שתף קטע נבחר

עימותים ופצועים בהר הבית, אושרה כניסת יהודים למתחם

התפרעויות בחג הקורבן שחל במקביל לתשעה באב: העימותים התחדשו, לאחר אישור הכניסה ליהודים. לפני כן, מתפללים מוסלמים פוזרו ברימוני הלם בעקבות השלכת כיסאות ויידוי אבנים. 4 שוטרים, בן 18 ובת 22 נפצעו קל, 15 מוסלמים פונו לבתי חולים

  

 

עימותים קשים בהר הבית, שהתחדשו לאחר ההחלטה לאפשר כניסת יהודים למקום בתשעה באב: מסגד אל-אקצה נסגר הבוקר (יום א') בעקבות התפרעויות, שכללו השלכת כיסאות לעבר כוחות הביטחון. שוטרים פיזרו את המתפללים, בין היתר בסיוע רימוני הלם. ארבעה שוטרים נפצעו בהתפרעויות באורח קל עד בינוני. מהסהר האדום נמסר במקביל כי 15 מתפללים מוסלמים פונו ממתחם אל-אקצה לבתי חולים. צפו בתיעוד מהמהומות בחג הקורבן.

 

מעט לפני השעה 11:00 החליטו במשטרה לאפשר כניסת יהודים להר הבית, כשעתיים לאחר החלטה הפוכה, ולאחר מכן התחדשו המהומות. קבוצת יהודים אחת נכנסה להר וכעבור דקות ספורות הוציאו אותה השוטרים מהמקום. לאחר חסימה קצרה, הוכנסה קבוצה שנייה לסיבוב מקוצר בהר. מפקד מחוז ירושלים אמר על האירועים כי "ההחלטה הייתה שלי, בגיבוי הדרג המדיני, על בסיס הערכת מצב".

 

 

 

מתפללים בהר הבית ()
אחד הפצועים בהר הבית
מתפללים בהר הבית (צילום: AP)
העימותים בהר הבית(צילום: AP)
עימותים בהר הבית (צילום: AFP)
העימותים בירושלים(צילום: AFP)

עימותים בהר הבית (צילום: AFP)
עימותים בהר הבית(צילום: AFP)

במשטרה אמרו כי "בעקבות קריאות לאומניות והפרות סדר בשטח הר הבית החלו כוחות המשטרה בפיקודו של מפקד המחוז, שהיו ערוכים במקום, לפזר את מפרי הסדר על מנת להשיב את הסדר הציבורי על כנו". זמן קצר לאחר המהומות נפצע ברחוב הגיא בעיר העתיקה צעיר יהודי בן 18, שככל הנראה נפגע מהשלכת בקבוק זכוכית לעברו. הוא פונה במצב קל עד בינוני לבית החולים הדסה עין כרם. במקביל נפצעה צעירה בת 22 בפניה ומצבה מוגדר קל.

 

עוד אמרו במשטרה כי "במהלך ביקורי יהודים בהר הבית החלו התפרעויות והפרות סדר במקום. בעקבות כך השוטרים ביצעו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ואפשרו את המשך הביקורים כסדרם".

 

בעקבות העימותים, הוחלט כי שער השבטים ייסגר למתפללים מוסלמים. היציאה מההר מותרת דרך השער, אבל הכניסה נחסמה. בסרטון מהר הבית נראה מנהל הווקף עזאם אל-חטיב, ואחריו המופתי של ירושלים מוחמד חוסיין שנשמע מעודד את הצועקים וקורא: "ברוח ודם נפדה אותך יא אקצה". אחריהם נכנס למקום גם ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת.

עימותים בהר הבית (צילום: AFP)
עימותים בהר הבית(צילום: AFP)

עימותים בהר הבית (צילום: AFP)
עימותים בהר הבית(צילום: AFP)

מתפללים בהר הבית (צילום: AFP)
מתפללים בהר הבית(צילום: AFP)

מתפללים בהר הבית ()
מתפללים מוסלמים בדרך לאל-אקצה
מתפללים בהר הבית ()
 

ח"כ טיבי אמר במשדר של אולפן ynet בהתייחסו לעימותים כי "הירי ופיזור המתפללים היה מיותר וברוטאלי. זה היום הראשון של חג הקורבן, אין שום סיבה שמישהו יפזר את המתפללים גם אם הם נמצאים ליד שער המוגרבים בגז, בכדורי גומי ובפצצות קול. אנשים נפגעו, ראיתי שוטרי יס"מ פוגעים באדם זקן. מה המסר של משטרת ישראל שפוגעת בעשרות אלפי מתפללים? מסגד אל אקצה הוא מקום תפילה למוסלמים ולכן כל ניסיון לאפשר לאחרים להיכנס להתפלל ביום הזה או בכל יום הוא פרובוקציה".

 

במשטרה אמרו כי הכוחות, בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד, נערכו במערכי תנועה משעות הבוקר בעוטף העיר העתיקה, ואפשרו לעשרות אלפי מתפללים מוסלמים להגיע לשטח הר הבית ולחגוג את חגם. "בשלב מסוים החלו להתגודד אלפי מתפללים שהיו בשטח הר הבית באזור שער המוגרבים ולהפר את הסדר במקום, תוך שקוראים קריאות לאומניות ומיידים אבנים, כיסאות וחפצים לעבר השוטרים", אמרו במשטרה. "לאור זאת, נתן מפקד המחוז הוראה לפזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, והשיבו את הסדר הציבורי על כנו. בהמשך היום, יקיים מפקד מחוז ירושלים הערכות מצב נוספות".

 

בכיר הג'יהאד האיסלאמי מוחמה אל-הנדי אמר: "ישראל פוגעת במסגד אל-אקצה שהוא ליבת הסכסוך הפלסטיני-ישראלי. הניסיונות של ישראל לשלוט במסגד אל-אקצה הגיעו לאחר שכמה מדינות ערביות הביעו נכונות לנורמליזציה ונטשו את סוגיית המסגד. ישראל מנצלת את התמוטטותן של מדינות ערב והרשות הפלסטינית כדי להשתלט על המסגד".

 

הבוקר: נאסרה כניסת יהודים להר 

כאמור, באופן חריג הוחלט מוקדם יותר לא לאפשר עליית יהודים להר הבית בתשעה באב, שחל הפעם באותו היום כמו חג הקורבן. גורם במשטרה אמר שההחלטה על סגירת הכניסה להר הבית התקבלה על ידי הדרג המדיני, אבל גורם בסביבת ראש הממשלה הכחיש שידע על כך וטען כי מדובר בהחלטה של המשטרה. גורמים מדיניים אמרו כי "הכניסה להר הבית נקבעת על פי הערכות מצב של המשטרה. בשום שלב לא ניתנה הנחיה של ראש הממשלה לסגור את הכניסה להר הבית".

מתפללים בהר הבית (צילום: AFP)
סלפי עם כיפת הסלע(צילום: AFP)

מתפללים בהר הבית (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מתפללים בהר הבית (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בכניסה להר הבית נתלה שלט ענק שעליו נכתב: "התורה האיסלאמית מברכת את העולם המוסלמי לרגל חג הקורבן". עוד נכתב בשלט: "לא לעסקת המאה", ו"הנפשות שלנו משתוקקות לירושלים". על השלט גם מופיעה תמונה של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי, שמת לפני חודשיים.

 

סמוטריץ': "כניעה לטרור"

השר בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי, הגיב להחלטה הראשונית, שלאחר מכן שונתה: "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום. ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאובדן ההרתעה גם ביתר הגזרות".

 

גם בימין המאוחד תקפו את ההחלטה למנוע כניסת יהודים להר הבית. "החלטת נתניהו לסגור את הר הבית היא חרפה לאומית", אמרו. "ההר הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי. אנו קוראים לראש הממשלה: תשנה את החלטתך. תפתח את הר הבית ליהודים".

 

מנגד, הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, בירך על ההחלטה. לדבריו, "עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסור וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה, ירושלים תיבנה משמירת קדושתה ולא חלילה מחילולה, בפרט ביום תשעה באב בו אנו מייחלים לבניין ירושלים".


פורסם לראשונה 11/08/2019 09:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
העימותים בהר הבית
צילום: AFP
מומלצים