שתף קטע נבחר

רוסיה אחרי פיצוץ הטיל: מובילים במרוץ הגרעיני

למרות האסון שגרם למות חמישה מדעני גרעין ולקפיצה ברמות הקרינה, רוסיה מתעקשת שהיא מובילה במרוץ לפיתוח דור חדש של נשק גרעיני. טראמפ התגאה שלארה"ב טכנולוגיה מפותחת יותר, הקרמלין: "הם לא ברמה שלנו"

 

 

בקרמלין טענו היום (ג') כי הם מנצחים במרוץ לפיתוח דור חדש ומתקדם של כלי נשק גרעיניים, על-אף התאונה המסתורית במהלך ניסוי רקטי בשבוע שעבר, שגרם למותם של חמישה מדעני גרעין ולקפיצה ברמות הקרינה באזור, בצפון הרחוק של רוסיה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

רוסאטום, סוכנות הגרעין הלאומית, אמרה כי התאונה ביום חמישי התרחשה במהלך ניסוי בפלטפורמה צפה בים הלבן. בפיצוץ של הטיל, או רק המנוע שלו, נהרגו חמישה מדעני גרעין ונפצעו שלושה עובדים נוספים. היא הבטיחה להמשיך לפתח כלי נשק חדשים למרות האסון, ותיארה את המדענים שנספו כגיבורים לאומיים.

ניסוי ב טיל שיוט גרעיני 9M730 בורבסטניק  SSC-X-9 Skyfall  ארכיון יוני 2018 (צילום: משרד ההגנה הרוסי,AP, EPA)
מרוץ לפיתוח כלי נשק גרעיניים. פוטין וטראמפ, במרכז ניסוי בטיל שיוט גרעיני שביצעה רוסיה(צילום: משרד ההגנה הרוסי,AP, EPA)

ניסוי ב טיל שיוט גרעיני 9M730 בורבסטניק  SSC-X-9 Skyfall  ארכיון יוני 2018 (צילום: משרד ההגנה הרוסי)
תיעוד שפרסם משרד ההגנה הרוסי ביוני 2018, ומראה חלקים ממערכת טיל השיוט הגרעיני בורבסטניק(צילום: משרד ההגנה הרוסי)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס הלילה (שעון ישראל) לתקרית בטוויטר, ואמר כי ארצו "לומדת רבות" מהפיצוץ. הוא רמז לכך שהטיל שבו בוצע הניסוי הכושל היה טיל שיוט שנע בעזרת אנרגיה גרעינית, אותו אחד שבפיתוחו התגאה בשנה שעברה הנשיא ולדימיר פוטין. בניו יורק טיימס דיווחו לפני הציוץ של טראמפ כי זו היא ההערכה בקרב המודיעין האמריקני. גורם בכיר בממשל אמר ל"רויטרס" כי עדיין לא ברור אם הפיצוץ היה גרעיני, אך לדבריו כן היו בו "מרכיבים רדיואקטיביים".

 

רוסיה טוענת שלטיל אותו היא מפתחת יהיה טווח בלתי מוגבל, ושהוא יהיה חסין מכל מערכות ההגנה הקיימות. הטיל מכונה ברוסיה 9M730 בורבסטניק (יסעור), בעוד בנאט"ו מכנים אותו SSC-X-9 Skyfall.

 

 

ולדימיר פוטין   (צלום: AP)
הבטיח טיל בלתי-מנוצח. פוטין ביום הצי הרוסי בחודש שעבר(צלום: AP)

טראמפ הוסיף בציוץ שלו כי לארה"ב יש "טכנולוגיה דומה, אבל יותר מפותחת". הוא התייחס גם לרמות הקרינה הגבוהות שזוהו לאחר הפיצוץ, ואמר כי הרוסים דואגים לאיכות האוויר שלהם באזור ו"הרבה מעבר אליו" – מצב שאותו כינה "לא טוב".

 

בקרמלין נשאלו על היום דבריו של טראמפ, ואמרו כי רוסיה, ולא ארה"ב, היא זו שנמצאת בחזית הפיתוח של הדור החדש של כלי נשק גרעיניים. "הנשיא שלנו אמר שוב ושוב שההנדסה הרוסית בתחום הזה עוקפת באופן משמעותי את הרמות שמדינות אחרות הצליחו להגיע אליהן בשלב זה", אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב.

 

 

בנאומו השנתי ב-2018, פוטין חשף את מה שתיאר ככלי נשק בלתי-מנוצחים, ובהם אותו טיל שיוט גרעיני, רובוט תת-ימי שנעזר גם הוא בהנעה גרעינית וכן נשק לייזר חדשני. המתיחות בין מוסקבה לוושינגטון גברה לאחרונה בעקבות קריסתה של האמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, שנחתמה ב-1987. רבים בעולם הביעו חשש כי ביטולה יביא למרוץ חימוש חדש בין המעצמות.

 

פרטי האסון ביום חמישי עדיין נשמרים בסודיות. שלשום אמר בכיר במרכז הגרעיני שבו עבדו המדענים כי הם פעלו לפתח "מנוע גרעיני קטן". משרד ההגנה מסר אחרי התקרית שרמת הקרינה נותרה תקינה, אולם רשויות העיר הסמוכה למקום הניסוי, סברודבינסק, אמרו שנרשמה עלייה ברמות הקרינה.

הלוויה בעיר סארוב טקס קבורת חמשת ה מדענים ה רוסים שנהרגו בפיצוץ טיל ב רוסיה  (צילום: AP)
הלוויית מדעני הגרעין שנספו, אתמול(צילום: AP)

הלוויה בעיר סארוב טקס קבורת חמשת ה מדענים ה רוסים שנהרגו בפיצוץ טיל ב רוסיה  (צילום: AP)
(צילום: AP)
  

מפה הים הלבן  ()

היום הודיעה סוכנות מזג האוויר הממשלתית כי היא מאמינה שרמת הקרינה בסברודבינסק עלתה אחרי התקרית בשיעור של פי ארבעה עד פי 16 מהמותר. סוכנות "אינטרפקס" דיווחה שהרשויות המליצו לתושבי הכפר ניונוקסה הסמוך לאזור הפיצוץ להתפנות מבתיהם עד מחר, בשל עבודות שנערכות באזור לטיהורו. בהמשך דיווחו סוכנויות הידיעות במדינה כי ההמלצה להתפנות הוסרה.

 

בסוכנות הידיעות TASS ציינו כי הצוות הרפואי שטיפל בנפגעי האסון נשלח לבדיקות רפואיות במוסקבה. החובשים, דווח עוד, חתמו על הסכמי סודיות בשל אופי התקרית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משרד ההגנה הרוסי
ניסוי רוסי בטיל שיוט גרעיני, 2018
צילום: משרד ההגנה הרוסי
מומלצים