוי שם, במרבית חברות התעופה, גורר קנס גבוה או ביטול הכרטיס לחלוטין והזמנת כרטיס טיסה חדש.

 

במקרה של טעות איות, אז כפי שראינו, חלק גדול מהחברות לא יבקשו תשלום, חלק אחר יבקשו תשלום יחסית לא גבוה - תלוי בכרטיס ובחברה וגם אז זה תלוי "מדרגות" זמן - כלומר כמה זמן מרגע הזמנת הכרטיס ועד הטיסה תבקשו לשנות את הטעות.

   (צילום: shutterstock)
קראו היטב את השמות והפרטים בכרטיסים שהזמנתם(צילום: shutterstock)
 

מדוע אם כך זה עולה לנו עוד כסף? הרי שהחברה לא עשתה כאן מאמץ גדול של כרטיס מחדש ונאלצה "לבזבז" משאבים. על פי חברות התעופה - עדיין מדובר בעבודה של החברה שמצריכה עמלה כלשהיא.

 

חשוב לציין כי רוב החברות לא נותנות לשנות עצמאית את טעות האיות, אלא באמצעות מוקד טלפוני ומענה אנושי. ועל כך יטענו החברות כי הן דורשות תשלום סמלי על ה"טרטור" כביכול. זאת פרט לאיזי ג'ט המאפשרת לנוסעים לעשות זאת בעצמם ומעכשיו גם ישראייר.

 

בחברת אגיאן היוונית מספקים עוד סיבה: "הכל נובע מרשויות ההגירה. כלומר אם חברת תעופה מביאה נוסע למדינה זרה והמדינה לא מקבלת אותו, אז על חברת התעופה להחזיר אותו בנוסף לקנס שהיא תקבל, לכן רוב חברות התעופה לא ייקחו סיכון בעניין".

  

לכן, כשאתם מזמינים כרטיס טיסה ובודקים את מחיר הכרטיס ופרטי הטיסה, מומלץ תמיד גם להציץ בתנאי הביטול ומה המדיניות של חברת התעופה בנוגע לשינויים וביטולים.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה עושים כשטועים בהזנת השם בכרטיס הטיסה?
צילום: shutterstock
מומלצים