שתף קטע נבחר

האוצר: זינוק של 18% במכירת דירות חדשות בשוק החופשי

ביוני האחרון מכרו הקבלנים 2,100 דירות חדשות שאינן מסובסדות לעומת 1,800 יח"ד בתקופה המקבילה. גם מספר הדירות בתוכנית מחיר למשתכן טיפס ביוני השנה - מ-530 בשנה שעברה ל-1,100 דירות מוזלות השנה

זינוק במכירות בשוק הנדל"ן: בחודש יוני השנה חל זינוק של 18% במכירת דירות חדשות בשוק החופשי - כלומר שלא במסגרת תוכנית מחיר למשתכן (שבה הממשלה מסבסדת חלק ממכיר הדירה), זאת לעומת יוני 2018. כך עולה מהסקירה השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בראשו עומדת שירה גרינברג, שפורסמה היום (ב').

 

אחרי עשור של דשדוש: אילת אישרה פינוי בינוי במתחם סינג סינג

הלמ"ס: האזור העשיר בערי ישראל - פארק צמרת בת"א

מחירי הדירות טיפסו ב-1.4% בתוך שנה

 

מהסקירה עולה כי ביוני האחרון הקבלנים מכרו לציבור הרחב 2,100 דירות בשוק החופשי ועוד 1,100 דירות במסגרת מחיר למשתכן, כך שסך הדירות החדשות שנמכרו בחודש זה עמד על 3,200 יחידות דיור. לעומת זאת, ביוני אשתקד נמכרו בשוק החופשי רק כ-1,800 דירות חדשות וכן 530 דירות במסגרת מחיר למשתכן - ובסך הכל כ-2,300 דירות חדשות. מכאן שביוני השנה נמכרו 40% יותר דירות חדשות (מסובסדות ובשוק חופשי) מאשר ביוני אשתקד.

3,200 יחידות דיור חדשות נמכרו לציבור בחודש יוני האחרון. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
3,200 יחידות דיור חדשות נמכרו לציבור בחודש יוני האחרון. אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

סקטור הדירות החדשות בשוק החופשי גרם לכך שמספר הדירות שנמכרו (דירות יד שנייה ודירות חדשות) רשם עלייה מתונה של 5% בהשוואה ליוני שנה שעברה. בסך הכל, ביוני האחרון נמכרו בשוק החופשי 8,000 דירות - לעומת 7,600 ביוני בשנה עברה. למרות העלייה הקלה, באגף הכלכלן הראשי אומרים כי בחינה של העשור החולף מלמדת שבמרבית חודשי יוני לאורך העשור בוצעו יותר עסקאות מאשר יוני השנה: "רמת העסקאות בשוק החופשי עדיין נמוכה בהשוואה לחודשי יוני בעשור האחרון, בפרט בפלח השוק של דירות יד שנייה".

 

מסיכום של כל העסקאות ביוני השנה - יד שנייה, חדשות ומחיר למשתכן - עולה כי בסך הכל נמכרו בו 9,200 דירות. לצד העלייה במספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי, בולטת גם עלייה במספר הדירות במסגרת מחיר למשתכן. כאמור, 1,100 דירות מוזלות נמכרו ביוני השנה לעומת 530 דירות בלבד ביוני אשתקד. על פי אגף הכלכלן הראשי, מתחילת 2019 מספר העסקאות במסגרת מחיר למשתכן התייצב על מעל ל-1,000 דירות בחודש.

אינפו כלכלה רחובות ו נתניה מכירת דירות חדשות בשוק החופשי ()

 

רחובות ונתניה מובילות במכירות

האזורים שבהם ניכר הזינוק במכירת דירות חדשות בשוק החופשי במיוחד הם רחובות, עם עלייה של 38% (305 דירות שנמכרו השנה לעומת 250 דירות בלבד שנמכרו ביוני בשנה שעברה); ונתניה עם צמיחה בשיעור של 60% (250 דירות לעומת 150 דירות ביוני אשתקד).

 

על פי אגף הכלכלן הראשי, אחד ההסברים לזינוק ברחובות מצוי בתנאים נוחים שקבלנים באזור זה מציעים לרוכשי הדירות: כאשר הם מאפשרים להם לקנות דירות על הנייר (כלומר כאלה שבנייתן תושלם בעוד חודשים רבים) בהנחה משמעותית, לעומת דירות בנויות או כאלה שבנייתן תושלם בקרוב.

 

כך, לדוגמא, דירה שתימסר תוך חודש עד חצי שנה תימכר ברחובות במחיר ממוצע של 2.5 מיליון שקל, ואילו דירה שתימסר בעוד יותר משנתיים תימכר במחיר של 1.8 מיליון שקל. ייתכן שהסיבה להטבות אלה נעוצה בכך שאזור רחובות-ראשון לציון הוא הדומיננטי במספר הפרויקטים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן; כך שהקבלנים נאלצים להתאים את עצמם לתחרות מול הדירות המסובסדות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
הקבלנים צריכים להתאים את עצמם לתוכנית מחיר למשתכן. אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
מומלצים