שתף קטע נבחר

היועמ"ש התנגד לפסילת עוצמה יהודית, פרקליט המדינה תמך

ועדת הבחירות תדון בעתירות שהוגשו נגד הרשימות השונות. היועץ המשפטי לממשלה פרסם את חוות דעתו בנוגע לעתירות: לפסול את מרזל וגופשטיין, לא לפסול את הרשימה המשותפת ויש עתיד. פרקליט המדינה סבר: לפסול את כל רשימת עוצמה יהודית

 

ברוך מרזל בנצי גופשטיין (צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
היועמ"ש ממליץ לפסול את מרזל וגופשטיין, אך לא את כל המפלגה(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)

 

מליאת ועדת הבחירות המרכזית תדון היום (ד') בבקשות הפסילה של רשימות ומועמדים לכנסת ה-22. מדובר בבקשות לפסילת רשימת "עוצמה יהודית" ושלושה ממועמדיה - איתמר בן גביר, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין, ולפסילת הרשימה המשותפת ורשימת יש עתיד, המתמודדת במסגרת רשימת כחול-לבן. היועץ המשפטי לממשלה , אביחי מנדלבליט, הגיש את עמדתו לוועדה, שעל פיה יש לפסול את התמודדותם של ברוך מרזל ובנצי גופשטיין, אך לא של איתמר בן-גביר ושל רשימת עוצמה יהודית כולה. לעומת מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן סבר כי יש לפסול את התמודדות כל הרשימה.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

את הבקשות לפסילת רשימת עוצמה יהודית ומועמדיה הגישו המרכז הרפורמי לדת ומדינה, רשימות כחול לבן והמחנה הדמוקרטי וסיעת העבודה. בבקשות הובאו ציטוטים שנויים במחלוקת של המועמדים ברשימה.

יו
יו"ר חד"ש איימן עודה. הוגשה בקשה לפסילת הרשימה המאוחדת(צילום: יאיר שגיא )

ח
היועמ"ש נגד פסילת יש עתיד. ח"כ יאיר לפיד (צילום: מוטי קמחי)

מרזל, הממוקם שני ברשימה, אמר בין השאר: "כאשר נסיים לטפל באויב יתפנו עשרות מיליארדים של שקלים שהיום אנחנו מבזבזים אותם, 60% מהכסף של הביטוח הלאומי הולך לאויב". גופשטיין, מנהיג ארגון להב"ה ומקום חמישי ברשימה, התייחס לחתונת בתו: "בוא נגיד שאם היה פה מלצר ערבי הוא לא היה מגיש את האוכל, הוא היה מחפש את בית החולים הקרוב".

 

עורכי הדין שהגישו את הבקשה בשם התנועה הרפורמית אמרו כי "בדיוק כפי שכהנא נפסל, כך יש לפסול את ממשיכי דרכו - מפלגת עוצמה יהודית ומנהיגיה, שמחזיקים בדעות גזעניות קיצוניות ומצהירים על כוונתם לממשן מתוככי כנסת ישראל".

 

בבקשת רשימת המחנה הדמוקרטי נכתב כי "רשימת עוצמה יהודית מבקשת באופן רשמי ומובהק לפעול לגירוש הערבים ממדינת ישראל. זו היא גזענות קשה ובוטה השמורה למקרים אפלים בהיסטוריה ואשר מבקשת להביא לסילוק אוכלוסייה שלמה רק בשל השתייכותה הלאומית".

 

בבקשת סיעת כחול לבן לפסילת גופשטיין נכתב כי "הוא איש אלים, המעודד אלימות כלפי לא יהודים - מוסלמים ונוצרים כאחד. זהו חוט השדרה האידאולוגי שלו. השקפת העולם שלו אינה אך גזענית, כי אם כפירה של ממש בהיות ישראל דמוקרטיה".

  

בעניין מרזל וגופשטיין קבע מנדלבליט כי "הצטברה מסה קריטית של ראיות, ולמעשה הרבה מעבר לכך, שממנה עולה תמונה ברורה, חמורה וחד משמעית של הסתה לגזענות מצדם, באופן שיטתי ולאורך שנים, כולל בשנה האחרונה. אין ספק שמרזל וגופשטיין חצו את הקו ונמצאים 'בעומקו' של האזור האסור".

 

בעניינו של בן גביר קבע היועמ"ש כי "לא הוצגה מסה קריטית של ראיות, שיכולה לבסס את מניעת השתתפותו בבחירות לכנסת" ובנוגע לרשימה כולה הוא קבע כי "במצע המפלגה כשלעצמו אין כדי להצדיק את פסילת המפלגה" והוסיף כי תיגרם "פגיעה קשה לזכות החוקתית לבחור אם תיפסל הרשימה כולה, שכוללת 27 מועמדים נוספים מלבד השניים שיש לפסול את השתתפותם, ושביחס אליהם לא הוצגה בבקשות תשתית המצדיקה פסילה".

  ()
מנדלבליט מתנגד לפסילתם. הרשימה המשותפת

בבקשה לפסילת הרשימה המשותפת, שהגישה מפלגת "עוצמה יהודית", נטען כי נציגיה "תומכים במאבק מזוין של מדינת אויב ושל ארגוני טרור נגד מדינת ישראל, תומכים ברצח יהודים ואזרחי מדינת ישראל ומסיתים לגזענות. את פסטיבל התמיכה בטרור יש להפסיק אחת ולתמיד". עמדת היועמ"ש בנושא היא כי חומר הראיות הכולל המובא בבקשה אינו מצדיק את קבלתה, שכן לא הצטברה "מסה ראייתית קריטית" המתחייבת לשם פסילת רשימת מועמדים מלהתמודד בבחירות לכנסת.

 

עוצמה יהודית הגישה גם את הבקשה לפסילת רשימת יש עתיד, כחלק מרשימת כחול-לבן, מאחר שהיא "מסיתה בפראות נגד הציבור החרדי ממניע של גזענות". המבקשים מביאים כראיה את הסרטון שפרסם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שבו מוצגת שיחת וואטסאפ מדומה שבה "חברי הכנסת החרדים מוצגים כמי שמבקשים לקחת את כל הכסף שיש במדינת ישראל, כשהדברים מזכירים את האנטישמיות מתקופות אפלות".

ח
היועמ"ש קורא לדחות על הסף את הבקשה לפסילת יש עתיד. יאיר לפיד(צילום: מוטי קמחי)

מנדלבליט ציין בעמדתו כי יש לדחות את הבקשה על הסף, שכן היא אינה מכוונת כלפי רשימת מועמדים אלא כלפי מפלגות, אך גם ללא הנימוק הפרוצדורלי, היועמ"ש סבור שהיה מקום לדחותה מכיוון ש"הבסיס הראייתי שהונח בתמיכה לבקשה הוא קלוש עד מאוד".

 

על פי החוק, יש לפסול רשימת מועמדים או מועמד ברשימה, אם יש במטרותיהם או במעשיהם, במפורש או במשתמע, אחד מאלה - שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל.

 

המליאה היא גוף פוליטי שמורכב מנציגי סיעות הכנסת היוצאת על פי גודלן היחסי. בתום הטיעונים של המבקשים והמשיבים, יישמעו עמדותיהם של חברי המליאה והיא תכריע בהצבעה. החלטה לפסול מועמד דורשת אישור של בית המשפט העליון, אך בכל מקרה, על כל החלטה סביר שיוגשו ערעורים לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, כך שלהחלטות הוועדה בנושא אין תוקף מעשי.

 

במערכת הבחירות הקודמת ועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את התמודדותה בבחירות של הרשימה הערבית רע"ם-בל"ד וכן את התמודדותו של המועמד היהודי ברשימת חד"ש-תע"ל, ד"ר עופר כסיף, אך בג"ץ הפך את ההחלטות, כמו גם את החלטת הוועדה לאשר את התמודדותו של ד"ר מיכאל בן-ארי מרשימת עוצמה יהודית.


פורסם לראשונה 13/08/2019 22:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
ברוך מרזל ובנצי גופשטיין
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים