שתף קטע נבחר

הניהול התמוה של המועצה להסדר ההימורים בספורט

השרים רגב וכחלון נזכרו למנות את עו"ד עפרה שרון לסגנית יו"ר הטוטו, רק אחרי שהיו"ר סיים את תפקידו. את המינוי אישרה המחלקה המשפטית שבה היא מועסקת במשרד הספורט. לאוצר אין נציג בדירקטוריון, כמתחייב בחוק, ואת נציגי הציבור לא סופרים. כך מנוהל "הבנק המרכזי" של הספורט, שמגלגל יותר מ-3 מיליארד שקל בשנה. תגובת משרד הספורט: "לא קיים ניגוד עניינים"

"שרת התרבות והספורט מירי רגב ושר האוצר משה כחלון מינו את עו"ד עפרה שרון לתפקיד סגן יו"ר המועצה להסדר ההימורים בספורט, שתכהן כיו"ר בפועל". זאת ההודעה שהועברה בשבוע שעבר לתקשורת, והיא מעלה לא מעט תהיות לגבי התנהלות הגוף שמגלגל למעלה משלושה מיליארד שקל בשנה.

 

מינוי יו"ר לטוטו אינו אפשרי בתקופת ממשלת מעבר. סעיף מינוי סגן יו"ר הוכנס ל"חוק להסדר הימורים בספורט" בינואר 2018. כבר אז היה ידוע לכל הגורמים הרלוונטיים כי היו"ר המכהן יוסי פילוס יסיים את כהונתו בקיץ 2019, אך במשך חודשים ארוכים לא מונה סגן. רק בשבוע שעבר, אחרי שפילוס אכן סיים את הקדנציה, נזכרו לפתע בשני המשרדים למנות סגנית, שתכהן גם כיו"ר בפועל. זה מותר...

 

משה כחלון באולפן ynet (צילום: אבי מועלם)
מינוי שמעלה תהיות. משה כחלון (צילום: אבי מועלם)

 

גם מנכ"ל אין לטוטו, אלא רק ממלאת מקום - יעל אלמור, שמונתה לאחר התפטרותו של איציק לארי בפברואר האחרון. בדירקטוריון עצמו מכהנים כרגע ארבעה חברים בלבד (במקום שבעה), ללא נציג ממשרד האוצר (לפי החוק צריכים להיות שניים), עם שני נציגי ציבור בלבד (במקום שלושה). במשרד הספורט, אגב, לא מעודכנים בשינויים שחלו בחוק וחושבים שבמועצה צריכים להיות 11 נציגים.

 

החוק גם קובע כי על מנת שהישיבה תהיה חוקית, צריכים להיות נוכחים רוב חברי המועצה. כלומר עד כדי כך המצב אבסורדי, שאם אחד מחברי הדירקטוריון נעדר, אין שום אפשרות לקבל החלטות. בקיצור, "הבנק הראשי" של הספורט בישראל אינו בדיוק דוגמה ומופת לניהול תקין.

 

"לא לדאוגוסט" ו"מירי טורס"

עו"ד שרון מונתה לדירקטורית בטוטו בשנת 2014 - הליך שקיבל את אישורה של ועדת גילאור (לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות), וכיהנה גם כיו"ר ועדת הביקורת. במקביל היא משמשת כ"עוזרת ראשית" בלשכה המשפטית של משרד התרבות והספורט, שם הסבירו כי מינויה הנוכחי כסגן יו"ר הטוטו לא הצריך אישור של "ועדת גילאור". כלומר, מי שאישרה את מינוי עו"ד שרון כיו"ר בפועל של המועצה היא הממונה עליה במחלקה המשפטית של משרד התרבות והספורט, עו"ד הדס פרבר.

 

שמה של עו"ד שרון הוזכר לפני כשנה בפרשת הקלטת של פרויקט "לא לדאוגוסט", שנחשפה על ידי העיתונאי ספי עובדיה ב"חדשות 10". מדובר במיזם של השרה רגב מלפני כארבע שנים, שנועד להקצות משאבים לפעילויות עבור ילדים בחופשת הקיץ. בקלטת נשמעים רגב, חברי לשכתה ויועציה בשיחות ועידה, כשהם מנסים לתאם עמדות, כיצד להציג לציבור מדוע נבחר משרד פרסום מסוים לקידום הפרויקט, תמורת 2.5 מיליון שקל.

 

מירי רגב  (צילום: יריב כץ )
השרה מירי רגב (צילום: יריב כץ )

 

במהלך השיחה, כשעלתה לדיון סוגיית הצורך במכרז, הציע אחד מבכירי המשרד להודיע שמדובר למעשה בהצעה של הטוטו, שעובד עם אותו משרד פרסום. עו"ד שרון, בכובעה כיועצת משפטית במשרד, זרמה עם הרעיון ואמרה: "הבאנו אנשים שהם שותפים שלנו בעבודה". "מה הקשר של הטוטו, שעוסק בקידום הספורט, להפנינג תרבות שמקדמת השרה, ומדוע התעקשה השרה החברתית להוציא מיליונים מכספי הציבור ללא מכרז?", שאל עובדיה בכתבה. רגב הגישה תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד הערוץ ואנשיו. היא טענה שמדובר ב"דברי בלע שגרמו לה מבוכה ועגמת נפש", וכי "הנתבעים לא ציינו בכתבות את דבר השתתפותה בשיחת הוועידה של היועצת המשפטית, גב' עפרה שרון, שאף הצדיקה את הבחירה באותו משרד".

 

בחודש שעבר נדחתה התביעה בבית משפט השלום בירושלים, שגם חייב את השרה רגב בהחזר הוצאות בסך 25 אלף שקל. "התובעת מבקשת להסתמך על משפט שנאמר במהלך השיחה המוקלטת על ידי יועצת משפטית, גב' שרון עפרה", כתב בהכרעת הדין השופט עבאס עאסי. "מסופקני אם משפט לקוני זה שנאמר כלאחר יד יכול לשמש חוות דעת משפטית"... ואם בשיחת הוועידה המוקלטת עו"ד שרון יישרה קו עם עמדת השרה, מה יהיה אחרי שמונתה על ידה ליו"ר בפועל של הטוטו?

 

זאת ועוד, לפני כשלוש שנים נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי השרה רגב צירפה את עו"ד שרון, שכבר הייתה יועצת משפטית במשרדה, לנסיעה בת שבוע ימים למשחקים הפראלימפיים בריו. במשרד הספורט הסבירו אז, כי עו"ד שרון מכהנת בין השאר כנציגת המשרד במועצת ההימורים, ושמדובר ב"נסיעה מקצועית". מה הייתה עלות הנסיעה הם סירבו לגלות. בכל מקרה, השאלה שהועלתה בפרשת "לא לדאוגוסט" לגבי הקשר בין הטוטו, שעוסק בקידום הספורט, לפעילויות תרבות שקידמה השרה, נותרה פתוחה. וכשהדמות המובילה במועצת ההימורים היא גם יועצת משפטית במשרדה של רגב - כלומר מחזיקה בשני הכובעים - יש לכאורה סיבה לדאגה. לא רק באוגוסט.

 

החוק 2 - האוצר 0

ואם מישהו חושב שמינויה של שרון הוא בסך הכל זמני, הנה מה שהצהירה "סגנית היו"ר" החדשה עם כניסתה לתפקיד בשבוע שעבר: "אני רואה בתקופה זו הזדמנות להתחדשות ולעיצוב מחדש של פעילות המועצה, כך שהעשייה בתקופה זו תעצב את אופיו ודמותו לשנים הבאות". אז מי באמת יעצב את אופיה של המועצה? בחוק להסדר הימורים בספורט נקבע כי יכהנו בה "שני עובדי משרד התרבות והספורט, שני עובדי משרד האוצר ושלושה נציגי ציבור". בפועל מכהנים בה כיום ארבעה חברים בלבד - עו"ד שרון ועופר בוסתן כנציגי משרד הספורט, עו"ד הילה לוי ועו"ד חאתם אבו אחמד כנציגי ציבור. לאן נעלם נציג הציבור השלישי? בינתיים המשטרה לא ביקשה את עזרת הציבור בחיפושים. גם לא השרים הממונים.

 

ומה עם שני נציגי האוצר האבודים? "הליך המינוי נמצא בשלבים מתקדמים", נמסר לי ממשרד האוצר, תשובה שהיא בין מביכה לשערורייתית. כבר תקופה ארוכה אין לאוצר נציגים בדירקטוריון הטוטו, ומי שמנהל את קופת המיליארדים של הארגון בעל הייעוד הפיננסי אלו שלושה עורכי דין ונציג ממינהל הספורט. בעבר ידעו בשני המשרדים הממונים לא מעט מאבקים על רקע השליטה בכספי הטוטו, שאף גלשו בעבר לחילופי האשמות פומביות. כיום, אחרי שמפלגת הימין השפוף התאדתה בליכוד, לא פלא שהשר משה כחלון שומר על פרופיל נמוך.

 

ולמה במצב הפוליטי הנוכחי לא מונה אחד מנציגי הציבור בדירקטוריון הטוטו ליו"ר בפועל? במשרד הספורט הסבירו כי הדבר נעשה לאחר "שיקול ענייני של השרים, מי מחברי הדירקטוריון הכי בקיא והכי מתאים"... למה מה חשבתם, שהשיקול העיקרי הוא האינטרס הציבורי?

 

שלום לחבר הדירקטוריון עו"ד חאתם אבו אחמד. למה היו"ר אינו נציג ציבור?

"לא יודע. כנראה מישהו החליט אחרת".

 

אף אחד לא שאל אותך?

"לא, עפרה היא אישה מאוד רצינית, אבל אני קראתי על זה בדיוק כמוך".

 

בחוק כתוב שבדירקטוריון צריכים להיות שבעה חברים. למה יש רק ארבעה?

"לא יודע. כדירקטור אני אבקש הבהרות".

 

משרד הספורט: "היה צורך במינוי סגן יו"ר, לשם הבטחת פעילותו התקינה של התאגיד"

תגובת משרד התרבות והספורט: "עו"ד עפרה שרון מונתה לסגנית יו"ר המועצה להסדר הימורים. מינוי שאושר על ידי היועצת המשפטית של המשרד אשר כתבה חוות דעת בנושא. לא מדובר במינוי חדש, כיוון שעו"ד שרון מכהנת כחברה במועצה, כהונתה זו אושרה כדין על ידי ועדת גילאור.

 

"על פי החוק, המועצה מחויבת ב־11 נציגים בהרכב מסוים אשר נקבע בחוק, שבין היתר קובע כי ארבעה מתוכו הם עובדי מדינה, מתוך ההנחה כי תאגיד שמוסמך לערוך הימורים יפוקח בהתנהלותו על ידי עובדי מדינה באחריות מלאה. על כן, לא קיים ניגוד עניינים בין חברותה במועצה וסגנית יו"ר לבין תפקידה של עו"ד שרון במשרד. מכיוון שמדובר בתקופת בחירות, השרים מנועים מלמנות יו"ר חדש. על כן היה צורך במינוי סגן יו"ר, לשם הבטחת פעילותו התקינה של התאגיד".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ'
מירי רגב
צילום: יואב דודקביץ'
מומלצים