שתף קטע נבחר

סמוטריץ': "השאיפה - מדינת הלכה". ליברמן: "נסתדר בלעדיך"

שר התחבורה הצהיר על כוונותיו לעתיד המדינה ואמר כי הוא מאמין שבבוא היום כולם ירצו להתגייר ולקיים מצוות. לצד זאת הבהיר כי זה עדיין לא אפשרי כיוון ש"יש עוד אנשים אחרים שחושבים אחרת ואנחנו צריכים להסתדר איתם". ליברמן תקף: "הממשלה שתקום תסתדר בלעדיך"

 

 

 

הצהרת הכוונות של בצלאל סמוטריץ: שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (הימין המאוחד) אמר אמש (שני) כי הוא שואף ש"המדינה תנהג על פי התורה ועל פי ההלכה", אך ציין כי הדבר עדיין לא אפשרי כיוון ש"יש עוד אנשים אחרים שחושבים אחרת ואנחנו צריכים להסתדר איתם". לדברי סמוטריץ', גם רבני הזרם הליברלי בציונות הדתית מסכימים איתו בעניין זה.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

בצלאל סמוטריץ' אביגדור ליברמן (צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
סמוטריץ' וליברמן(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)

 

בנאום שנשא בכינוס של ארגון רבני "בית הלל" בירושלים, אמר סמוטריץ' כי בכובעו כשר תחבורה קבע כי ניתן להימנע מעבודות בינוי, תשתית ותחזוקה בשבת, שבאחריות משרדו. "באכפתיות ובתשומת לב אפשר לפתור את רוב הבעיות", אמר השר. "כמו שאנחנו יודעים היום לקיים תעשייה עם קיימות מבלי לזהם את הסביבה, אנחנו גם יודעים לקיים מדינה מודרנית שחייבת להניח תשתיות ציבוריות בסדרי גודל בלי לחלל שבת".

 

השר הסביר את גישתו חסרת הפשרות בסוגיות הדת והמדינה, ואמר כי "מי שמכר נדל"ן לפני 10 שנים אוכל היום את הלב. הדבר האחרון שאני רוצה זה לתפוס את עצמי בעוד 10 שנים, לדפוק את הראש בקיר ולומר: 'איזה טמבל אני שמכרתי והגעתי לפשרות על נושאים שקשורים ליהדות של המדינה במחירי הפסד'".

 

"אני מאמין שמניות היהדות נמצאות בעלייה. אני מאמין שעם ישראל יחזור בתשובה. אני מאמין שיבוא היום שבו כולם ירצו להתגייר ולקיים תורה ומצוות בלי הקלות בגיור. בדרך כלל הוויתורים באים מהצד שלנו וכל ויתור וכל פשרה היא נקודת הפתיחה במשא ומתן הבא, באלגוריה לתהליך המדיני שלנו".

 

סמוטריץ' התייחס לאחת המחלוקות הגדולות של משרדו בתקופה האחרונה, בניית גשר יהודית שהגיע עד לפתחו של בג"ץ, ואמר: "אף אחד לא החליט שחייבים להנדס את גשר יהודית בצורה כזאת שתחייב לסגור את נתיבי איילון שלושה ימים ברציפות. על דברים חשובים משלמים, ואם השבת היא ערך והיא גורם בתכנון, אז המתכנן יודע שהוא צריך להתחשב בה". עוד הוסיף כי "אם סוגרים כבישים לתחרויות ולמצעדים, אפשר לעשות את זה גם כדי להניח גשר. הכל עניין של רצון טוב ושל תשומת לב".

תחילת בניית גשר יהודית וסגירת איילון (צילום: מוטי קמחי)
"אם סוגרים כבישים לתחרויות ומצעדים, אפשר לעשות את זה גם בשביל גשר". העבודות על גשר יהודית(צילום: מוטי קמחי)

בכיר הימין המאוחד הצדיק גם את ההתערבות הדתית בנושאים כמו נישואין וגירושין, והסביר: "המדינה מתערבת לנו בחיים כל יום. אין יום שבו מדינת ישראל בכל רגע נתון מקבלת החלטות ערכיות שפוגעות לנו בזכויות ובחרויות. השאלה אינה האם מותר למדינה להתערב ולקבוע לי את מי לאהוב ואת מי להתחתן, כי היא עושה את זה כל הזמן, כמו שהיא אוסרת עליי גילוי עריות. השאלה היא רק אם יש אינטרס ציבורי מספיק חשוב שמצדיק את הכפייה".

 

לדבריו, אם בשם ערכים ליברלים שנויים במחלוקת אוסרים על אנשים דתיים לצרוך תרבות או ליהנות מהמרחב הציבורי בהפרדה מגדרית, אזי "גם לנו מותר לכפות - בתנאי שנדע להסביר לעצמנו ולהיות שלמים עם זה וגם לשכנע אחרים שזה באמת מוצדק".

 

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף את סמוטריץ' בתגובה ואמר כי "זה לא יאמן איך פעם נוספת, אפילו בלי למצמץ, אנחנו שומעים את השר סמוטריץ' מצהיר שאם זה היה תלוי בו ובחבריו, הוא והם היו מבטלים את החוקים במדינת ישראל וכופים עלינו מדינת הלכה שפועלת רק על פי דין תורה".

 

 

בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב ליברמן: "יש לנו חדשות בשבילך. לא יהיה לך צורך להסתדר איתנו, מכיוון שב-18 בספטמבר תקום פה ממשלה לאומית ליברלית רחבה, בלעדיך ובלי כל מי שמנסה לכפות עלינו מדינת הלכה".

 

גם ברשימת "המחנה הדמוקרטי" מתחו ביקורת על הדברים וניצלו את ההזדמנות לתקוף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אלו האנשים שהחשוד מבלפור נתן להם את המפתחות לניהול המדינה, והכל כדי שיחלצו אותו מאימת הדין", נמסר מהרשימה. "את הבחירות הקרובות חייבים לנצח. הפסד משמעותו שסמוטריץ' יהפוך את מדינת ישראל למדינת הלכה, בתמורה לחסינות מהעמדתו לדין של נתניהו".


פורסם לראשונה 05/08/2019 23:05

 

השתתף בהכנת הידיעה: יובל קרני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
בצלאל סמוטריץ'
צילום: מוטי קמחי
מומלצים