שתף קטע נבחר

המפלגות שלא מוותרות: "כשהציבור יתפכח הוא יבחר בנו"

תשע מפלגות קטנות החליטו להתמודד בבחירות הקרובות, על אף שרק לפני כמה חודשים לא עברו את אחוז החסימה. חלק מהמפלגות מתעקשות שיהיו הפתעת הבחירות, חלק טוענות שאין מי שמייצג את עמדתן, ויש שמציגות עצמן כחלופה עבור המאוכזבים. וגם: מי בונה על שחזור ההישג של הגמלאים?

זו לא הפעם הראשונה שבה הן מתמודדות לכנסת, על רובן כנראה לא שמעתם, ושיעור הקולות שהן גרפו בבחירות הקודמות עומד על כמאית האחוז. תשע מפלגות קטנות ותיקות לא נרתעו מהתוצאות בבחירות לכנסת ה-21, והציבו את עצמן שוב לבחירה. כמעט חודש ליום הבוחר בדקנו למה הן רצות שוב, ואם הן לא חוששות מבזבוז כסף או מזריקת קולות כשרים לפח.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

בחירות 2019  (צילום: ערן גרנות)
(צילום: ערן גרנות)

 

צומת - התיישבות וחקלאות

בבחירות הקודמות מפלגת צומת זכתה להיכנס שוב לשיח הציבורי כשהציבה בראשה את אורן חזן, שייצר עניין סביבה. עם זאת, ההתעניינות הציבורית והתקשורתית סביב המפלגה לא הביאה מצביעים והמפלגה זכתה בסך הכל ל-2,417 קולות - 0.06% מסך הקולות הכשרים.

 

בסיבוב הנוכחי שב להוביל את הרשימה משה גרין, שהיה חבר ברשימה הקודמת תחת חזן והתמודד כמה פעמים נוספות בעבר. המפלגה מתמודדת כנציגה של המושבים והמרחב הכפרי. עיקר הדגש שהמפלגה שמה הוא על הצלת ענף החקלאות וסיוע לחקלאים. החברים משוכנעים שיהיו הפתעת הבחירות, וצופים לקבל חמישה מנדטים.

משה גרין ()
יו"ר צומת, משה גרין

החמישייה הפותחת: משה גרין, רחל פרץ-גלאם, מאיר צפרירי, שלומי שמאי ורפ"ק (בדימוס) גיא רייף.

 

דבר היו"ר: "המפלגה שלנו קמה מתוך זעקה מהשטח. כמי שחוו וחווים את מצוקות החקלאים על בשרם, אנחנו נשים לזה סוף. הדבר היחיד שניצב לנגד עינינו הוא דאגה לחקלאים ומתיישבים, שננטשו על ידי המדינה וזכויות היסוד שלהם נרמסות מדי יום. אנחנו נהיה הקול שלהם בכנסת. רק אנחנו נדע לדפוק על השולחן כשצריך ולייצר פתרונות יעילים לקשיים הבלתי נגמרים שעימם מתמודדים החקלאים. זוהי מלחמה על הבית ועל עתיד ההתיישבות והחקלאות במדינה" (משה גרין).

 

מנהיגות חברתית

בראש מפלגת מנהיגות חברתית עומד אילן משיחא יר-זנבר, שמתמודד פעם נוספת בבחירות לכנסת למרות העובדה שבבחירות האחרונות קיבלה המפלגה מספר מזערי של 385 קולות - 0.01% מסך הקולות הכשרים.

 

במפלגה טוענים כי אין קשר בין הבחירות הקודמות לנוכחיות, וכי ברגע שהציבור יתפכח ויבין שצריך מנהיגות אמיתית הוא יבחר בהם. המפלגה מבטיחה להתמקד בטיפול בשחיתות הממסדית ובראשה מערכת המשפט, באחדות הציבור ונבחריו ובהנהגה חברתית למען כלל האזרחים.

אילן משיחא ()
אילן משיחא. "ברגע שהציבור יתפכח ויבין שצריך מנהיגות אמיתית הוא יבחר בנו"

רביעיית המועמדים לכנסת: אילן משיחא יר-זנבר, שקד כחלון, טליה רוטנברג ותומר שפירא.

 

דבר היו"ר: "ישראל צריכה אחד שיאחד ויפעל ויתקן, ישראל צריכה מנהיג אמיתי. כל קול שבוחר במנהיגות חברתית הוא קול שמסייע למנהיגות חברתית להתחזק, עד שתוכל לפעול ברשות המחוקקת ולהשיג את כל המטרות לטובת המדינה ולטובת האזרחים" (אילן משיחא יר-זנבר).

 

הגוש התנכ"י

אחת המפלגות הייחודיות ביותר שמתמודדת שוב היא המפלגה שרואה בכל הדתות שמאמינות בתנ"ך שותפות. בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה 353 קולות - 0.01% מסך הקולות הכשרים - אך היא לא רואה בכך סיבה להפסיק להתמודד.

 

חברי המפלגה הביאו כדוגמה את מפלגת הגמלאים, שלא עברה את אחוז החסימה בשתי מערכות בחירות עד שבפעם השלישית הצליחה להכניס שבעה חברי כנסת.

דניס אביגדור ליפקין ()
דניס אביגדור ליפקין, יו"ר הגוש התנ"כי. שואבים השראה ממפלגת הגמלאים

החמישייה הפותחת: דניס (אביגדור) ליפקין, חנא חווא, דוד סונינו, דוד פרידמן ומיכאל בר נדר.

 

דבר היו"ר: "מפלגת הגוש התנ"כי שמה בראש מעייניה את העקרונות הבאים: אחרי 2,000 שנות שנאה בין היהודים לנוצרים, להביא להבנה ואהבה ולתת ייצוג גם לאזרחים הנוצרים בכנסת, ברית אסטרטגית יהודית-נוצרית לשיפור ההגנה על ישראל וגם על כל היהודים והנוצרים בישראל ובכל העולם, חיזוק התרבות המערבית והדמוקרטיה בישראל ובכל העולם".

 

מפלגת דעם

מפלגת דעם הוותיקה היא מפלגת שמאל יהודית-ערבית שחרתה על דגלה את חזון בנייתן של כלכלה ירוקה ושותפות ישראלית-פלסטינית שוויונית, שתתממש במדינה דמוקרטית אחת. בבחירות הקודמות היא התמודדה תחת השם: "כלכלה ירוקה - מדינה אחת", וקיבלה 556 קולות בלבד - 0.01% מסך הקולות הכשרים.

 

במפלגה טוענים שהם פועלים במשך כל השנה בקידום תפיסת עולמם, ובהיעדר אלטרנטיבה ראויה שתיתן ביטוי לרעיונותיה, הם מאמינים שהצגת חזון הכלכלה הירוקה והמדינה הדמוקרטית האחת בבחירות הוא חובה פוליטית, מוסרית ואנושית מדרגה ראשונה.

  ()
חברי מפלגת דעם
 

החמישייה הפותחת: יואב גל טמיר, ופא עקל טיארה, חנאן מנאדרה זועבי, ארז וגנר וסאמיה נאסר. 

 

דבר היו"ר: "במקום לעסוק בבעיות האמיתיות שמולן אנו ניצבים, המפלגות הקיימות עורכות מלחמות אישיות וקטנוניות על השלטון. אנחנו מציעים גרין ניו-דיל ישראלי-פלסטיני שמתמודד עם האתגרים שמציבים מולנו סכסוך הדמים ומשבר האקלים. אנו רואים בבנייתה של הכלכלה הירוקה מכשיר רב עוצמה שבכוחו להביא לפתרון שווה וצודק לפערים הכלכליים האדירים בין ישראלים ופלסטינים, ערבים ויהודים, ולעבוד יחד למען עתיד טוב יותר" (יואב גל טמיר).

 

הפיראטים

מפלגת הפיראטים הססגונית הוקמה ב-2012, ומקדמת את השימוש באינטרנט לקידום דמוקרטיה השתתפותית, שקיפות, חופש ביטוי ופרטיות. בבחירות האחרונות קיבלה המפלגה 819 קולות - 0.02% מסך הקולות הכשרים.

 

לראייתם, הם לא מבזבזים את קולות הבוחרים אלא מהווים חלופה, בעיקר עבור הקולות הפסולים ועבור יותר מ-30% מהבוחרים שלא יצאו להצביע בבחירות הקודמות. הפיראטים תומכים בביטול אחוז החסימה, לגליזציה של קנביס, שלום, אי-ביטול מסיבות ופסטיבלים ועוד.

מפלגת הפיראטים (צילום: יואב דודקביץ')
חברי מפלגת הפיראטים בכנסת. לא בזבוז קולות, חלופה(צילום: יואב דודקביץ')

החמישייה הפותחת: נועם כוזר, לידיה מלטין, דן בירון, לילך רובין ודניאל פלנקר.

 

דבר היו"ר: "אין לנו במי לבחור מהאפשרויות הקיימות, וצריך מגוון רחב יותר של קולות בכנסת. בתוך הכנסת השיח מצטצמם לגושים, מחוץ לכנסת חופש הביטוי בסכנה, וכך השיח הציבורי והפוליטי הולך ומתנתק מהעם ומהאנשים" (נועם כוזר).

 

איחוד בני הברית - התנועה הנוצרית הליברלית

אחרי שבבחירות הקודמות קיבלה "איחוד בני הברית" את מספר הקולות השני הנמוך ביותר (256 קולות - א.ש.), רב החובל בשארה שליאן לא עוצר, והציב את רשימתו לבחירה נוספת. לטענתו, המפלגה מתמודדת שוב לבדה מכיוון שהמפלגות הגדולות לא הסכימו לקבל אותה ולרוץ יחד.

 

בבחירות הנוכחיות שם המפלגה עודכן, ונוסף לו "התנועה הנוצרית הליברלית". המפלגה דוגלת בערכי חופש, סובלנות, שוק חופשי ודמוקרטיה. התנועה קמה כדי לייצג נוצרים ולא נוצרים כאחד, אך נותנת דגש על מימוש הצרכים והשאיפות של הציבור הנוצרי בישראל.

רב חובל בשארה שליאן (צילום: סטודיו מזאוי, נצרת)
שליאן. "נשנה את כל המפה הפוליטית"(צילום: סטודיו מזאוי, נצרת)

החמישייה הפותחת: רב חובל בשארה שליאן, אולגה קפלן, פהים עאסי, ח'ליל טנוס ובניאמין שחאדה.

 

דבר היו"ר: "הרשימה המשותפת והמפלגות הערביות לא מייצגות אותנו, כי המטרה הראשונה שלהם היא פלסטין ולא ישראל. זו המדינה שלנו ואנחנו, הנוצרים הנאמנים למדינה, רואים את עצמנו כחוליה המגשרת בין היהודים והערבים. אם נעבור את אחוז החסימה, נשנה את כל המפה הפוליטית" (בשארה שליאן).

  

זכויותינו בקולנו

המפלגה הוקמה כדי לקדם חיים בכבוד בישראל לאוכלוסיית הוותיקים, אנשים עם מוגבלויות, משפחות וחסרי ישע. בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה 1,316 קולות בלבד - 0.03% מסך הקולות הכשרים.

מצ
עינת קולמן, יו"ר זכויותינו בקולנו(צילום: רמי זרנגר)

המבנה והבסיס של המפלגה השתנו בתקופה הקצרה שחלפה מאז הבחירות לכנסת ה-21, ובמפלגה מאמינים שביכולתם לשנות דברים גם כמפלגה קטנה. המפלגה רואה חשיבות עליונה בבניית תהליכי היערכות לתוחלת החיים המתארכת ובתוכניות מניעה שונות שיקלו על התמודדות המדינה, החל מטיפול דחוף בנושא הפנסיה וכלה באורח חיים בריא.

 

החמישייה הפותחת: עינת קולמן, צביקה רוזן, איתם ישראלי, נועם קולמן וגאולה רייך.

 

דבר היו"ר: "לציבור נמאס לראות את הדגל החברתי מונף מעל כל מפלגה, ומנגד בקדנציה עצמה כולם רק שומרים על הכיסא. הגיע הזמן שישראל תחזור להיות מקום שבו כל האזרחים חיים בכבוד. לא ייתכן שאין היערכות ארוכת טווח ומסודרת ששומרת על החברה הישראלית והחוליות החלשות שבה. אלו הן שזקוקות למי שיילחם עבורן. נתמודד בבחירות כדי להיות המגן החברתי בשיח הציבורי בפוליטיקה הישראלית" (עינת קולמן).

 

מפלגות נוספות שמתמודדות פעם נוספת בבחירות הנוכחיות הן כבוד האדם בראשות ארקדי פוגץ וכל ישראל אחים לשוויון חברתי בראשות אללי אדמסו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ'
מפלגת הפיראטים בכנסת
צילום: יואב דודקביץ'
מומלצים