שתף קטע נבחר

שר החוץ כץ חשף: ישראל משתתפת בקואליציית אבטחת נתיבי השיט במפרץ הפרסי

פרסום ראשון: שר החוץ ישראל כץ אמר בוועדת החוץ והביטחון כי ישראל משתלבת במהלך האמריקני לאבטחת השיט במפרץ הפרסי בהיבטי המודיעין ובתחומים נוספים שבהם יש לה יתרון יחסי. בישראל מעודדים מהצטרפות בריטניה למהלך

שר החוץ ישראל כץ חשף היום (ג') בוועדת החוץ והביטחון כי ישראל משתתפת בקואליציה האמריקנית לאבטחת השיט במפרץ הפרסי. לדבריו, ישראל שותפה לשיח שמתקיים בארצות הברית ובאזור ומשתתפת בהיבטי המודיעין ובתחומים נוספים, שבהם יש לה יכולות ויתרון יחסי.

איראן מפרץ עומאן מכליות נפט מכלית נורבגית התקפה פיצוץ עולה באש (צילום: EPA)
מכלית נפט שעלתה באש במפרץ (צילום: EPA)
 

הוא עדכן את חברי הוועדה כי בעקבות ביקורו באבו דאבי ופגישתו עם גורם מדיני בכיר באמירויות, הנחה את משרד החוץ לפעול מול כל הגורמים הרלוונטיים בישראל ומול הממשל האמריקני לכך שישראל תשולב באבטחת השיט במפרץ. לדבריו, מדובר באינטרס ישראלי מובהק במסגרת האסטרטגיה לבלימת איראן ולחיזוק הקשר בין ישראל למדינות המפרץ שאותה הוא מוביל בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן הוסיף כי הודעת בריטניה כי תהיה שותפה למהלך האמריקני היא בעלת חשיבות רבה. לעומתה, גרמניה הודיעה באחרונה שלא תשתתף במאמץ זה.

שר החוץ ישראל כ
השר כץ בביקורו האחרון באבו דאבי

 

פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מציין כי ישראל כבר הייתה שותפה לוועידה שהאמריקנים כינסו בעניין. אנחנו תורמים שלושה דברים: מידע מודיעיני שאנו אוספים על איראן, ובאיראן זה נוגע ישירות לביטחון השיט במצרי הורמוז והמפרץ הפרסי.

 

אבל התרומה החשובה שלנו נוגעת לביטחון השיט במצרי באב אל-מנדב - שם מאיימים החות'ים על המכליות של מדינות הנפט הערביות (סעודיה, איחוד האמירויות וכוויית), שמובילות נפט לאירופה דרך הים האדום ותעלת סואץ. אם קיים מודיעין ישראלי על החות'ים, אנו חולקים אותו עם האמריקנים והאירופים.

 

המרכיב הנוסף הוא נוכחות פיזית של ספינות טילים שלנו באזור מצרי באב אל-מנדב, שמוצבות באזור כביכול נגד פיראטים – אבל היעד זה שנים הוא אבטחת השיט האזרחי מפני החות'ים.

 

החות'ים פועלים בחוף המערבי של תימן וכבר פגעו במכלית סעודית ששייטה שם, וגם ירו על משחתות אמריקניות. הנוכחות שלנו שם אינה קבועה אבל מרתיעה.

 

החרפת המתיחות

המתיחות בין איראן למערב העמיקה מאוד מאז מעצרה בחודש שעבר של מכלית שהובילה נפט איראני למשטר אסד בסוריה כשעברה ליד גיברלטר, טריטוריה בריטית בקצה ספרד. בתגובה השתלטה איראן על מכלית בריטית באזור מצר הורמוז, וניסיון שלה להשתלט על מכלית בריטית נוספת נכשל. איראן השתלטה גם על מכלית מאיחוד האמירויות, שאותה האשימה גם כן בהברחת נפט.

 

המלחמה על השליטה במפרץ הפרסי החריפה בעקבות הסנקציות הכבדות שהטילה בשנה האחרונה ארה"ב על איראן ועל מגזר הנפט שלה, אחרי שהנשיא דונלד טראמפ החליט כי וושינגטון פורשת מהסכם הגרעין בין איראן למעצמות בטענה שמדובר בהסכם גרוע.

 

איראן איימה בעבר כי אם ייפגע ייצוא הנפט שלה, החיוני מאוד להישרדות המשטר, היא תשבש את העברת הנפט ממדינות אחרות באזור דרך מצר הורמוז.

 

 

מפת מצר הורמוז והמפרץ הפרסי ()

בתחילת השבוע דיווחה התקשורת הממלכתית באיראן כי משמרות המהפכה השתלטו במפרץ על מכלית נפט זרה. לטענתם, המכלית הבריחה נפט לכמה מדינות ערביות. לפי הטלוויזיה האיראנית, על המכלית היו שבעה מלחים והיא נשאה 700 אלף ליטרים של דלק.

 

הדיווח, שהובא בין השאר בערוץ הטלוויזיה האיראני באנגלית Press-TV, עורר חשש מהסלמה נוספת במתיחות במפרץ, אחרי שבשבועות האחרונים עצרה כאמור איראן כמה מכליות והואשמה בתקיפת מכליות אחרות.

 

בריטניה בפנים, גרמניה לא 

הממשל בארצות הברית הודיע בשבוע שעבר על הטלת סנקציות על שר החוץ האיראני מוחמד זריף - חודש לאחר שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ הטיל סנקציות דומות על המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי.

 

ההחלטה על הקמת קואליציה לאבטחת כלי השיט והסנקציות על מנהיג איראן מהוות חלק מקמפיין ההסלמה של וושינגטון, במה שטראמפ מכנה "לחץ מרבי" על הרפובליקה האיסלאמית. האמריקנים דיווחו על עוד ועוד מהלכים לתגבור צבאי במפרץ בעקבות החלטת טראמפ בשנה שעברה לסגת מהסכם הגרעין של איראן עם המעצמות.

 

בריטניה הודיעה אתמול על הצטרפותה לקואליציה לאבטחת כלי השיט במפרץ הפרסי. הצי המלכותי הבריטי יתייצב לצד חיל הים האמריקני בליווי כלי שיט דרך מצר הורמוז. שתי ספינות מלחמה של הבריטים כבר נמצאות באזור. גרמניה, לעומת זאת, נמנית עם כמה מדינות אירופיות שהודיעו כי אין בכוונתן להצטרף להגנה על כלי השיט במפרץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מכלית נפט שעלתה באש במפרץ הפרסי
צילום: EPA
מומלצים