שתף קטע נבחר

הלוויין עמוס 17 שוגר בהצלחה לחלל

שלוש שנים אחרי פיצוץ עמוס 6 - הלוויין הישראלי הבא שוגר לחלל: משגר פלקון 9 של SpaceX המריא מקייפ קנוורל שבפלורידה, ובחרטומו לוויין התקשורת שעלותו 250 מיליון דולר. לאחר שיגיע ליעדו בגובה 36 אלף ק"מ, הוא צפוי לספק שירותי תקשורת לאזור אפריקה - למשך 20 שנה

 

 

לוויין התקשורת עמוס 17 שוגר הלילה (ד') בהצלחה מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה, ארה"ב. הלוויין של "חלל תקשורת" הישראלית צפוי לספק שירותים ליבשת אפריקה ולפעול בחלל לאורך כ-20 שנה. ynet העביר בשידור חי את רגעי השיגור: צפו ברגעי ההמראה, ההתנתקות בחלל - וגם בהצנחת המעטפת של הטיל אל רשת של סירה בלב האוקיינוס.

 

הדרמה בפלורידה החלה בשעה 2:23 (שעון ישראל), כשמשגר פלקון 9 של חברת SpaceX, שבחרטומו הוצב הלוויין, המריא לחלל. תשעת מנועי הטיל החלו לבעור בדיוק עם פתיחתו של חלון זמן בן שעה שבו התאפשר השיגור. עקב סופת ברקים שהתחוללה באזור כמה שעות לפני כן, חלון השיגור הזה נדחה בכחצי שעה. המשגר עלה במהירות לשמיים, עד שנעלם כעבור דקה מבעד שכבת העננים הכבדה שכיסתה את אתר השיגור, שנמצא ליד האוקיינוס האטלנטי.

שיגור עמוס 17 (צילום: SpaceX)
שיגור עמוס 17 מקייפ קנוורל(צילום: SpaceX)

שיגור עמוס 17 לחלל (צילום: AP)
ענן העשן שהתרומם ברגעי השיגור(צילום: AP)

שיגור עמוס 17 (צילום: SpaceX)
(צילום: SpaceX)

שיגור עמוס 17 לחלל (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

לווין עמוס 17 שיגור חלל (צילום: SpaceX)
(צילום: SpaceX)

קצת פחות משלוש דקות לאחר ההמראה, השלב הראשון של הפלקון 9 נפרד בהצלחה מהשלב העליון של הטיל, ונפל חזרה לכדור הארץ. השלב הראשון הזה כבר טס פעמיים לחלל בשנתיים האחרונות וזו הייתה הטיסה האחרונה שלו - כלומר הוא לא נחת בחזרה ובמקום זאת התרסק באוקיינוס. SpaceX לא מִחזרה הפעם את המשגר - כיוון שכל הדלק שלו נדרש על-מנת להביא את עמוס 17 למסלול הגבוה שלו מסביב לכדור הארץ.

 

על אף שהמשגר עצמו לא נחת בחזרה, החברה האמריקנית הצליחה למחזר לפחות את אחד משני חלקי המעטפת של המשגר, שכיסתה את עמוס 17 וגוננה עליו במהלך השיגור. מייסד ומנכ"ל SpaceX, אילון מאסק, פרסם בעמוד הטוויטר שלו סרטון שבו נראה אחד מחלקי המעטפת מוצנח אל ספינה מיוחדת של החברה, שמכונה Ms Tree boat ("גברת סירת עץ") - שתפסה אותו בעזרת רשת. זו אינה הפעם הראשונה שהחברה מנסה להשיב את מעטפת המשגר - שייצורה יקר מאוד - כדי להשתמש בה מחדש.

 

 

עמוס 17 בחלל, רגע לאחר ההתנתקות מהמשגר (צילום: SpaceX)
עמוס 17 בחלל, רגע לאחר ההתנתקות מהמשגר(צילום: SpaceX)

לווין עמוס 17 שיגור חלל (צילום: SpaceX)
המנוע של השלב השני(צילום: SpaceX)

המנוע של השלב השני של פלקון 9 במהלך השיגור של עמוס 17 (צילום: SpaceX)
המנוע הלוהט בער דקות ארוכות והכניס את הלוויין למסלול ראשוני סביב כדור הארץ(צילום: SpaceX)

מעטפת הפלקון 9 מוצחנת לספינה באוקיינוס (צילום: מהטוויטר של אילון מאסק)
הצנחת המעטפת לרשת של סירה בלב האוקיינוס(צילום: מהטוויטר של אילון מאסק)

לווין עמוס 17 לקראת שיגור קייפ קנוורל פלורידה ארה
זוהי מעטפת המשגר שהגנה על עמוס 17 בעת השיגור

ובחזרה לשיגור הלוויין: עם ההיפרדות מהשלב הראשון של הטיל, הופעל למשך דקות ארוכות המנוע הבודד של השלב השני, כשבקצה שלו עמוס 17. השלב השני הכניס את לוויין התקשורת למסלול ראשוני ונמוך יחסית סביב כדור הארץ, ולאחר כחצי שעה התנתק ממנו בהצלחה.

 

כעת, ולאחר השיגור המוצלח, עמוס 17 יעשה את דרכו באופן הדרגתי, בעזרת מנועים משלו, לנקודה בגובה 36 אלף ק"מ מעל כדור הארץ. הוא צפוי להגיע לנקודה זו בתוך שבוע עד שבועיים. המסלול שאליו יגיע, שמכונה מסלול גאוסטציונרי, נחשב אידיאלי עבור לווייני תקשורת, שכן הלוויינים בו נשארים תמיד מעל אותה נקודה בקו המשווה של כדור הארץ, ויכולים לספק שירותי תקשורת רציפים לאזור מסוים.

שיגור לווין עמוס 17 פלורידה (צילום: SpaceX)
סופת ברקים באזור הביאה לדחייה קצרה של השיגור(צילום: SpaceX)

עמוס 17 על-גבי משגר הפלקון 9 בקייפ קנוורל (צילום: SpaceX)
המשגר והלוויין על כן השיגור, לפני ההמראה(צילום: SpaceX)

לווין עמוס 17 פלורידה שיגור (צילום: ירון דרוקמן)
המשגר מעמדת התצפית בקייפ קנוורל(צילום: ירון דרוקמן)

  ()

לוויין מדור חדש

הלוויין של חלל תקשורת נבנה על-ידי בואינג ועלותו נאמדת בכ-250 מיליון דולר. עמוס 17 קיבל את שמו מנקודת הציון שלו במסלול: 17 מעלות מזרח - מעל מרכז אפריקה, והוא צפוי לספק שירותי תקשורת בעיקר ליבשת זו. הוא שוגר כשלוש שנים לאחר שהלוויין הקודם של חלל תקשורת, עמוס 6, הושמד כשהמשגר שלו - גם כן פלקון 9 - התפוצץ בניסוי שגרתי לפני השיגור, בספטמבר 2016. יצוין כי עמוס 17 לא מחליף את הלוויין ההוא, אלא את עמוס 5, ששבק חיים ב-2015 (עמוס 6 הוחלף זמנית על-ידי לוויין שחלל תקשורת חכרה מ-AsiaSat וכונה עמוס 7). 

 

מנכ"ל החברה, דוד פולק, הסביר בריאיון לאולפן ynet כמה שעות לפני השיגור על הייחודיות של עמוס 17. "עמוס 17 הוא דור חדש ומתקדם של בואינג. הוא (הדגם) המתקדם ביותר של לווייני התקשורת שמשמשים בעולם האזרחי, בגלל זה בחרנו בו", הוא אמר. "יש תחרות גדולה באפריקה לספק תקשורת. כולם יודעים שזה היעד הבא, וחיפשנו את מה שיבדיל בינינו ומה שמבדיל הוא התכנון המיוחד שעשינו".

 

 

אנשי עמוס 17 ליד המשגר (צילום: חלל תקשורת)
אנשי עמוס 17 ליד המשגר(צילום: חלל תקשורת)

הלוויין עמוס 17 (צילום: Amos Spacecom/TNS)
הלוויין עמוס 17(צילום: Amos Spacecom/TNS)

עמוס 17 אמור כאמור לתת שירותי תקשורת בעיקר ליבשת אפריקה, ולפעול במשך כ-20 שנה בחלל. "אפריקה היא יבשת ענקית בגודלה, זו יבשת שצומחת בקצב המהיר ביותר", אמרו בחברה. "עד סוף המאה הזו אסיה ואפריקה יהיו שוות מבחינת אוכלוסייה. מה שאומר גם שמבחינת אחוז האוכלוסייה הצעירה - זו תהיה האוכלוסייה הצעירה הגדולה בעולם. ולכן תהיה דרישה לתוכן. קשה להגיע לנקודות שם קרקעית ולוויין פותר את הבעיה".

 

לשיגור הגיעו נציגים של כמה חברות תקשורת מאפריקה. בין היתר הגיעו לקייפ קנוורל נציגים מניגריה, מאלי, קונגו ומדינות נוספות. ייתכן שגם פייסבוק תחדש את הקשר עם חלל תקשורת. פייסבוק הייתה אמורה להשתמש בשירותי עמוס 6, שהתפוצץ כאמור על כן השיגור של SpaceX ב-2016. מאז המדיניות של החברה השתנתה והיא חותמת על הסכמים רק כשהלוויין פעיל.

 

הלוויין עצמו יוכרז מבצעי ויתחיל לספק שירותי תקשורת רק בעוד כחודשיים וחצי, לאחר שיעבור סדרת בדיקות מקיפה.


פורסם לראשונה 07/08/2019 01:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים