שתף קטע נבחר

המחבל הנורבגי מהמסגד בא עם פנסים לביהמ"ש

פיליפ מנסהאוס, בן 21, הוא פעיל הימין הקיצוני שרצח שלשום את אחותו החורגת ואז יצא לטבוח במוסלמים במסגד ליד אוסלו. לפי דיווחים, באינטרנט שיבח את הרוצח מטבח המסגדים בניו זילנד וכינה אותו "הקדוש טרנט": "הוא בחר בי". היום בא לבית המשפט עם חבלות בפנים ובצוואר

המחבל הנורבגי פיליפ מנסהאוס, שניסה בשבת לבצע פיגוע ירי במסגד לא הרחק מאוסלו, התייצב היום (ב') לראשונה בבית המשפט, כשפנסים שחורים סביב עיניו וחבלות על צווארו. זו הפעם הראשונה שמנסהאוס, פעיל ימין קיצוני, נראה בציבור מאז ניסיון הפיגוע. לפי שעה הוא שומר על זכות השתיקה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

נורבגיה פיליפ מנסהאוס מחבל רצה לבצע פיגוע ב מסגד עם עורכת דינו (צילום: EPA)
פיליפ מנסהאוס היום בבית המשפט(צילום: EPA)

נורבגיה פיליפ מנסהאוס מחבל רצה לבצע פיגוע ב מסגד עם עורכת דינו (צילום: EPA)
עם עורכת הדין אוני פרייס. שומר על זכות השתיקה(צילום: EPA)

מנסהאוס, בן 21, נכנס בשבת בערב למסגד בבארום, פרבר של אוסלו, חמוש ברובים ובאקדחים. רק שלושה בני אדם היו בפנים באותה העת, והם עסקו בהכנות לחג הקורבן, שמוסלמים בכל העולם ציינו אתמול. עשר דקות לפני כן עוד היו שם יותר מעשרה מתפללים.

 

השלושה שנשארו במסגד הצליחו להשתלט על מנסהאוס ועיכבו אותו עד לבוא המשטרה. אחד מהם נפצע באורח קל מאוד, לא מירי. לפי החשד, לפני צאתו למסגד רצח מנסהאוס את אחותו למחצה, בת 17. גופתה נמצאה בביתו.

  (צילום: EPA)
המסגד שבו תקף מנסהאוס. השראה מניו זילנד וטקסס(צילום: EPA)

ירי ב מסגד ליד אוסלו נורבגיה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

עורכת דינו של מנסהאוס, אוני פרייס, אמרה כי לעת עתה ישמור הצעיר על זכותו שלא להסביר את מעשיו. היא סירבה להגיב על דיווחים בתקשורת הנורבגית שלפיהם מנסהאוס שאב השראה ממעשי הטבח בניו זילנד, שם רצח פעיל ימין קיצוני בחודש מרץ 51 מוסלמים, ובטקסס, שם רצח צעיר בעל עמדות דומות 22 בני אדם לפני שבוע וחצי.

 

העיתון "דאגבלדט", מהגדולים שבעיתוני נורבגיה, דיווח שביום ההתקפה כתב מנסהאוס באינטרנט שהוא "נבחר" על-ידי "הקדוש טרנט", כשכוונתו כנראה לברנטון טרנט, הרוצח מטבח המסגדים בקרייסטצ'רץ', ניו זילנד. שמו של המסגד שבו ניסה לתקוף שלשום מנסהאוס זהה לשמו של אחד המסגדים שהותקפו בטבח ההוא.

  (צילום: רויטרס)
ראש הממשלה סולברג. "התקפה על הנורבגים המוסלמים"(צילום: רויטרס)

ראש ממשלת נורבגיה ארנה סולברג כינתה את ניסיון הפיגוע של מנסהאוס "התקפה ישירה על המוסלמים הנורבגים". היא הדגישה כי אף שהממשלה מנסה ללא הפסקה להילחם בשיח השנאה – יש לפעול ביתר שאת: "זה אתגר. במובן מסוים, זה אתגר עולמי". התביעה בנורבגיה ביקשה להאריך את מעצרו בארבעה שבועות.

 

מוחמד רפיק בן ה-65, טייס לשעבר בחיל האוויר של פקיסטן, היה הראשון להתעמת עם התוקף שלשום. "פתאום שמעתי ירי בחוץ", סיפר אתמול, "ואז האיש נכנס לתוך הבניין עם רובים ואקדחים. הוא התחיל לירות על שני האחרים שהיו בִּפְנים". רפיק סיפר שתפס את מנסהאוס, הפיל אותו לקרקע והרחיק ממנו את הנשק.

 

נורבגיה עדיין זוכרת את הטבח שביצע בשנת 2011 פעיל הימין הקיצוני הניאו-נאצי אנדרס ברייוויק, טבח שבו נרצחו 77 בני אדם. זה הטבח הקשה ביותר שידעה נורבגיה שלא בזמן מלחמה. תחילה פוצץ ברייוויק מכונית תופת באוסלו והרג שמונה אנשים, ומשם המשיך לאי אוטויה ורצח ביריות 69 בני אדם, רובם הגדול בני נוער במחנה קיץ של תנועת נוער המזוהה עם השמאל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מנסהאוס בבית המשפט, היום בצהריים
צילום: EPA
מומלצים