שתף קטע נבחר

קצין קרבי נתפס עם סמים, הואשם - וזוכה

בלש משטרה גילה שני גרם וחצי של מריחואנה על סמ"פ מהנח"ל, אך על הקצין לא היו סימנים מחשידים כנדרש, האישום בוטל ונקבע זיכוי מוחלט. מפקד החטיבה ערך לו בירור והחליט בצעד חריג שלא להדיח אותו מהתפקיד

בית הדין הצבאי בחיפה זיכה החודש קצין בדרגת סגן, ששימש עד לאחרונה סגן מפקד פלוגה בחטיבת הנח"ל, מאישום של החזקת סמים. הזיכוי נבע מליקוי בחקירה שהתבטא בדרך שבה נתפסו הסמים על-ידי שוטרי משטרת ישראל.

הואשם בהחזקת סם מסוכן - וזוכה. אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
הואשם בהחזקת סם מסוכן - וזוכה. אילוסטרציה(צילום: דובר צה"ל)
 

הקצין, סגן א', שהה במהלך חופשה מהצבא עם כמה מחבריו בחודש יוני אשתקד במתחם התחנה המרכזית בתל אביב, באזור שבו מתקיימות לעיתים עסקאות סמים. שוטרים ניגשו אליו בזמן שלבש לבוש אזרחי וביקשו ממנו להזדהות, ואז הציג בפניהם את תעודת הקצין שלו. בחיפוש על גופו מצאו קנאביס במשקל של שני גרמים וחצי. הדיווח שהועבר למצ"ח הוביל לכתב אישום שהגישה נגדו הפרקליטות הצבאית, בסעיף של החזקת סם מסוכן.

 

למרות החקירה, החשדות והאישום שהוגש נגדו, הקצין נשאר בתפקידו הפיקודי לאחר בירור קצר אצל מפקד החטיבה, אלוף-משנה דן גולדפוס, שהשעה אותו לתקופה קצרה. גם בזמן שהתנהל נגדו משפט ההוכחות הקצין כיהן בתפקידו הפיקודי, למרות שבצה"ל בדרך כלל משעים ובהמשך גם מדיחים מתפקיד לכל הפחות כל איש קבע שמואשם בעבירה פלילית.

 

"התביעה חזרה בה מכתב האישום, וזאת לאחר כפירת הנאשם ושמיעת חלק מעדי התביעה", כתבה נשיאת בית הדין הצבאי בחיפה, אלוף-משנה טלי פריד, בפסק הדין החריג. "הנאשם יזוכה בהסכמת הצדדים באופן מלא מההאשמה שיוחסה לו בכתב האישום".

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

הקצין זוכה באופן מוחלט לאחר שלא הודה בשום עבירה, גם לא בשלבי חקירתו. "פגשתי מאות אם לא אלפי אירועים מהסוג המדובר", העיד הבלש ממרחב יפתח שתפס אותו. "זו גזרה שמתאפיינת בפשע של סמים באופן יוצא דופן. האירוע היה בסביבות שתיים בלילה וזיהיתי מכיוון האנשים שנבדקו (בהם הקצין, י"ז) ריח שאני מזהה מעבודתי ושאלתי אם יש עליהם משהו שלא אמור להיות עליהם, והם אמרו שלא".

 

הבלש הוסיף להעיד: "כששאלתי בשנית כי הריח בלט מאוד, הנאשם הוציא דבר מה שהוא מן הסתם מוכר לי כסמים. אני לא זוכר אם זה היה נייר או סיגריה. זה היה עטוף במשהו. הנאשם לא זרק אותו והתנהג מאוד בכבוד, ואמרתי לו כמה חבל לי שהוא חייל. אחד מהם גם סיפר שהוא בדרך לקורס קצינים. לאחר מכן כשדיברתי איתו אמרתי לו שאני מרגיש רע עם המצב הזה".

 

בעדותו בבית הדין הצבאי, הודה הבלחש שלא זיהה התנהגות חשודה בקרב סגן א' ושלושת חבריו. "לפני שניגשתי לחשודים לא היה יסוד סביר לחשד, גם כשביקשתי מהם להזדהות. אף אחד מהם לא היה עם פייסל ביד".

עורך דין שי רודה מייצג את החשוד (צילום: מוטי קמחי)
עו"ד שי רודה(צילום: מוטי קמחי)

על עבירת החזקת הסם במשקל מופחת, א' לא היה מואשם כאזרח, והמדינה הייתה מסתפקת בקנס. בצה"ל, שמחמיר יותר בנושא שימוש במריחואנה, היה צפוי א' להיכלא לכמה שבועות, לספוג הורדה בדרגה ולחובתו היה נרשם רישום פלילי למשך חמש שנים אם היה מורשע. הצבא, שנוקט במדיניות הקלה מסוימת עם חיילים שנתפסו לראשונה עם סמים קלים, לא נוקט באותה מדיניות כלפי אנשי קבע.

 
שי רודה, עורך דינו של סגן א', שהספיק בינתיים לסיים את שירותו ולהשתחרר מצה"ל, מסר בתגובה: "שוטרי משטרת ישראל צריכים להפנים אחת ולתמיד, שאין להם זכות או סמכות להיטפל לאזרחים תמימים, לבקש מהם להציג תעודה מזהה ללא סיבה, בטח לא לבצע עליהם חיפוש ללא אבחנה. ככל שיפעלו כך, עבודתם תהיה לחינם תוך גינוי התנהלותם".

 

מדובר צה"ל נמסר: "בית הדין צבאי זיכה ביום 6 באוגוסט 2019 מכל אשמה קצין אשר הואשם בעבירה של החזקת סם בנסיבות אזרחיות, לאחר שהתביעה הצבאית חזרה בה מכתב האישום. יצוין כי עם פתיחת החקירה בעניינו, הושעה הקצין, אולם בבחינת כלל הנסיבות ולאחר ראיון אישי עם מפקד החטיבה, בו נשמעה גרסת הקצין, הוחלט להשאירו בתפקיד עד לסיום ההליך המשפטי. הקצין סיים את שירותו בצה"ל בחודש מרץ 2019, שלושה חודשים לאחר הגשת כתב האישום נגדו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים