שתף קטע נבחר

תוך כדי האירוע בעפולה: העליון פסל את אישור ההפרדה

שופטי העליון קבעו כי השופט שאישר אירוע בהפרדה בין גברים לנשים, עאטף עילבוני, חרג מסמכותו - ופסק דינו מבוטל. ש"ס: "בנימוקי פרוצדורה העליון מחה במחי יד הישג משפטי חשוב". ח"כ אבידר מישראל ביתנו: "דרעי שמח מוקדם מדי"

 

 

דרמה בבית המשפט העליון, בזמן שהאירוע בעפולה בעיצומו: שופטי העליון קבעו אמש (יום ג'), שעות לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת אישר את קיומו של האירוע למגזר החרדי בהפרדה בין גברים לנשים, כי "בית המשפט המחוזי חרג מסמכותו, ופסק דינו מבוטל".

 

לעיון בפסק הדין המלא של העליון

 

השופטים דנו בערעור של שדולת הנשים על ההחלטה במחוזי, אחרי שהאירוע בעפולה כבר החל עם הפרדה מלאה בין נשים לגברים. משום שהחלטת העליון לא הייתה משפיעה על התוצאה הסופית, הוגדר הדיון כדיון פרוצדורלי סביב הסמכות של בית המשפט בנצרת לבטל פסק דין של בית משפט אחר. הטענה של שדולת הנשים הייתה שבית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, לא מוסמך לבטל פסק דין של בית משפט אחר - והעליון קיבל את אותה טענה. השופטים לא דנו כלל בסוגיה שהובילה לסערה - ההפרדה המגדרית.

 

הכניסה לפארק העירוני בעפולה (צילום: נחום סגל)
"פה המדינה היהודית". הפרדה מלאה בהופעה בעפולה(צילום: נחום סגל)

   

 

בהחלטת העליון נאמר: "שקלנו את טיעוני הצדדים ומקובלת עלינו עמדת המערערות והיועץ המשפטי לממשלה כי בית המשפט לעניינים מנהליים לא היתה סמכות. האירוע נמצא בעיצומו. יודגש כי בנסיבות האמורות איננו נדרשים למחלוקת לגוף הצדדים ואין אנו מביעים לגביה עמדה".

 

למרות ההחלטה הפרוצדורלית של השופטים עוזי פוגלמן, יוסף אלרון ואלכס שטיין, התגובות התייחסו לסוגיה העקרונית. מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, הגיבה להחלטה באומרה: "בית המשפט העליון אמר באופן חד וברור שהפסיקה שניתנה אתמול לא הייתה בסמכות ובטלה. אנחנו נמשיך לשמור על המרחב הציבורי פתוח לכולם". ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו: "אריה דרעי שמח מוקדם מדי, הבריונות שלו לא תעזור, נשים לא יודרו מהמרחב הציבורי". במחנה הדמוקרטי הגיבו: "בית המשפט העליון הוא חומה בצורה ששומרת על חזון מגילת העצמאות. יש שופטים בירושלים".

 

עו"ד ישראל באך, יועצה המשפטי של מפלגת ש"ס, אמר בדיון כי "בית המשפט העליון שוב הוכיח את גישתו כי השוויון נעצר כאשר מדובר בחרדים ובנימוקי פרוצדורה מחה במחי יד הישג משפטי חשוב שנפסק היום לטובת הציבור החרדי". עו"ד אליעזר רודין, שמייצג את ח"כ משה ארבל, הגיב בסוף הדיון ואמר כי בית המשפט חזר לאטימותו ואמר לא לזכויות הבסיסיות של הציבור החרדי. בית המשפט מנציח את הקיצוניות החילונית ואת ההתערבות בערכים החשובים לקהילות מיעוט".

 

אתמול בצהריים קיבל בית המשפט המחוזי בנצרת את הערעור בנוגע לקיום אירוע בהפרדה מלאה למגזר החרדי בעפולה - והחזיר את הכדור לעירייה, שלמעשה קיבלה רשות לערוך אירוע בהפרדה בין גברים לנשים. בית המשפט הגיב בכך לעתירה שהגישו ש"ס וח"כ משה ארבל, לאפשר לקיים מופע לציבור החרדי בהפרדה בעפולה.

האירוע בעפולה שבו השופט ביטל את הישיבה בהפרדה ()
"מיועד למשפחות בהפרדה מלאה". ההזמנה לאירוע בעפולה

העתירה הוגשה לאחר שבית המשפט קיבל את עתירת שדולת הנשים ואסר על קיום האירוע בהפרדה מלאה. השופט שאישר את ההפרדה, עאטף עילבוני, המליץ בפסיקתו להקים שלושה מתחמים - לגברים, לנשים ומתחם מעורב - אך הצעתו נדחתה.

 

השופט הוסיף כי "לאור הצהרת ראש העיר, שלפיה שגה בעת מתן ההסכמה לביטול ההפרדה, החלטה שהובילה להצהרות על ביטול המופע – ברור שאותה החלטה התקבלה בצורה חפוזה. על כן, אני קובע שהחלטת הרשות המקומית מבוטלת, והעניין יוחזר לעירייה שתחליט אם לקיים את האירוע בהפרדה מגדרית אם לאו".

 

בש"ס ציינו לאחר הדיון בצהריים כי שר הפנים ויו"ר המפלגה אריה דרעי שוחח עם ראש העיר עפולה אבי אלקבץ, והשניים סיכמו כי האירוע יתקיים בהפרדה מלאה ובמחיצה. ראש העיר עפולה אמר בדיון: "אני מבקש להתיר לקיים את האירוע בהפרדה, מגיע לחרדים כמו שמגיע לכל האוכלוסייה. מדובר באירוע אחד מתוך 360 אירועים. תנו לנשים החרדיות להחליט מה הן רוצות, קולן לא נשמע".

ראש העיר עפולה עם אריה דרעי (צילום: נחום סגל)
"האם מישהו מכתיב לכם אורח חיים כזה?". דרעי במופע בעפולה(צילום: נחום סגל)

בזמן הדיון בבג"ץ, נאם דרעי בעפולה וחגג את הניצחון המשפטי. "אני מרשה לעצמי אחרי הימים האחרונים לברך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", אמר דרעי. "לא בגלל שניצחנו ולא בגלל המאבק אלא בגלל שעם ישראל הרוויח. מי שניסה להיות פטרון שלנו ולהחליט לנו איך להתנהג, ניסה להכתיב לנו אורח חיים ולכפות עלינו את המסרים שלו, הפסיד - ואני מברך על החלטת השופט האמיץ. יישר כוח גדול שהחזרת את הכבוד, את השכל הישר".

 

השר דרעי פנה לקהל ואמר: "אני שואל כאן את הנשים ואת הגברים - האם מישהו כפה עליהם? האם מישהו מכתיב לכם אורח חיים כזה? אותה שדולת נשים שמממנת אותה הקרן החדשה, שמייצגת בקושי את עצמה, החליטה שתושבות ותושבי עפולה יחיו כמו שהן רוצות שיחיו. מאיפה ההתנשאות הזו? די. זה מזכיר את אותה קבוצה בכותל שמנסה להכתיב לעם ישראל איך להתנהג. תארו לכם שהיינו מגיעים לגני יהושע, שם יש הופעות של ציבור כללי, ונגיד להם לקיים הפרדה. אנחנו לא מכתיבים לכם, אל תכתיבו לנו".

 

דרעי תקף את מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, ואמר כי "אדם שרוצה להיות ראש ממשלה ברוטציה הולך ומתסיס ומסית נגד הציבור החרדי. אותו אחד שאומר 'אל תכפו עלינו', גילה את פרצופו האמיתי. אותו לפיד שמתיימר להיות ראש הממשלה בישראל הוא היחידי שיצא ואמר 'פה זה לא איראן, פה זה מדינת ישראל'. ואנחנו אומרים לו נכון, פה זה לא איראן, פה זה מדינה יהודית שרוצה להתקיים על פי ההלכה".

רון קובי מורחק מהמופע בפארק (צילום: נחום סגל)
רון קובי מורחק מהמופע(צילום: נחום סגל)

ראש העיר טבריה ויו"ר הימין החילוני, רון קובי, הגיע לאירוע והורחק מהמקום על ידי שוטרים. מהמשטרה נמסר כי "נבחר ציבור אשר נכנס למתחם מתוך כוונה לייצר פרובוקציה הורחק על ידי שוטרי משטרת ישראל, שנערכו במקום מבעוד מועד, וזאת לאחר שהופעתו במקום הביאה לתגובות מקהל הציבור ועלה חשש להידרדרות לאלימות ולפגיעה בשלום הציבור".

 

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו תקף בצאתו מהדיון את יו"ר ש"ס אריה דרעי: "מה שקורה כאן זה דבר חסר תקדים. בלתי נתפס שהשר דרעי גם נותן תקציב כדי שיהיו אירועים כאלה בהדרת נשים מתוקף פקודות. זו הזכות שלנו לבוא ולהילחם כאן כדי שכל אחד יוכל לחיות את אורח חייו".

 

מוקדם יותר העביר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את תשובתו לעתירה ובה ציין כי "מבחינה עקרונית, ייתכנו נסיבות מיוחדות שבהן תוכל רשות מקומית לקיים אירוע בהפרדה עבור הציבור החרדי". עם זאת, היועמ"ש הדגיש כי "שאלה זו אינה דרושה הכרעה כעת", לאור העובדה שעיריית עפולה לא תכפה הפרדה מגדרית באירוע, אם כי יתאפשר למשתתפים בו לקיים הפרדה מגדרית באופן וולנטרי.


פורסם לראשונה 14/08/2019 22:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נחום סגל
האירוע בהפרדה בעפולה
צילום: נחום סגל
מומלצים