שתף קטע נבחר

כוננות ספיגה בישראל לקראת ביקור חברות הקונגרס המוסלמיות

רשידה טליב ואילהן עומאר, חברות קונגרס מוסלמיות מהמפלגה הדמוקרטית, מגיעות מחר לארץ. החשש: מטרת הביקור היא ליצור תקריות שישחירו את ישראל בעולם. בארה"ב דווח כי ישראל מתכוונת למנוע את כניסתן

חברות הקונגרס הדמוקרטיות רשידה טליב ואילהן עומאר יגיעו לביקור מחר (שישי) ברשות הפלסטינית, ובישראל נכנסים לכוננות ספיגה.

 

בשלב זה נשקלת האפשרות שלא לאפשר להן להיכנס לארץ לאחר שהתברר שהן מסרבות לתאם את הגעתן ומתכננות פרובוקציות. הסמכות לקבל החלטה כזאת נתונה בידי שר הפנים אריה דרעי שטרם הכריע.

 

 

רשידה טליב אילהאן עומר אילהאן עומאר דונלד טראמפ ארה
רשידה טליב, אילהאן עומר ודונלד טראמפ. "סדין אדום"(צילום: AFP)

 

המועצה לביטחון לאומי וגופי הבטחון אוספים מידע כדי לבדוק האם ניתן לבסס עילה משפטית כדי למנוע את כניסתן לישראל. פסיקה בג"ץ שניתנה לאחרונה לגבי פעילת BDS פירטה אמות מידה למניעת או התרת כניסתם של פעילים. המידע יועבר לשר הפנים אריה דרעי ולראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמקביל גם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כדי שיעריך אם הושגו אמות המידה והוא יוכל להגן על ההחלטה בפני בג"ץ. 

 

כמו כן, מקורות המעורבים בעניין הסבירו כי לטליב ועומאר ישנה חסינות מפני נקיטת אמצעים משפטיים נגדן בכל הקשור לדברים שאמרו כחברות קונגרס. למרות שמערכת המשפט הישראלית אינה מחויבת לכך, נהוג לכבד זאת במסגרת הסכמים בין המדינות. דבר זה מציב קושי נוסף באיסור על כניסתן. 

 

לפי דיווח בוושינגטון פוסט ישראל כבר הודיעה למנהיגים בקונגרס שכניסתן של חברות הקונגרס לישראל תסורב בשל תמיכתן ב-BDS, והיא צפוייה להודיע על כך היום רשמית. מגורמים מדיניים בישראל נמסר כי אתמול התקיימו התייעצויות בין רה"מ, שר הפנים, שר החוץ, השר לביטחון פנים, ראש המל"ל והיועץ המשפטי לממשלה לגבי ההחלטה הסופית שתתקבל בנושא.

 

טראמפ סבר שישראל לא צריכה לאשר את כניסתן

ביקור של פוליטיקאים אמריקאיים בישראל נחשב בדרך כלל לאירוע משמח, אולם אפשר להעריך שהממשלה ומשרד החוץ היו מוותרים בשמחה על נוכחותן של חברות הקונגרס, מוסלמיות השייכות לשוליים הקיצוניים של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. 

 

השתיים, שמתקוטטות חדשות לבקרים עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, היו אמורות להגיע ביום ראשון, אך הקדימו את הגעתן. ביקורן מתקיים ללא שיתופם של משרד החוץ או שגרירות ישראל בוושינגטון.  

 

בישראל נערכים לכך שטליב ועומאר ינצלו את ביקורן לסדרה של פרובוקציות, שמטרתן להביך את ישראל בזירה הבינלאומית. בדיונים שנערכו לקראת בואן נאמר שהשתיים מתוכננות לבקר בגדר ההפרדה, לעלות להר הבית ולהגיע לבית לחם, חברון ורמאללה. בדיונים האלה הוחלט למנוע מהן לעלות אל הר הבית כשעימן נציגי הרשות הפלסטינית, אולם הועלה חשש כי זה עלול להיות פתח לתקרית שתגרום לישראל נזק הסברתי. 

 

ישראל החליטה עקרונית לאפשר את כניסתן של השתיים כדי שלא תואשם בהחרמת מחוקקות אמריקאיות לגיטימיות. אולם לפי דיווחים בארה"ב, הנשיא טראמפ דווקא סבר שישראל הייתה צריכה לסרב להכניסן. עכשיו מעריכים בירושלים שטראמפ כנראה צדק, אבל כבר מאוחר מדי לבטל את הביקור.

 

 

הביקור היה אמור להיות ממומן על ידי מכון מחקר אמריקני, שברגע האחרון נסוג בו מהבטחת המימון, אולם על פי הודעת דוברה של טליב כפי שנמסרה לתקשורת, מכון אחר לקח על עצמו את המימון, בשיתוף עם כמה אוניברסיטאות בארצות הברית.

  

נכון לעכשיו, טליב ועומאר מתוכננות להיפגש רק עם הצד הפלסטיני. הן לא קבעו פגישות עם נציגים ישראלים רשמיים, גם לא עם חברי כנסת ערבים. הן גם מודיעות כי הן בדרכן ל"ביקור בשטחים הפלסטיניים הכבושים".  

 

"היחידה" שמעצבנת את נשיא ארה"ב

עבור טראמפ, שתי חברות קונגרס אלו, יחד עם שתיים נוספות, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואיאנה פרסלי, המכונות במפלגה הדמוקרטית "היחידה", הן בבחינת "סדין אדום" מול העיניים. הן שייכות לאגף הליברלי הקיצוני במפלגה הדמוקרטית, הן לא חוששות להביע בקולי קולות את דעתן, בעיקר נגדו, ומזהירות מפני מה שהן מגדירות כקטסטרופה אותה הוא מביא על אמריקה. ארבעתן תומכות בהתחלת הליך להדחתו, ארבעתן צעירות, משכילות, ליברליות, והן לא חוששות לומר בפומבי מה הן חושבות על הנשיא שלהן.

 

חברות קונגרס דמוקרטיות איאנה פרסלי רשידה טליב אלכסנדריה אוקסיו קורטז (צילום: EPA)
אוקסיו-קורטז ופרסלי לצד טליב(צילום: EPA)

ההתנגדות העזה שלהן כלפיו הביאה אותו לומר נגדן דברים בפומבי שגרמו לסלידה גם בקרב חברי מפלגתו הרפובליקנים: "תחזרו לארצות הנכשלות מהן באתם", הוא קרא להן לא פעם ולא פעמיים באסיפות עם קהל בוחריו , וכאשר תומכיו עונים לו בקריאות קצובות, "לכו מכאן, לכו מכאן", בדומה לקריאות "תכלא אותה" שקראו מעריציו בעת קמפיין הבחירות שלו והתכוונו להילארי קלינטון.

 

טליב, חברת הקונגרס הראשונה ממוצא פלסטיני, היא עורכת דין ובת לפלסטינים שהיגרו למישיגן. באחד הראיונות שלה לתקשורת אמרה כי היא פונה לאלוהים בלשון נקבה כי עבורה מדובר באישה, אמירה שקוממה עליה חלק מהקהילה המוסלמית בארה"ב.

 

עומאר היא ממוצא סומלי, והיחידה מבין הארבע שלא נולדה בארה"ב. השתיים נודעות בהתבטאויות אנטי־ישראליות והואשמו באנטישמיות, מביעות תמיכה ב־BDS, קוראות לחרם נגד ישראל, מכנות אותה מדינת אפרטהייד ומשוות אותה לנאצים ולאיראן.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים